Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lektion 3 Den refleksive designer & Kulturelle oplevelser i offentlige rum 4. feb. 20091Lektion 3 "Kursets Tema"

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lektion 3 Den refleksive designer & Kulturelle oplevelser i offentlige rum 4. feb. 20091Lektion 3 "Kursets Tema""— Præsentationens transcript:

1 Lektion 3 Den refleksive designer & Kulturelle oplevelser i offentlige rum 4. feb. 20091Lektion 3 "Kursets Tema"

2 Dagens program 10.00 – 10.30 Den refleksive designer 10.00 – 11.00Kursets tema Bespænd og projektramme IT i kulturoplevelser 11.15 – 12.00Thomas Lorentzen Wonderful Copenhagen 4. feb. 2009 Lektion 3 "Kursets Tema"

3 Den refleksive designer Löwgren og Stolterman Design som konstruktion af viden og ikke formgivning Godt design er altid kontekstbestemt ”Working with design means that you continuously need to define and redefine what you think of as good design. It is a never-endning process of thoughtful reflection” L & S s. 5 Design er en politisk og ideologisk aktivitet 4. feb. 2009 Lektion 3 "Kursets Tema"

4 Politiske og ideologiske artefakter Langdon Winner: Broen til Long Island 4. feb. 2009 Lektion 3 "Kursets Tema"

5 Politiske og ideologiske artefakter Universal / inclusive design bevægelsen Design of products and environments to be usable by all people, to the greatest extent possible, without the need for adaptation or specialized design. 4. feb. 2009 Lektion 3 "Kursets Tema"

6 Den refleksive designer Löwgren og Stolterman Der er behov for den betænksomme / refleksive designer ”The thoughtful designer sees her own ability as something that has to be designed. The thoughtful designer understands that theories, concepts, and ideas about design are practical intellectual tools. The thoughtful designer dares to challenge her own thinking and assumptions as a way to develop her competence and design ability.” L & S s. 5 4. feb. 2009 Lektion 3 "Kursets Tema"

7 Den refleksive designer Löwgren og Stolterman Designsituationen og materialets kompleksitet umuliggør en normativ designproces The challenge is to design the social ”components” together with the technical components as a systemic whole. Such situations challenge our design ability through their nearly infinite complexity” L & S s. 3 Designeren er som forfatteren der begge arbejder med et materiale uden egenskaber Men mere om det på fredag… 4. feb. 2009 Lektion 3 "Kursets Tema"

8 Tema Kulturelle oplevelser i offentlige rum Brugeres oplevelser af ånds- og følelsesmæssige udtryk formidlet via udtryksformer som kunst, musik, teater og litteratur i offentlige rum det vil sige rum der principielt er åbne for alle. Man kan med Interaktionsdesign og kulturoplevelser i offentlige rum søge at skabe mulighed for kulturoplevelser i offentlig rum hvor dette ikke i dag er muligt, eller søge at forbedre de kulturoplevelser der allerede eksisterer i offentlig rum. 4. feb. 2009 Lektion 3 "Kursets Tema"

9 Tema Benspænd en anden målgruppe end jer selv webplatform er bandlyst teknologien i projektet må ikke være ren science fiction, men behøver på den anden side ikke at være realistisk i forhold til rentabilitet etc. begrundelsen for produktet skal findes i jeres empiri 4. feb. 2009 Lektion 3 "Kursets Tema"

10 Tema Projektramme Sendes fredag d. 6. feb. senest kl. 24.00 til signelouise@itu.dk En halv A4 side i pdf format Overvej: Målgruppe Sted Tilgang - metoder Begrundelse for disse valg 4. feb. 2009 Lektion 3 "Kursets Tema"

11 IT & kulturoplevelser Mariko Mori udstilling på Aros Holistisk og social oplevelse Kroppen som interaktionsdevice ”Interactive Spatial Multimedia” 4. feb. 2009 Lektion 3 "Kursets Tema"

12 Esoteric Cosmos Floor Based Multimedia 4. feb. 2009 Lektion 3 "Kursets Tema"

13 Oneness Floorbased Multimedia 4. feb. 2009 Lektion 3 "Kursets Tema"

14 Wave UFO Multimedie Interiør 4. feb. 2009 Lektion 3 "Kursets Tema"

15 Peepholes i Kattegatcentret Hands-on udforskning 4. feb. 2009 Lektion 3 "Kursets Tema"

16 Peepholes Fremmer fantasien og pirrer nysgerrigheden Se: http://www.daimi.au.dk/~kortb ek/publications.html 4. feb. 2009 Lektion 3 "Kursets Tema"

17 Lad jer inspirere! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxKunst, kultur, teori, fantasi, virkelighed, litteratur, science fiction, eventyr, dans, sang, verden, xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 4. feb. 2009 Lektion 3 "Kursets Tema"

18 Thomas Lorentzen Wonderful Copenhagen 4. feb. 200918Lektion 3 "Kursets Tema"


Download ppt "Lektion 3 Den refleksive designer & Kulturelle oplevelser i offentlige rum 4. feb. 20091Lektion 3 "Kursets Tema""

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google