DIVERGE CONVERGE UDFORSK OG OBSERVER SKAB HYPOTESER IDENTIFICER MULIGHEDER OG SITUATIONER FORECAST PRIOTERING AF MULIGHEDER FORDELE/ULEMPER LAV KONCEPTER.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SPBG.  Test driven development  Unit test frameworks  MOSS TDD  Mocking  Design patterns.
Advertisements

THE PIXIE BOOK VERSION OF MEDIA TECHNOLOGY Carsten Corneliussen, strategix.dk ©
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Learning Ressource Centres En studierejse til Leeds og Sheffield februar 2002.
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
SPU-modellen (Struktureret ProgramUdvikling)
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Når en applikation går i fejl… … er det interessant, at vide noget om: Hvornår gik applikationen i fejl Hvilken applikation gik i fejl Hvad er fejlen.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Tips og Tricks til Small Business Server Rico Raja marts 2006.
© bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM.
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Lone Møller Sørensen Director, SBi, Aalborg University ECTP- Denmark A national platform for Denmark
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forside Titel Navn, sted eller begivenhed, dato. CHALLENGES FOR THE BANKING SECTOR - IN THE AFTERMATH OF THE CRISIS Louise C. Mogensen Deputy Chief Executive.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Digital netværkstjeneste for pasning af kæledyr En undersøgelse af netværksskabelse og tillidsstrategier Mundtligt oplæg af Charlotte Hjorth Britt Morelli.
COMPUTERSPILLETS FREMTID Datalogforeningen 1. november, 2003 Jonas Heide Smith Center for Computer Games Research Copenhagen (ITU)
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kultur- og branchestudier
Dóra Bjarnason DPU 2.Oct Families and children with disabilities Coping strategies and empowerment.
1 Analyse af geografiske valgresultater Søren Risbjerg Thomsen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Lektion 3 Den refleksive designer & Kulturelle oplevelser i offentlige rum 4. feb Lektion 3 "Kursets Tema"
Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
Database Normalization without Mathmatics
Design dokument Agenda Intro Guidelines for the Game Concept Guidelines for the Game Proposal Guidelines Functional specification Kilde: Ryan, Tim (1999).The.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Udvikling med Microsoft 2007 Office System Michell Cronberg Microsoft MVP, MCT, MCAD ISV Innovation Day 2006 KlientKlient.
Microsoft Solutions for Management Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Research & Innovation Gruppe 2 Morten Tobias Gammelgaard Darlene Andreasen Nick Becker Damm David Pambuena Kristiansen.
ASP.NET Custom Web Controls Deployment. Agenda – ASP.NET Web User Controls Composite Control Rendered Custom Control Deploy en Web Applikation.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
Inspiration og fokusering. 2 Disposition E-læringsgenerationerne Helhedsmodel Eksempler på e-læringsteknologier Det virtuelle gymnasium.
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
1 Welcome! The search process:  How to handle the search process (strategies)  Transform your topic into search terms  Search techniques  how to use.
SummIT maj Videnmedarbejdere i 21. århundrede “Your most precious possession is not your financial assets. Your most precious possession.
Velkommen til Datamatikkeruddannelsen Roskilde Handelsskole Advanced Computer Study.
Designprocess Linnea Jacobsen 1. semester Uge 37 mandag 9. – søndag 15. september 2013.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
MPP IMPACT SEPTEMBER 2013 TEACHING PHILOSOPHY AT THE BUSINESS SCHOOL KNOWLEDGE YOU CAN’T GOOGLE.
© Instituttet for Fremtidsforskning - The Copenhagen Institute for Futures Studies Dreambuilding - Dream Society i praksis Uffe Palludan Henrik Kristensen.
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
FLUID Konference: FRA STRATEGI TIL PRAKSIS Implementering og forankring af e-læring i organisationen Den Sorte Diamant 8/ Michael Rytkønen Projektleder.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
DKM - MedieNoter2 - KBJ1 Internettets historie......og kommunikationens historie.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Internettets historie...
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
Præsentationens transcript:

DIVERGE CONVERGE UDFORSK OG OBSERVER SKAB HYPOTESER IDENTIFICER MULIGHEDER OG SITUATIONER FORECAST PRIOTERING AF MULIGHEDER FORDELE/ULEMPER LAV KONCEPTER MODELLER RAFINER KONCEPT SKAB PROTOTYPE !

