Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Ressourcer elevaktiviteter Elevernes didaktiske design Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Lærerens didaktiske design Stilladsering Evalueringsperspektiver
Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Tilgængelighedsproblemet (at gøre/ikke gøre tilgængeligt) Ressourcer Parallelitets- og koblingsproblemet elevaktiviteter Videndelingsproblemet Elevernes didaktiske design Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Lærerens didaktiske design Stilladsering Evalueringsperspektiver
Didaktik 2,0 Ressourcer Tilgængelighedsproblemet (at gøre/ikke gøre tilgængeligt) Ikke -didaktiserede ressourcer Ikke-koblede ressourcer Individuelle Kollektive Koblede ressourcer Didaktiserede læremidler Ekstern didaktiseret Lærerdidaktiseret Rammer (lokaler, netadgang, værktøjer mv.) Parallelitets- og koblingsproblemet Videndelingsproblemet Ressourcer
Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Kompleksitetsproblemet Ressourcer elevaktiviteter Elevernes didaktiske design Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Lærerens didaktiske design Stilladsering Evalueringsperspektiver
Ressourcekompleksiteten 1800 1900 2000 2010
Vidensformer Ressourcekompleksiteten Evalueringsformer 1800 1900 2000 2010
Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Kompleksitetsproblemet Ressourcer elevaktiviteter Elevernes didaktiske design Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Lærerens didaktiske design Stilladsering Evalueringsperspektiver
Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Ressourcer Kompetenceproblemet elevaktiviteter Elevernes didaktiske design Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Lærerens didaktiske design Stilladsering Evalueringsperspektiver
Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Skolehverdag/Skolelogik: Emnearbejdets web 2,0-trivialiteter Ressourcer elevaktiviteter Elevernes didaktiske design Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Lærerens didaktiske design Stilladsering Evalueringsperspektiver
Evaluere ressourcestrategi Didaktik 2,0 Indsamling Kompetenceproblemet: Ressourcer Forespørge i netværk Informationskompetencer af 1. 2. og 3. grad ”Lurke” Vurdere og validere Surfe og søge Begrunde fravalg Vidensformer Evaluere ressourcestrategi Vidensresultater lærerarbejde Stilladsering Evalueringsperspektiver
Didaktisering af tilgængelige ressourcer: Evaluere ressourcestrategi Didaktik 2,0 Indsamling Didaktisering af tilgængelige ressourcer: Kompetenceproblemet: Ressourcer Forespørge i netværk Informationskompetencer af 1. 2. og 3. grad ”Lurke” Relevanskriterier: Didaktiske kompetencer Surfe og søge Vurdere og validere Begrunde fravalg Vidensformer Evaluere ressourcestrategi Vidensresultater lærerarbejde Stilladsering Evalueringsperspektiver
Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Produkt- og genreproblemet Ressourcer elevaktiviteter Elevernes didaktiske design Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Stilladsering Evalueringsperspektiver
Producere ressourcer fra bunden Didaktik 2,0 Produktion Ressourcer Producere ressourcer fra bunden elevaktiviteter Sortere og redigere Remediere Elevernes didaktiske design Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Lærerens didaktiske design Stilladsering Evalueringsperspektiver
Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Ressourcer elevaktiviteter Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Evalueringsproblemet Lærerens didaktiske design Stilladsering Evalueringsperspektiver
Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Ressourcer elevaktiviteter Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Evalueringsproblemet Lærerens didaktiske design Stilladsering Evalueringsperspektiver Afsluttende summativ evaluering af : 1. Produkt 2. Kommunikation, videndeling og samarbejde 3. Ressourcestrategi og valgte og fravalgte ressourcer 4. Vurdering af informationskompetencer af 1. 2. og 3. grad 5. Vurdering af elevernes ”didaktiske kompetence”
Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Ressourcer elevaktiviteter Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Undervisningsproblemet Stilladsering Evalueringsperspektiver
Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Ressourcer elevaktiviteter Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Undervisningsproblemet Stilladsering Evalueringsperspektiver Valg af veldoseret fagligt vidensniveau relateret til: Ressourcekompleksiteten Deltagerforudsætninger Aktuelt og eksemplarisk indhold
Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Ressourcer elevaktiviteter Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Undervisningsproblemet Stilladsering Evalueringsperspektiver Aftale resultat: Produkter til formidling Web 2,0 – artefakter Facilitere videndelingsaktiviteter
elevaktiviteter Didaktik 2,0 Ressourcer Vidensformer Vidensresultater Undervisningsloop, evalueringsloop og vejledningsloop ”Foretrukne” læremidler Stilladsering Evalueringsperspektiver
”Foretrukne” læremidler Didaktik 2,0 Ressourcer elevaktiviteter Vidensformer Vidensresultater ”Foretrukne” læremidler Stilladsering Evalueringsperspektiver Anvise foretrukne links og netressourcer som læreren/skolen har valideret . Vise en ”læringssti”.
Undervisningsloop, evalueringsloop og vejledningsloop Didaktik 2,0 Ressourcer elevaktiviteter Vidensformer Vidensresultater Undervisningsloop, evalueringsloop og vejledningsloop Stilladsering Evalueringsperspektiver Ny tidsstruktur for de pædagogiske arbejdsmønstre: emne- og projektarbejdet og evt. klasseundervisning
Didaktik 2,0 og nye forløbsstrukturer Klassisk emnearbejde Undervisning (Uge 1) Elevarbejde (Uge 2) Evaluering Undervisningsloop Introduktion Evalueringsloop Elevarbejde Vejledningsloop / Didaktik 2,0: Aktivitetsloop Summativ evaluering
Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Parallelitets- og koblingsproblemet Tilgængelighedsproblemet Videndelingsproblemet Ressourcer Produkt- og genreproblemet Kompleksitetsproblemet elevaktiviteter Kompetenceproblemet Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Evalueringsproblemet Undervisningsproblemet Stilladsering Evalueringsperspektiver
Kommunal gruppeøvelse 10.45-11.30 Gruppevis drøftelser af oplægget i de ”kommunale teams” (30 min – frem til 11.15) og fælles opsamling (15min frem til frokost 11.30) , Rene og Karsten lægger op til gruppedrøftelserne og samler op. Arbejdsspørgsmål: (ligger også online på de links nedenfor) -Hvad ville der ske, hvis didaktik 2,0 modellen blev lagt ind over din egen undervisning/planlægning? Hvad ville være nyt i den sammenhæng? - Hvad ville være et godt vidensspørgsmål i projekt/emne-arbejde? - Hvordan forholder du dig til copy/paste-problematikken når elevernes arbejder? Hvilke konsekvenser mener du at elevernes frie adgang til netbaserede ressourcer bør have for vores måde at evaluere på? - På hvilke måder vil en forløbsmodel med undervisningsloop, evalueringsloop og vejledningsloop være et brud med dine måde at organisere din undervisning på? Hvilke fordele og ulemper ser du i at organisere undervisningen i ”loops”? Sjælland: http://didaktik20-sjaelland.wikispaces.com/ Lillebælt: http://didaktik20-lilleb.wikispaces.com/ Syd: http://didaktik20-syd.wikispaces.com/ Forskere er wiki-referenter