Konference Vejle Bibliotekerne, 9. november 2011 Marianne Mazaheri, Digitaliseringsstyrelsen, FM Nicholas Falck Lund, ØIM Kursisters barrierer overfor.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Den er bare stor.... Nu kan den vist ikke dreje mere…
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Kursisters barrierer overfor IT-undervisning
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
GRAFISK FORTÆLLING 1.
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
PC1 Lad os komme i gang…..
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
BL – Danmarkspanel - oktober A&B ANALYSEs Danmarkspanel - BL − Danmarks Almene Boliger - Oktober 2011.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Borgernes barrierer for brug af IT
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
At være it-fremmed Gertrud Øllgaard NIRAS Digitalt Landsmøde
Elevernes digitale dannelse
At skabe den livsnære samtale David Viftrup. Kristne venner Relation til præst Kristne aktiviteterBibelenÆgtefælle BørnForældre Resarch by John Finney,
Hej. Vi er Lotte og Jesper - og vi er her i dag fordi vi skal fortælle jer lidt om et 4 ugers projekt vi lavede sidste forår, som tog udgangspunkt i Roskilde.
Hvor der er fokus på klimaet.
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Fortællinger fra kanten
Hvilken del af “vær stille” forstod du ikke??
Mette Arleth Aalborg Universitet Fru Madsen og de interaktive spatio- temporale online GI-applikationer Kan vi forstå GIS? (skal vi?)
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Min identitet af Julie 10.A Udseende Jeg har langt lyst og lidt krøllet hår. er lav. blå øjne.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -
Vejlederens kommunikation
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Trigonometrisk Lommeregner
En undersøgelse af biblioteksservicen i landdistrikter. Et samarbejde mellem Esbjerg, Varde, Ringkøbing-Skjern og Skive biblioteker samt Center for Landdistriktsforskning.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Kære Børnebørn. Jeg er glad for at bo på det alderdomshjem, I flyttede mig til, for et par år siden. Men jeg har været lidt trist de sidste par uger,
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Præsentationens transcript:

Konference Vejle Bibliotekerne, 9. november 2011 Marianne Mazaheri, Digitaliseringsstyrelsen, FM Nicholas Falck Lund, ØIM Kursisters barrierer overfor it-undervisning - oplæg og diskussion

Temaer - Borgernes IT-kompetencer Analyse: Hvem er de it-fremmede? - Workshop: - Barrierer - Motivation - Bibliotekernes behov

Lær mere om it – Hvad er netværket for en størrelse…?

Analyse Hvem er de it-fremmede? Logit-model kan med udgangspunkt i bl.a.: Beregne sandsynligheder for at være på nettet Alder Køn Uddannelse Indkomst Beskæftigelse Herkomst By/land Børn Arbejdsgiverstørrelse

Who? -Ældre -Uden for beskæftigelse -Borgere fra ikke-OECD lande -Befolkning i yderområder -Ansatte i SMV’ere Alder betyder mindre end vi tror!

Resultat for udvalgte målgrupper Personer i DK Antal stikprøve Benchmar kHøjest ssh. Målgruppe Indkomst 260 Alder 50Udd 20 Ej Beskæft Urb=3Kvinde I alt Midelald. med lav uddannelse og lav indkomst år, ikke vestlig herkomst, lav uddannelse x 65+, lav uddan., mellembefolket område *6553x62x

Workshop 1: Hvilke barrierer?

It er skræmmende – hvad er det, der sker? Jeg er altid usikker på, om jeg får gjort det rigtigt. Og hvis jeg ikke gør det, så sker der noget skidt” – kvinde, 65 år, Skjern Borgerservice. Det manglende behov for it, specielt computer, kobles for flere sammen frygten for at bruge en computer og hvad der sker, når man gør det. Frygten kan fx være at komme til at trykke på en forkert knap, der fører til noget slemt eller også har de fx ikke tiltro til at kunne overføre penge sikkert på nettet. Mange både ældre og yngre bliver usikre og bange for computeren, hvis de ikke bruger en computer regelmæssigt.

Overlader ansvaret til andre ”Nej, hvorfor skulle jeg gøre det? Hun [konen] er så glad for det. Hun ordner det hele, hun kender alle mine tanker.”, en ældre mand fra Haslev forklarer på flere forskellige måder, hvorfor han ikke vil lære at bruge en computer. Mange it-fremmede mener ikke de har et behov for at lære at bruge en computer fordi de kan få andre til at klare det for dem – oftest er det ægtefællen, børnene, børnebørnene eller andre familiemedlemmer, der hjælper.