Få et frisk perspektiv Involvere andre Kig efter forskelle Lav en liste over idéer og hypotese Analyser og forudsig Undersøg og lær NON-ASSUMPTIVE RESEARCH

Metoden 1. Søg eksperterne/ekstrem brugere 2. gå etnografisk til værk 3. Tænk iterativt 4. Kvalificer/kvantificer dine input 5. Lav en plan 6. Vælg en metode

Udførelsen 1. Brug medier til at fastholde proces 2. Brug forskellige observationer og kilder 3. Sprøg for at udforske - hvorfor, fortæl mere? 4. lyt og observer 5. vend hypotese

Analyse 1. Kig efter mønstre 2. Segmentering dyrk forskellighed 3. Arbejd multidisciplinært 4. Vær opmærksom på BIAS

DESIGN ANALYSE TEST

OPGAVERNE

Det I skal i opgaverne DESIGNET Vise at i kan identificere, fremstille og behandle en problemstilling Adressere problemstillingen med et design der forsøger at løse problement Beskrive/vise jeres løsning > f.eks. gennem scenarier Beskrive jeres proces > design > implementering hvad har i erfaret!? Hvorfor?

Det I skal i opgaverne DISKUSSIONEN Diskuttere hvad social software er - komme med jeres definition. Diskuttere denne i forhold til teori Hvor meget af dette er en del af jeres design

Det I skal i opgaverne ELEMENTERNE Hvad er vigtigt, hvad er ikke vigtigt Arbejde metodisk/empirisk Rekflektere over praksis gennem teori og omvendt Problematisere praksis gennem teori og omvendt Konkludere på baggrund af analyse Perspektivere jeres konklusioner

Gruppe arbejde Hver gruppe laver 3-6 centrale spørgsmål til deres projekt

Teori/litteratur områder at adressere

1. SOCIAL SOFTWARE 2. KULTUR KRITIK 3. NEW MEDIA 4. HCI/CSCW 5. DESIGN RESEARCH 6. MEDIE/ICT FORSKNING 7. PHILOSOPHY OF TECHNOLOGY

1. SOCIAL SOFTWARE Kontemporær diskussion og begrebsligørelse af social software primært diskussioner blogosfære og online tidskrifter forsøger på at definere eller kapitalisere, udfordre og operationalisere social software Består af mange “tråde”

WEB 2.0 Tom Coates My working definition of social software… Martyn Perks Social software - get real Community, democracy and social capital don’t come at the click of a mouse. Tim O’reilly What is web /a/ Christopher Allen: “Tracing the Evolution of Social Software” Clay Shirky: “Social Software and the Politics of Groups” Ross Mayfield “Discussing Social Media” Joel Spolsky “It’s Not Just Usability” Christopher Allen: “Tracing the Evolution of Social Software” SOCIAL SOFTWARE

WEB 2.0 Buzz og trends beskriver eksempler på praksis fokus på det sociale i applikationer og teknologi Sociale bevægelser ideologiske skift - eks. teknologi som attitude, bruger - deltager Brug det til at komme ind i diskussionerne Men vær kritisk Tag ikke buzz for gode vare. Fordel: handler ofte konkret om social software og web2.0 Men når som regel ikke et så dybt. SOCIAL SOFTWARE

