Evalueringsperspektiver

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Danmark 3.0.
Undervisning i ”Relation”
Informationskompetence i praksis
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Brug af tablets på Højdevangens skole Skoletjenesten 5 marts 2013.
Vadesteder, ventetider og sorte huller
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Behovet for en ny didaktik i skolen: ansatser til en didaktik 2.0
University College Sjælland
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Læremidler i praktikken
Didaktisk design – digitale medier den
Anslag: ”Søgehistorier”.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Digitalisering og medialisering
Et bud på digitale materialer i fremtidens folkeskole
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
På vej mod en ny læremiddelkultur i skolen
Mediepædagogik og didaktik
Blended Learning - en introduktion
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Ny PLC kultur med vejledning
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lærermiddelkultur(er)?
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Vurdering af Filmlinjen.dk Giv en vurdering af denne ressource Inspiration: Martin Brandt-Pedersen: Filmfagligheden der blev.
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Hvad er en god evaluering?
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Biblioteket som læringscenter
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
OBS – gør som det passer dig!  Denne skabelon er med vilje ikke særlig stramt designet. Det er for at du selv kan lægge det indhold og detaljeniveau i.
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
AffaldVarme Aarhus Aarhus Katedralskole Kan du holde varmen? Samarbejde mellem AffaldVarme Aarhus og Aarhus Katedralskole.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Slide 1 Tre måder at organisere undervisning på – i ”tid og rum” Matriklen Parallel- undervis- ning UCSJ Net- baseret Samme tid, samme sted.
Didaktisk design for synkrone undervisningsformer i et blended learning forløb Planlægning af undervisning med Adobe Connect – principper, erfaringer.
Planlægning, proces og evaluering
Grundtræningsprogram 2. g
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
MEDIEPÆDAGOGISK VEJLEDNING. Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Web didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Lærere og team arbejder videre
Underviserne og LMS.
Præsentationens transcript:

Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Ressourcer elevaktiviteter Elevernes didaktiske design Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Lærerens didaktiske design Stilladsering Evalueringsperspektiver

Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Tilgængelighedsproblemet (at gøre/ikke gøre tilgængeligt) Ressourcer Parallelitets- og koblingsproblemet elevaktiviteter Videndelingsproblemet Elevernes didaktiske design Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Lærerens didaktiske design Stilladsering Evalueringsperspektiver

Didaktik 2,0 Ressourcer Tilgængelighedsproblemet (at gøre/ikke gøre tilgængeligt) Ikke -didaktiserede ressourcer Ikke-koblede ressourcer Individuelle Kollektive Koblede ressourcer Didaktiserede læremidler Ekstern didaktiseret Lærerdidaktiseret Rammer (lokaler, netadgang, værktøjer mv.) Parallelitets- og koblingsproblemet Videndelingsproblemet Ressourcer

Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Kompleksitetsproblemet Ressourcer elevaktiviteter Elevernes didaktiske design Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Lærerens didaktiske design Stilladsering Evalueringsperspektiver

Ressourcekompleksiteten 1800 1900 2000 2010

Vidensformer Ressourcekompleksiteten Evalueringsformer 1800 1900 2000 2010

Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Kompleksitetsproblemet Ressourcer elevaktiviteter Elevernes didaktiske design Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Lærerens didaktiske design Stilladsering Evalueringsperspektiver

Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Ressourcer Kompetenceproblemet elevaktiviteter Elevernes didaktiske design Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Lærerens didaktiske design Stilladsering Evalueringsperspektiver

Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Skolehverdag/Skolelogik: Emnearbejdets web 2,0-trivialiteter Ressourcer elevaktiviteter Elevernes didaktiske design Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Lærerens didaktiske design Stilladsering Evalueringsperspektiver

Evaluere ressourcestrategi Didaktik 2,0 Indsamling Kompetenceproblemet: Ressourcer Forespørge i netværk Informationskompetencer af 1. 2. og 3. grad ”Lurke” Vurdere og validere Surfe og søge Begrunde fravalg Vidensformer Evaluere ressourcestrategi Vidensresultater lærerarbejde Stilladsering Evalueringsperspektiver

Didaktisering af tilgængelige ressourcer: Evaluere ressourcestrategi Didaktik 2,0 Indsamling Didaktisering af tilgængelige ressourcer: Kompetenceproblemet: Ressourcer Forespørge i netværk Informationskompetencer af 1. 2. og 3. grad ”Lurke” Relevanskriterier: Didaktiske kompetencer Surfe og søge Vurdere og validere Begrunde fravalg Vidensformer Evaluere ressourcestrategi Vidensresultater lærerarbejde Stilladsering Evalueringsperspektiver

Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Produkt- og genreproblemet Ressourcer elevaktiviteter Elevernes didaktiske design Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Stilladsering Evalueringsperspektiver

Producere ressourcer fra bunden Didaktik 2,0 Produktion Ressourcer Producere ressourcer fra bunden elevaktiviteter Sortere og redigere Remediere Elevernes didaktiske design Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Lærerens didaktiske design Stilladsering Evalueringsperspektiver

Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Ressourcer elevaktiviteter Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Evalueringsproblemet Lærerens didaktiske design Stilladsering Evalueringsperspektiver

Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Ressourcer elevaktiviteter Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Evalueringsproblemet Lærerens didaktiske design Stilladsering Evalueringsperspektiver Afsluttende summativ evaluering af : 1. Produkt 2. Kommunikation, videndeling og samarbejde 3. Ressourcestrategi og valgte og fravalgte ressourcer 4. Vurdering af informationskompetencer af 1. 2. og 3. grad 5. Vurdering af elevernes ”didaktiske kompetence”

Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Ressourcer elevaktiviteter Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Undervisningsproblemet Stilladsering Evalueringsperspektiver

Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Ressourcer elevaktiviteter Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Undervisningsproblemet Stilladsering Evalueringsperspektiver Valg af veldoseret fagligt vidensniveau relateret til: Ressourcekompleksiteten Deltagerforudsætninger Aktuelt og eksemplarisk indhold

Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Ressourcer elevaktiviteter Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Undervisningsproblemet Stilladsering Evalueringsperspektiver Aftale resultat: Produkter til formidling Web 2,0 – artefakter Facilitere videndelingsaktiviteter

elevaktiviteter Didaktik 2,0 Ressourcer Vidensformer Vidensresultater Undervisningsloop, evalueringsloop og vejledningsloop ”Foretrukne” læremidler Stilladsering Evalueringsperspektiver

”Foretrukne” læremidler Didaktik 2,0 Ressourcer elevaktiviteter Vidensformer Vidensresultater ”Foretrukne” læremidler Stilladsering Evalueringsperspektiver Anvise foretrukne links og netressourcer som læreren/skolen har valideret . Vise en ”læringssti”.

Undervisningsloop, evalueringsloop og vejledningsloop Didaktik 2,0 Ressourcer elevaktiviteter Vidensformer Vidensresultater Undervisningsloop, evalueringsloop og vejledningsloop Stilladsering Evalueringsperspektiver Ny tidsstruktur for de pædagogiske arbejdsmønstre: emne- og projektarbejdet og evt. klasseundervisning

Didaktik 2,0 og nye forløbsstrukturer Klassisk emnearbejde Undervisning (Uge 1) Elevarbejde (Uge 2) Evaluering Undervisningsloop Introduktion Evalueringsloop Elevarbejde Vejledningsloop / Didaktik 2,0: Aktivitetsloop Summativ evaluering

Evalueringsperspektiver Didaktik 2,0 Parallelitets- og koblingsproblemet Tilgængelighedsproblemet Videndelingsproblemet Ressourcer Produkt- og genreproblemet Kompleksitetsproblemet elevaktiviteter Kompetenceproblemet Vidensformer Vidensresultater lærerarbejde Evalueringsproblemet Undervisningsproblemet Stilladsering Evalueringsperspektiver

Kommunal gruppeøvelse 10.45-11.30 Gruppevis drøftelser af oplægget i de ”kommunale teams” (30 min – frem til 11.15) og fælles opsamling (15min frem til frokost 11.30) , Rene og Karsten lægger op til gruppedrøftelserne og samler op. Arbejdsspørgsmål: (ligger også online på de links nedenfor) -Hvad ville der ske, hvis didaktik 2,0 modellen blev lagt ind over din egen undervisning/planlægning? Hvad ville være nyt i den sammenhæng? - Hvad ville være et godt vidensspørgsmål i projekt/emne-arbejde? - Hvordan forholder du dig til copy/paste-problematikken når elevernes arbejder? Hvilke konsekvenser mener du at elevernes frie adgang til netbaserede ressourcer bør have for vores måde at evaluere på? - På hvilke måder vil en forløbsmodel med undervisningsloop, evalueringsloop og vejledningsloop være et brud med dine måde at organisere din undervisning på? Hvilke fordele og ulemper ser du i at organisere undervisningen i ”loops”?  Sjælland: http://didaktik20-sjaelland.wikispaces.com/ Lillebælt: http://didaktik20-lilleb.wikispaces.com/ Syd: http://didaktik20-syd.wikispaces.com/   Forskere er wiki-referenter