It opleves som et fremmedelement, der ikke kan gøre noget for dem ”Jamen, det er det at sætte sig ind i det, når jeg ikke har behovet. Jeg skal ikke overføre særlig tit, og så kører jeg hver mandag ned i automaten og hæver” – kvinde, 57 år, Skjern Borgerservice. Nogle it-fremmede oplever, at i sammenligning med andet teknisk udstyr som fx køkkenmaskiner, dvd-afspillere mv., så hjælper en computer ikke på samme måde. Modsat en computer er disse apparater en del af hverdagen, og de bliver ikke tænkt på som teknik.

It forhindrer mennesker i at komme i kontakt med hinanden ”det gør tilværelsen kold. Vi er ikke i kontakt med de mennesker, vi gerne vil. Det er fint at få en hilsen eller tanker på skærmen, men vi vil gerne snakke med en. Kontakt, at kunne snakke er vigtig.” – ældre kvinde, Rødekro. Mange taler om fordelen ved den personlige betjening og øjenkontakt, som it ikke kan erstatte og måske direkte forstyrrer. Kommunikation over nettet forbindes med noget koldt og fremmedgørende.

Personlig kontakt giver følelse af sikkerhed ”Når jeg køber min billet på billetkontoret kan man lige spørge og blive helt sikker” – kvinde, 65 år, Fredericia Banegård. Personlig kontakt – herunder øjenkontakt, kropssprog osv. giver en tryghed, fordi de it-fremmede føler sig mere sikre på, at en besked er modtaget og forstået.

- - Økonomi - - Sikkerhed / Privacy - - Køb af udstyr og adgang - - Stor skriftlighed - - ”It-sproget” Andre barrierer:

- Penge og tid - Viden - Sociale tjenester - Yngre generationer - Omtale Workshop 2: Motivationsfaktorer?

Resultaterne af analysen - Labyrinten

Uden for labyrint Har aldrig tændt en computer eller kun lige prøvet Har aldrig selv været på internettet ”Det er smaddersmart, men for mig er det en by i Rusland. Jeg har givet op. Niller kom lige, kalder jeg.” (Kvinde, 55 år, uden job, Køge).. Bruger du computeren? ”Nej, hvorfor skulle jeg det? Hun [hans kone] er så glad for det? (…) Hun ordner det hele, hun kender alle mine tanker (…)Hvorfor skal vi være to om det, når hun kan klare det?” (Mand 86 år, Rødekro)

”Specielt det med at trykke på en forkert knap. Den er der mange der er bange for. Det er jeg også bange for. Så skal jeg lukke helt ned og starte forfra”. (Kvinde på 62 år, Amager) Jeg vil gerne lære at skrive på computeren, sætte mit kamera til og føre billeder over, der er mange ting, men jeg er helt blind i forhold til computeren, jeg vil gerne men det gør lidt ondt at jeg ikke kan finde ud af det, det gør mig ondt, for jeg er ikke så dum som jeg fremstår” (Kvinde, 50, ikke-vestlig baggrund, København) I indgangen Er blevet introduceret til nettet Har tændt og brugt en pc Har været på nettet/ set nettet

Lige inden for labyrinten Bruger internettet, er kommet i gang En lukket begrænset verden: Faste spor, begrænsede indgange ”Det er lidt kryptisk at være på nettet. Jeg vil hellere have noget specifikt, jeg skal ind og have fat i, ikke noget med at surfe – det er nok fordi jeg ikke gider” (Mand, 59 år, Svendborg) Da jeg fik en computer for 3 år siden, kunne jeg ingenting (…). Jeg har prøvet lidt med netbank. Det har jeg opgivet. (…) Ungerne talte om Facebook. Det er de ikke gamle nok til, men det er jeg. Og det har åbnet en hel ny verden. Jeg anede ingenting og trykkede alle vegne, og så får man bare forbindelse og lærer mennesker at kende. Og så har man venner over hele jorden. (…) Nu er ungerne er ved at lære mig at bruge . (Kvinde, 40 år, uden job, Lemvig)

På opdagelse Orienterer sig frem Prøver sig frem, er fri Nettet er naturlig hjælper Integreret i livet ”Nu har jeg det fint med at bruge computeren, jeg går bare ind og tænder. Jeg kommer længere og længere ud. Jeg har da også bestilt varer over nettet. I weekenden brugte jeg Ugebladet søndag, der strøg jeg lige ind” (Kvinde, 48, Odense) ”Jeg ved ikke hvordan man køber billet, jeg har aldrig prøvet det før. Men jeg plejer at kigge lidt på det og så finder jeg ud af det. (Hun klikker sig straks ind på de orange billetter). Billigere billetter? Det vidste jeg ikke. Det vil jeg da prøve i hvert fald.” (Kvinde, 74 år, Haslev)

 Hvad vil I kunne bruge? (Vi kan ikke love, I får det) Workshop 3: Bibliotekernes behov?