COOPERATION PARTCIPATION Howard Rhiengold (eds.) Technologies for Cooperation Institute for the Future, _cooperation.pdf Adrian Chan Social Interaction Design (SxD) Guide Social Media, Social Practices, Social Content, First draft, December 28, Burgess, Jean. Vernacular Creativity, Cultural Participation and New Media Literacy: Photography and the Flickr Network, IR7.0: Internet Convergences, Brisbane, September SOCIAL SOFTWARE

BLOGGING Blood, Rebecca. “Weblogs: A History and Perspective”, Rebecca’s Pocket. 07 September October Miller, Carolyn R. and Shepherd, Dawn: Blogging as Social Action: A Genre Analysis of the Weblog. _social_action_a_genre_analysis _of_the_weblog.html Gallo, Jason: Weblog Journalism: Between Infiltration and Integration. /blogosphere/weblog_journalism.html Leaver, Tama: The Blogging of Everyday Life. SOCIAL SOFTWARE

MOBLOGGING MOBILE MEDIER Burgess, Jean. Vernacular Creativity, Cultural Participation and New Media Literacy: Photography and the Flickr Network, IR7.0: Internet Convergences, Brisbane, September Ingrid Richardson Mobile Technosoma: some phenomenological reflections on itinerant media devices Fibreculture issue 6 - mobility, new social intensities and the coordinates of digital networks Larissa Hjorth Locating Mobility: Practices of co-presence and the persistence of the postal metaphor in SMS/ MMS mobile phone customization in Melbourne Fibreculture issue 6 - mobility, new social intensities and the coordinates of digital networks Cohen, Kris R. What does the photoblog want? Media Culture Society : SOCIAL SOFTWARE

P2P NETVÆRK McGee & Skågeby, Digital Music and Subculture: Sharing Files, Sharing Styles “Gifting Technologies” Svensson & Bannister, Pirates, Sharks, and Moral Crusaders: Social Control in Peer-to-Peer Network Peter Kollock, The Economies of Online Cooperation: Gifts and Public Goods in Cyberspace SOCIAL SOFTWARE

USER/PRODUCER Thrift, Nigel ‘Re-inventing Invention: New Tendencies in Capitalist Commodification’. In Economy and Society Volume 35 Number 2 May 2006 pp Petersen, Søren Mørk Becoming-user, becoming-designer: collaboration and metastability in social software. Paper from EASST, 2006, Lausanne. Lessig, Lawrence: Free Culture: The nature and future of creativity, 2004, pp SOCIAL SOFTWARE

2. KULTUR KRITIK Forsøger at sætte et kritisk spørgsmålstegn ved “buzzen” Spørger hele kritisk til grundlaget for pråmisserne ved f.eks social software Kode som kultur Der er indlejret bestemte værdier til teknologi (f.eks. linking) Vender tingene på hovede f.eks. Network mod notworking Kigger kritisk på konsekvenser, frem for muligheder Kritisk på en konstruktiv måde Perspektivere kulturelle strømning Skaber syntese mellem forskellige områder. eks teori og praksis lær at vende tinge på hovedet. Tag ingenting for gode vare, vær krtisk og udfordrer antagelserne

KULTUR KRITIK Lovink, Geert: The Principle of notworking. Geert Lovink Blogging, the nihilist impulse, Dansk Lettre 11 Matthew Fuller Behind the blip The strange Meshing of impersonal and personal forces in Technological action Adrian Mackenzie Culture, Theory & Critique, 2006, 47 (2) Routledge may06.pdf may06.pdf

3. NEW MEDIA Nye kommunikationsformer i et historisk lys Remediering - nye medier bliver gamle, gamle optager de nye Nye digitale teknologi bliver en del af hverdags livet - f.eks. mobile medier Digital teknologi som kunst/udforskning Digital narrativitet Sociale ændring og leg med sociale representationer gennem medier Materiel kultur mellem f.eks. gadgtes og kultur Udvikling af computeren fra regnemaskine til et digital medier P2P Det skal i med det perspektivering, bred ud, se det digital som noget med særlige træk som giver det nogle mulighed og begrænsninger.

