1 ▪ Hvorfor takststyring i den offentlige sektor? Program for dagene 09: :15Kaffe/the 09: :45Hvorfor takststyring i den offentlige sektor? v/ Per Grønbech, Region Midtjylland 09: :30Principper for omkostningsberegning v/ Jørgen Kvist, Silkeborg Kommune :45Pause 10: :30Afregning - betaling og matchning v/ Jesper Holm-Pedersen, Region Midtjylland 11:30 -12:00Tilrettelæggelse af og udfordringer omkring økonomistyring i Herning Kommune v/ Antonio Barahona, Herning Kommune 12: :00Frokost 13: :45Informationssøgning: Tilbudsportal og socialportal v/ Runa Steenfeldt, Region Midtjylland 14: :00 Opsamling og afrunding
2 ▪ Hvorfor takststyring i den offentlige sektor? Historisk om takster på det sociale område: Finansiering via brugerbetaling Deling af udgifter mellem myndigheder Økonomistyring: mål-/rammestyring
3 ▪ Hvorfor takststyring i den offentlige sektor? Problemer i den offentlige økonomi: Begrænsede muligheder for realvækst i den offentlige sektor. Pres på offentlig service – alderssammensætning – gratisydelser – nye ydelser. Ventelister til mange tilbud. Mangel på kvalificeret personale.
4 ▪ Hvorfor takststyring i den offentlige sektor? Takststyring som styringsprincip: Automatisk kobling mellem bevilling og præsteret aktivitet. Decentral budgetansvar. Formål: Øge aktiviteten, Fremme produktiviteten, Fremme konkurrencen.
5 ▪ Hvorfor takststyring i den offentlige sektor? Aktiviteten øges: Hvis den marginale betaling er større end den marginale omkostning. Hvis efterspørgslen er stigende/venteliste.
6 ▪ Hvorfor takststyring i den offentlige sektor? Fremme produktiviteten afhænger af: At der er ineffektiv ressourceudnyttelse, f.eks. mulighed for at øge ATA-tiden, At der er teknologiske udviklingsmuligheder – andre løsningsmuligheder, At der er væsentlige stordriftsfordele.
7 ▪ Hvorfor takststyring i den offentlige sektor? Muligheder for øget konkurrence på det sociale område afhænger af: Den geografiske dimension, Der skal være flere leverandører, Muligt for køber at specificere mængde og kvalitet over for leverandør(er), Ydelser/service/kvalitet/effekt af indsats kan sammenlignes på tværs af tilbud, Takster beregnes på de samlede direkte og indirekte omkostninger
8 ▪ Hvorfor takststyring i den offentlige sektor? Forudsætter: Solide aktivitetsmål, der er kontrollerbare. Fremmer ønsket aktivitet. Gennemskuelighed og administrativ enkelt Eksempler: Sociale tilbud efter serviceloven Takstmodeller på sundhedsområdet (DRG) Taxameterstyring på uddannelsesområdet.
9 ▪ Hvorfor takststyring i den offentlige sektor? Interne problemer ved ren takststyring: Sprænger budgetrammer, Lønspiral, Stærk fokus på driftsøkonomi, Mindre fokus på kvalitet og effekt.
10 ▪ Hvorfor takststyring i den offentlige sektor? Intern modifikationer af takststyringen: Grundbevilling, Variable priser, Loft over budget tildelingen.