DIVERGE CONVERGE UDFORSK OG OBSERVER SKAB HYPOTESER IDENTIFICER MULIGHEDER OG SITUATIONER FORECAST PRIOTERING AF MULIGHEDER FORDELE/ULEMPER LAV KONCEPTER MODELLER RAFINER KONCEPT SKAB PROTOTYPE !
Få et frisk perspektiv Involvere andre Kig efter forskelle Lav en liste over idéer og hypotese Analyser og forudsig Undersøg og lær NON-ASSUMPTIVE RESEARCH
Metoden 1. Søg eksperterne/ekstrem brugere 2. gå etnografisk til værk 3. Tænk iterativt 4. Kvalificer/kvantificer dine input 5. Lav en plan 6. Vælg en metode
Udførelsen 1. Brug medier til at fastholde proces 2. Brug forskellige observationer og kilder 3. Sprøg for at udforske - hvorfor, fortæl mere? 4. lyt og observer 5. vend hypotese
Analyse 1. Kig efter mønstre 2. Segmentering dyrk forskellighed 3. Arbejd multidisciplinært 4. Vær opmærksom på BIAS
DESIGN ANALYSE TEST
OPGAVERNE
Det I skal i opgaverne DESIGNET Vise at i kan identificere, fremstille og behandle en problemstilling Adressere problemstillingen med et design der forsøger at løse problement Beskrive/vise jeres løsning > f.eks. gennem scenarier Beskrive jeres proces > design > implementering hvad har i erfaret!? Hvorfor?
Det I skal i opgaverne DISKUSSIONEN Diskuttere hvad social software er - komme med jeres definition. Diskuttere denne i forhold til teori Hvor meget af dette er en del af jeres design
Det I skal i opgaverne ELEMENTERNE Hvad er vigtigt, hvad er ikke vigtigt Arbejde metodisk/empirisk Rekflektere over praksis gennem teori og omvendt Problematisere praksis gennem teori og omvendt Konkludere på baggrund af analyse Perspektivere jeres konklusioner
Gruppe arbejde Hver gruppe laver 3-6 centrale spørgsmål til deres projekt
Teori/litteratur områder at adressere
1. SOCIAL SOFTWARE 2. KULTUR KRITIK 3. NEW MEDIA 4. HCI/CSCW 5. DESIGN RESEARCH 6. MEDIE/ICT FORSKNING 7. PHILOSOPHY OF TECHNOLOGY
1. SOCIAL SOFTWARE Kontemporær diskussion og begrebsligørelse af social software primært diskussioner blogosfære og online tidskrifter forsøger på at definere eller kapitalisere, udfordre og operationalisere social software Består af mange “tråde”
WEB 2.0 Tom Coates My working definition of social software… Martyn Perks Social software - get real Community, democracy and social capital don’t come at the click of a mouse. Tim O’reilly What is web /a/ Christopher Allen: “Tracing the Evolution of Social Software” Clay Shirky: “Social Software and the Politics of Groups” Ross Mayfield “Discussing Social Media” Joel Spolsky “It’s Not Just Usability” Christopher Allen: “Tracing the Evolution of Social Software” SOCIAL SOFTWARE
WEB 2.0 Buzz og trends beskriver eksempler på praksis fokus på det sociale i applikationer og teknologi Sociale bevægelser ideologiske skift - eks. teknologi som attitude, bruger - deltager Brug det til at komme ind i diskussionerne Men vær kritisk Tag ikke buzz for gode vare. Fordel: handler ofte konkret om social software og web2.0 Men når som regel ikke et så dybt. SOCIAL SOFTWARE
COOPERATION PARTCIPATION Howard Rhiengold (eds.) Technologies for Cooperation Institute for the Future, _cooperation.pdf Adrian Chan Social Interaction Design (SxD) Guide Social Media, Social Practices, Social Content, First draft, December 28, Burgess, Jean. Vernacular Creativity, Cultural Participation and New Media Literacy: Photography and the Flickr Network, IR7.0: Internet Convergences, Brisbane, September SOCIAL SOFTWARE
BLOGGING Blood, Rebecca. “Weblogs: A History and Perspective”, Rebecca’s Pocket. 07 September October Miller, Carolyn R. and Shepherd, Dawn: Blogging as Social Action: A Genre Analysis of the Weblog. _social_action_a_genre_analysis _of_the_weblog.html Gallo, Jason: Weblog Journalism: Between Infiltration and Integration. /blogosphere/weblog_journalism.html Leaver, Tama: The Blogging of Everyday Life. SOCIAL SOFTWARE
MOBLOGGING MOBILE MEDIER Burgess, Jean. Vernacular Creativity, Cultural Participation and New Media Literacy: Photography and the Flickr Network, IR7.0: Internet Convergences, Brisbane, September Ingrid Richardson Mobile Technosoma: some phenomenological reflections on itinerant media devices Fibreculture issue 6 - mobility, new social intensities and the coordinates of digital networks Larissa Hjorth Locating Mobility: Practices of co-presence and the persistence of the postal metaphor in SMS/ MMS mobile phone customization in Melbourne Fibreculture issue 6 - mobility, new social intensities and the coordinates of digital networks Cohen, Kris R. What does the photoblog want? Media Culture Society : SOCIAL SOFTWARE
P2P NETVÆRK McGee & Skågeby, Digital Music and Subculture: Sharing Files, Sharing Styles “Gifting Technologies” Svensson & Bannister, Pirates, Sharks, and Moral Crusaders: Social Control in Peer-to-Peer Network Peter Kollock, The Economies of Online Cooperation: Gifts and Public Goods in Cyberspace SOCIAL SOFTWARE
USER/PRODUCER Thrift, Nigel ‘Re-inventing Invention: New Tendencies in Capitalist Commodification’. In Economy and Society Volume 35 Number 2 May 2006 pp Petersen, Søren Mørk Becoming-user, becoming-designer: collaboration and metastability in social software. Paper from EASST, 2006, Lausanne. Lessig, Lawrence: Free Culture: The nature and future of creativity, 2004, pp SOCIAL SOFTWARE