NEW MEDIA Ron Burnett How Images Think, Peer-to-Peer Communications/Visualizing Community, MIT Press 2006 Ingrid Richardson Mobile Technosoma: some phenomenological reflections on itinerant media devices Fibreculture issue 6 - mobility, new social intensities and the coordinates of digital networks New Media - a critical introduction, Martin Lister et.al Siderne 10-30, Routledge,an imprint of Taylor & Francis Books Ltd, 2003 walker Jill “Mirrors and Shadows: The Digital Aestheticisation of Oneself”. In the proceedings of Digital Arts and Culture, Pages

4. HCI/CSCW mennekselig interaktion med teknologi Reflective HCI - kulturel indlejret teknologi Social computing - teknologi som situatioeret Tangible interaction - kropslig interaktion fokus på situationer frem for planer skift fra teknologi som funktion til aktion Teknologi som oplevelse Bruger centreret (klassisk)

HCI/CSCW Paul Dourish Where The Action Is: The Foundations of Embodied Interaction, siderne 9-23, 56-97, MIT Press 2001 Appropriating tools and shaping Activities: The use of PDA’s in the workplace Jenny Waycott In Lynne Hamill, Amparo Lasen and Dan Diaper Mobile World - Past, Present and Future, Computer Supported Cooperative Work Springer verlag, 2005 The Innovatory Use of ICTs Leslie Haddon in Leslie Haddon, Enid Mante, Bartolomeo Sapio, Kari-Hans Kommonen, Leopoldina Fortunati and Annevi Kant Everyday Innovators - Researching the Role of Users in Shaping ICT‚ Computer Supported Cooperative Work series, Volume 32, 2005 Springer verlag, 2005

5. DESIGN RESEARCH Flytte fokus fra teknologi til situationer Tænke brugere før teknologi arbejde fra idé, proces metode og argument Design som udforskning Design som kritik Design tænkning

DESIGN RESEARCH Breda Laural Design Research: Methods and Perspectives, MIT Press, (2004) ISBN Siderne MIT Press, 2006 Malcolm McCullough Digital Ground - Architecture, Pervasive Computing, and Environmental Knowing siderne 1-24, 46-64, MIT Press April 2004

6. MEDIE/ICT FORSKNING Computeren som kommunikations medie Computeren som multi medie Flermedialitet Computeren som mediet to “rule them all” Fokus på kommunikation Det virtuelle kommunikation - tillid, identitet, konstruktion af medie sociologi - livet på nettet, ved skærmen Medierne og identitet Communities - hvad foregår der? hvor meget og hvornår

MEDIE/ICT FORSKNING Niels Ole Finneman Modernity Modernised - The cultural impact of computation siderne In Paul A. Mayer, Computer Mediated Communication, Oxford University press 1999 Steven Jones, Understanding Communities in the information age, siderne In Paul A. Mayer, Computer Mediated Communication, Oxford University press 1999 Wellman, Barry and Gulia, Milena: Virtual communities as communities: net surfers don’t ride alone. siderne In communities in cyberspace, Smith and Kollock (eds.), London Routledge, 1999 Michael Arnold, Martin Gibbs, Chris Shepherd Domestic ICTs, Desire and Fetish Fibreculture issue 9 - general issue

7. PHILOSOPHY OF TECHNOLOGY Bredere forståelse af teknologi som sociale- og kulturelle konstruktioner Teknologi er ikke neutral - den forandrer Teknologi skaber os ligeså meget os, som vi skaber den Teknologi mediere en relation til verden hermeneutiske teknologier Teknologi som væren Teknologi og senmodernitet

PHILOSOPHY OF TECHNOLOGY Don Idhe Philosophy of Technology an Introduction siderne Paragon Issues in Philosophy, 1993 Andrew Feenberg Questioning Technology siderne 1-17, , Routledge 1999