Animationsfilm på Søgårdsskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videregående pc-vejledning Modul 13: Brug af tekstbehandling 60+Bornholm.
Advertisements

En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
Sådan laver Du et POWER POINT program.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Game maker.
Set i forældreperspektiv
BRAINSTORM DINE DESIGN KONCEPTER JOEK © TEC 2011 De fleste succesfulde designs er resultatet af, at man har plukket dele fra flere forskellige ideer og.
Lav design med ord, billeder og meget andet...
Mini-PC-kørekort – Modul 6
Jeg har brugt gratis billedebehandlingsprogrammet
Fortæl med PowerPoint XP
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Flickr.com – online billeddeling
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
Log direkte fra GSAK Der er en kæmpe fordel at logge direkte fra GSAK, for det første er det let, da men ikke skal åbne alle cachesiderne for at kunne.
PC1 Lad os komme i gang…..
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Velkommen til vores færdige applikationsdesign til kurset CBC hos PDJA. Nederst på billede står fem kategorier, som indeholder materiale, features og værktøjer.
1 Download af musik fra netmusik.dk Sådan downloader og overfører man musikken til computer og MP3-afspiller.
Oprydning på Pc'en Din PC bliver langsommere jo længere tid du bruger den Du er ikke årsag til dette Det er bare sådan din PC arbejder. Dine filer bliver.
Velkommen til en vejledning i brug af PowerPoint
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Computerens anatomi.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Instruktion i Animation Shop
Backoffice præsentation
Du skal bruge digitalkamera Figurer samt evt. kulisse(r) Ved optagelse skal der bruges en fotograf- og en person til at styre hver figur.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Engelbert H – og den sidste chance
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
En ganske from historie….
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Backoffice præsentation
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Lav en lydfortælling på computeren Find programmet Her kommer en kort i, hvordan du åbner Lydlab, og hvordan du arbejder med de mest elementære dele.
Brugerstyret animation Nu skal du lære at lave en animation. Det er vældig sjovt for den der laver præsentationen, men ikke altid for den der skal se.
Ældre Sagen Funktionen ”Send til” inkl. Brænd en CD 1. Du får dette billede når du højreklikker på, mapper, dokumentfiler, billedfiler, lydfiler m.fl.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
Oversigtsreference til Lync 2013 til Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Med Lync kan du begynde at samarbejde uden.
Videregående pc-vejledning Modul 10: Sådan gør du 60+Bornholm.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Digital billed-collage/poster
OPGAVE 1 AF : MIA MARSCHALL Kommunikation / IT. XCF XCF er gimps eget format. Dette format gemmer både lag & gennemsigtighed. Ulempen ved xcf er, at den.
IT for let øvede Modul 5: ”Tekstbehandling ”. Formål KULTUR & FRITIDSHUSET – SKOLEGADE 54 – TLF: Kunne skrive en tekst med store og små bogstaver.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Geometriforløb i 3. klasse - med IT, papir og blyant… Forløbet Billeder Elevprodukter Det sagde eleverne…. Tips & Tricks Klik på en firkant (ikke teksten)
For webredaktører Præsentation /Jesper Emil Ellekilde - pensionist.
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Kursus i Wordpress Lær at lave indlæg og kalenderbegivenheder v/ Hjerteforeningens webredaktør Mads Louis Orry.
Backgammon Formål: Du skal primært øve dig i brug af figurer i PowerPoint. Opgave: Lav et backgammon vha. figurer. Find et billede på Internettet af det.
Oprettelse Af Dreamviewer Site.
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
Velkommen til PowerPoint
Præsentationens transcript:

Animationsfilm på Søgårdsskolen Projekt IT Læring © Okt-dec 2005 Præsentation v/ Bjørn, Ole, Michael, Louise (team D3) & Thilde Krogh Sørensen, Projekt IT Læring

Søgårdsskolen Søgårdsskolen er en specialskole for børn med generelle indlærings- og socialkognitive vanskeligheder. Men først og fremmest er de bare børn… vi kan give dem muligheden for succeser, glæde og kraft til at udvikle sig spontant (Søgårdsskolens værdiprogram)

Hvorfor animation? Det var nærliggende at lave animationsfilm. Dels fordi vi for nogle år siden var igennem et animationsforløb med nogle professionelle folk – dem der har lavet ’Bennys Badekar’. Det var nok dér vi fik smag for det, men på den anden side var det med alle de professionelle folk og remedier. Så derfra til at lave animation alene var et stykke vej. Der var imidlertid en elev, der arbejdede med tegneserier i sin projekt-opgave… Det endte med et pilot-projekt, hvor han lavede denne til en animationsfilm. I den forbindelse afsøgte vi, hvilke muligheder der var – og fandt frem til MovieMaker… Det var nemt og gratis, og som man siger: ”Nød lærer nøgen kvinde at spinde”

Faglighed Når vi laver animation kan eleverne distancere sig fra deres egen person, men stadig tale holdninger, følelser… Det er et redskab til en udtryksform, som man ikke som udgangspunkt har på grund af handicaps. Derudover har det været et afsæt til at tale og arbejde sammen – og idet hele taget udvikle evnerne til samvær med jævnaldrende. Det har især været noget med at udfolde sig kreativt, turde tage beslutninger og kunne aflæse handlingen ud fra billederne… Og indgå kompromiser! Vi har klart prioriteret det sociale udbytte frem for IT-håndværket. Men selvfølgelig har eleverne forbedret deres IT forudsætninger. Lærerne har også lært noget… Det har været en proces at anerkende, at de unge er bedre og lærer hurtigere.