2. KULTUR KRITIK Forsøger at sætte et kritisk spørgsmålstegn ved “buzzen” Spørger hele kritisk til grundlaget for pråmisserne ved f.eks social software Kode som kultur Der er indlejret bestemte værdier til teknologi (f.eks. linking) Vender tingene på hovede f.eks. Network mod notworking Kigger kritisk på konsekvenser, frem for muligheder Kritisk på en konstruktiv måde Perspektivere kulturelle strømning Skaber syntese mellem forskellige områder. eks teori og praksis lær at vende tinge på hovedet. Tag ingenting for gode vare, vær krtisk og udfordrer antagelserne
KULTUR KRITIK Lovink, Geert: The Principle of notworking. Geert Lovink Blogging, the nihilist impulse, Dansk Lettre 11 Matthew Fuller Behind the blip The strange Meshing of impersonal and personal forces in Technological action Adrian Mackenzie Culture, Theory & Critique, 2006, 47 (2) Routledge may06.pdf may06.pdf
3. NEW MEDIA Nye kommunikationsformer i et historisk lys Remediering - nye medier bliver gamle, gamle optager de nye Nye digitale teknologi bliver en del af hverdags livet - f.eks. mobile medier Digital teknologi som kunst/udforskning Digital narrativitet Sociale ændring og leg med sociale representationer gennem medier Materiel kultur mellem f.eks. gadgtes og kultur Udvikling af computeren fra regnemaskine til et digital medier P2P Det skal i med det perspektivering, bred ud, se det digital som noget med særlige træk som giver det nogle mulighed og begrænsninger.
NEW MEDIA Ron Burnett How Images Think, Peer-to-Peer Communications/Visualizing Community, MIT Press 2006 Ingrid Richardson Mobile Technosoma: some phenomenological reflections on itinerant media devices Fibreculture issue 6 - mobility, new social intensities and the coordinates of digital networks New Media - a critical introduction, Martin Lister et.al Siderne 10-30, Routledge,an imprint of Taylor & Francis Books Ltd, 2003 walker Jill “Mirrors and Shadows: The Digital Aestheticisation of Oneself”. In the proceedings of Digital Arts and Culture, Pages
4. HCI/CSCW mennekselig interaktion med teknologi Reflective HCI - kulturel indlejret teknologi Social computing - teknologi som situatioeret Tangible interaction - kropslig interaktion fokus på situationer frem for planer skift fra teknologi som funktion til aktion Teknologi som oplevelse Bruger centreret (klassisk)
HCI/CSCW Paul Dourish Where The Action Is: The Foundations of Embodied Interaction, siderne 9-23, 56-97, MIT Press 2001 Appropriating tools and shaping Activities: The use of PDA’s in the workplace Jenny Waycott In Lynne Hamill, Amparo Lasen and Dan Diaper Mobile World - Past, Present and Future, Computer Supported Cooperative Work Springer verlag, 2005 The Innovatory Use of ICTs Leslie Haddon in Leslie Haddon, Enid Mante, Bartolomeo Sapio, Kari-Hans Kommonen, Leopoldina Fortunati and Annevi Kant Everyday Innovators - Researching the Role of Users in Shaping ICT‚ Computer Supported Cooperative Work series, Volume 32, 2005 Springer verlag, 2005
5. DESIGN RESEARCH Flytte fokus fra teknologi til situationer Tænke brugere før teknologi arbejde fra idé, proces metode og argument Design som udforskning Design som kritik Design tænkning
DESIGN RESEARCH Breda Laural Design Research: Methods and Perspectives, MIT Press, (2004) ISBN Siderne MIT Press, 2006 Malcolm McCullough Digital Ground - Architecture, Pervasive Computing, and Environmental Knowing siderne 1-24, 46-64, MIT Press April 2004
6. MEDIE/ICT FORSKNING Computeren som kommunikations medie Computeren som multi medie Flermedialitet Computeren som mediet to “rule them all” Fokus på kommunikation Det virtuelle kommunikation - tillid, identitet, konstruktion af medie sociologi - livet på nettet, ved skærmen Medierne og identitet Communities - hvad foregår der? hvor meget og hvornår
MEDIE/ICT FORSKNING Niels Ole Finneman Modernity Modernised - The cultural impact of computation siderne In Paul A. Mayer, Computer Mediated Communication, Oxford University press 1999 Steven Jones, Understanding Communities in the information age, siderne In Paul A. Mayer, Computer Mediated Communication, Oxford University press 1999 Wellman, Barry and Gulia, Milena: Virtual communities as communities: net surfers don’t ride alone. siderne In communities in cyberspace, Smith and Kollock (eds.), London Routledge, 1999 Michael Arnold, Martin Gibbs, Chris Shepherd Domestic ICTs, Desire and Fetish Fibreculture issue 9 - general issue
7. PHILOSOPHY OF TECHNOLOGY Bredere forståelse af teknologi som sociale- og kulturelle konstruktioner Teknologi er ikke neutral - den forandrer Teknologi skaber os ligeså meget os, som vi skaber den Teknologi mediere en relation til verden hermeneutiske teknologier Teknologi som væren Teknologi og senmodernitet
PHILOSOPHY OF TECHNOLOGY Don Idhe Philosophy of Technology an Introduction siderne Paragon Issues in Philosophy, 1993 Andrew Feenberg Questioning Technology siderne 1-17, , Routledge 1999