Spagettidiagram Et spagettidiagram er en meget simpel måde at se og forstå et produkts vej igennem de forskellige processer Det kan laves på flere måder:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
5S tal-leg.
Advertisements

Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Kend din værkstøjskasse
SMED Single Minute Exchange of Dies
LEAN Akademy.
Teststrategi Engrosmodellen
OEE Når man arbejder med OEE målinger ser man på den enkelte maskines effektivitet og laver dernæst en analyse, så man let og overskueligt kan se hvad.
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Manuelle målstyrings-tavler
Værdistrømsanalyser.
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til værdistrømsanalyser
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Lean i den offentlige sektor Carsten Lindorf
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Den konfigurerbare skakt Præfabrikerede skaktelementer
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Værdistrømsanalyse Gennemgang af hvordan man laver værdistrømsanalyser i produktion Værdistrømsanalyse kaldes VSM (Value Stream Mapping) i materialet.
Den Regionale LEAN Enhed
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Konsensusprocessen.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
5S anvendes til indretning af arbejdspladser
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Naturfag 9.klasse Kredsløbet.
Forbedringstavlen – er et must
Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Standardiseret arbejde – stol.
1 Carsten Lindorf LOGISTIK= Græsk = logistica at beregne.
På det efterfølgende dias (startsiden) er vist formationen.
Udarbejde af den fremtidige flow
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Optimering af arbejdstilrettelæggelse i på Radiologisk afdeling i Køge Mahad Huniche Møde med Region Nordjylland.
Den Regionale LEAN Enhed
Hvad er mål/resultat (output)?
Proces overblik med SIPOC modellen
Lean Sales Manager LEAN INTRODUKTION Principperne Spild.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Regler omkring tavlen Det.
Strategiseminar – 23. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Strategiseminar – 23. januar 2007 Velkommen.
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Momsopgørelse (alene)
Indlæg for avlsrådgivere torsdag d. 29. september 2011 Projektleder Ulrik Toftegaard Jensen Team Økonomi & Management, VFL,Kvæg,
at få sund fornuft til sund adfærd….
Lean administration og service
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialiserede funktioner  Lille helhedsforståelse  Silotænkning/flaskehalsproblemer.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Projekt betalingsmodel Formålet med projektet: Projektet har til formål at etablere en betalingsmodel, der kan afløse de nuværende positive budgetreguleringer.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Papirflyveren Øvelse I stedet for en ”kedsommelig” gennemgang af LEAN simuleres LEAN igennem LEAN spil som kan være flyverspil eller ved kurset i forbindelse.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Ledelsens handleplan: Skolen lige nu  Formål og proces.
Fusionsprocesser i stjerner
Præsentationens transcript:

Spagettidiagram Et spagettidiagram er en meget simpel måde at se og forstå et produkts vej igennem de forskellige processer Det kan laves på flere måder: Excel kan bruges – dog ikke den mest simple metode A-4 blok og blyant A-3 papir og post’its Hovedformålet er, at se hvor produktet bevæger sig hen – eller hvor en person bevæger sig hen i løbet af en proces Man stiller sig på en fast plads og iagttager produktets/personens ruter – tegner det på diagrammet imens, hvorefter det analyseres – eller følger produktet rundt i systemet Diagrammet kan benyttes såvel i produktion som administration og service

Eksempel på spagettidiagram Produktionsareal – tegn nuværende layout Kvalitetstjek Råvarer Lagerkontor Montering Maler Plan Svejse 1 Svejse 2

Analyse af diagrammet Svejse 1 Råvarer Svejse 2 Maler Kvalitetstjek Analyserne foretages af medarbejderne i området – forslag til forbedringer prioriteres og sættes i handleplan Lagerkontor Kvalitetstjek Råvarer Montering Maler Plan Svejse 1 Svejse 2 fejl Vare stop Dobbelt tjek Dialog?

Nyt layout defineres Lagerkontor Kvalitetstjek Råvarer Montering Maler Efterfølgende tegner og implementerer man det nye layout Lagerkontor Kvalitetstjek Råvarer Montering Maler Plan Svejse 1 Svejse 2

En U-celle er mest optimal Som det er vist på det forrige dias, så er vi her endt op med at have en såkaldt U-celle U-cellen er kendetegnet ved: Kortere transportveje Mindre bevægelse Bedre overblik over processerne Bredde kompetencer hos medarbejderne Der er rig mulighed for at skabe flow (3. LEAN-princip) Fylder ofte mindre end tidligere opstillinger Kræver samarbejde omkring det nye setup Generelt fjernelse af spild Igen er medarbejderne nøglen til succes!