IT Lærings forløbet… Først arbejdede vi med ’tingseventyr’ i dansk Dernæst blev filmens univers digtet af eleverne Grundtegningerne blev tegnet ud fra disse idéer ’Storyboardet’ blev skrevet & alle figurerne indgår Til sidst gøres tegningerne ’levende’ i programmet MovieMaker (følger gratis med Windows XP) En meget træt computer…

Om tingseventyr… I tingseventyr bliver tingene levende og kan handle og tænke ligesom mennesker kan. I vores film optræder disse figurer: Computeren, der ’chatter’ historien ud i cyberspace Nøglen, er den der åbner og lukker historien. Hammeren der skal være i det rigtige humør, for at lave noget fornuftigt Julestjernen, der ved et ’uheld’ er ved at ødelægge julen Drikkedunken, der får hammeren i den rigtige stemning Pistolen, der skyder pentagrammet og redder julen.

En almindelig dag… Efterhånden som eleverne kommer tilbage fra morgensang, bliver computerne taget frem: Den voksne spørger de enkelte, hvor de er nået til… Nogle skal have tegnet deres tegninger færdige, andre skal have lagt stemme over deres ’kapitel’. To af eleverne sætter sig i et tilstødende lokale – den ene er ’super-bruger’ og den anden forklarer ham detaljeret hvordan hans figur – idet den bliver skudt af pistolen – skal ændre sig fra et pentagram, der af djævlen har fået besked på at ødelægge julen, til en uskyldig julestjerne, der bare er i julestemning… Han har en klar vision af, hvordan det skal se ud og må forklare det til den anden, så de sammen kan få animationen til at fungere. Der er mange tråde, der skal bindes sammen… Når man laver en afslutning på et kapitel, skal det passe sammen med det nye, der starter.

Der knokles… Der tegnes i ’Paint’ og alle figurerne skal tegnes fra forskellige vinkler… Man kan snyde lidt, ved at bruge stræk/vrid samt rotér funktionerne… Men nogle gange er der ikke nogen vej uden om:

Tegninger til animation… Tegning 1 er ’start-positionen’  herefter gemmes billedet! Man tegner videre i samme billede – dvs. tegner en ny skærm, der har åbnet sig mere  herefter gemmes med et nyt navn (evt. samme navn + et tal: computer01) … og sådan fortsættes, til man har de billeder man skal bruge.

Gem ordentligt! Det er vigtigt at lære at gemme ordentligt: Når man gemmer disse billeder som computer01.jpg og det næste som computer02.jpg - så giver rækkefølgen sig selv… Husk at gemme i jpeg-format – det giver det bedste resultat! Læg billederne i en mappe på fællesdrevet… Lav også en sikkerhedskopi på en lokal computer eller på lærerdrevet. Giv mappen et navn, som den IT ansvarlige kan gennemskue… Så bliver den ikke slettet ved et uheld, når der ryddes op!

At gøre tegninger levende… MovieMaker ligger under ’Programmer’  ‘Tilbehør’. Sådan ser programmet ud: Nederst ses ‘storyboardet og i midten kan man se overgange mm. Til venstre ses en vejledning og til højre kan man afspille sin film.

Skridt for skridt… 1. Følg vejledningen til venstre - hent billederne ind først… 2. Træk dem ned på tidslinjen i den rækkefølge de skal komme i… 3. Vælg ’video overgange’ i menuen til venstre og læg dem på ved at trække dem ned mellem billederne 4. Kig på din film for første gang – klik på play 5. Ret evt. hastigheden ved at trække video-effekten ’dobbelt hastighed’ ned på billederne – se filmen igen… 6. Leg videre – prøv dig frem!

Tips til MovieMaker Der er nogle ting man skal huske når man gemmer i MovieMaker… Gem alle de billeder der bruges i én mappe. Dette skal gøres før man starter i MovieMaker. Gem herefter MovieMaker filen i samme mappe MovieMaker gemmer kun ’stierne’ til billederne (en beskrivelse af hvor billederne ligger), så hvis du ’rydder op’ i mapperne og flytter billederne, kan stien blive ugyldig og filmen ødelagt. Én af fordelene ved digitale medier er, at de kan masse-produceres… Tænk over hvad I vil bruge produktet til! Den kunne lægges på skolens hjemmeside, hvis filen ikke er for stor. Gem evt. filen i ’kapitler’, så kan den også e-mailes til de fleste.

Set i bakspejlet… Konceptet fra dette animationsprojekt er allerede nu i brug som valgfag – og selvfølgelig er de ’gamle’ elever med, så de kan være med til at lære de nye elever, hvordan man gør. Et problem, der kan være en barriere for et animationsprojekt, er, om der er nok computere af den kapacitet, der skal bruges: Når der tegnes og klippes, kan man godt bruge ’tynde klienter’, men når filerne bliver større og de klippes sammen, skal de bruge mere ’plads’…