Majbritt Breum Nielsen og Anders Henrik Bendsen HF i Nørre Nissum

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NGG-INFO 1.
Advertisements

Mere fokus på læring, mindre fokus på udstyr!
Lidt om vejleder rollen
Lærersamarbejde i Århus Folkeskole og ungdomsuddannelser Lærersamarbejde i Århus Kommune 2009.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Nye udviklingstendenser i
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Velkommen til Lemvig Gymnasium Orienteringsmøder 2011
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
International Linje.
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
NGG-INFO 1.
ER DET IKKE NOK, HVIS JEG KENDER OFFICE PAKKEN? Ann-Thérèse Arstorp Tobias Heiberg Læreruddannelsen Blaagaard/KDAS.
Kapitel 3.
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Reservatet -ledelse og erkendelse Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori.
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
IT i undervisningen.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Knowledge Management E-BUSS d. 7. Februar 2006 v. Morten Thanning Vendelø
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Junior PC-kørekort og efteruddannelse i IT og fagene
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Rollespil om 2. verdenskrig
Pecha Kucha over: Lærer Læreruddannelsen Folkeskoleloven Innovation i lærerfaget Rene , Anne-Louise , Caroline
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Studenterfaciliteter AUL Single sign-on -Databaser -Print og kopi -E-bøger -Personligt indhold.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Den Hermeneutiske cirkel
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
”Vi gør det allerede – det handler om at gøre det mere konsekvent” Ove Christensen, DUR Midtvejsrapport.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Læring af applikationer til håndholdte enheder 3.september.
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
1 Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Erhvervsplaymaker Hvem, hvorfor og hvordan…. Erhvervsplaymakeren  Hvem er jeg…  Kasper Bech Pedersen  Lærer i 11år, Lyne Friskole, Blåvandshuk Skole.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium
© Digital didaktik Helle Hinge (red.) Hans Reitzels Forlag 2016.
Helene Græsdal Thomsen & Lise Wich Marselisborg Gymasium
DB analyse og modellering
Velkommen til Teknisk Gymnasium Hillerød
Tilbud til voksne ordblinde
Refleksion over projektuge
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Majbritt Breum Nielsen og Anders Henrik Bendsen HF i Nørre Nissum Samarbejde og netværk Majbritt Breum Nielsen og Anders Henrik Bendsen HF i Nørre Nissum

Projektet: it på tværs af fag på samme hold   Hvad skete der? I vores projekt-team indførte vi en progression i valg af it-redskaber på tværs af fag på samme hold. Derved fik vi synliggjort computerens faglige anvendelighed over for de studerende, og over for kolleger. Deltagende klasser: 1. hf-klasse - Historie, Engelsk, Samfundsfag, Matematik, Dansk 2. hf klasse - Engelsk, Samfundsfag B

Dynamiske processer - på flere niveauer MIDDLE – UP - DOWN UFO-modellen En vision afføder en strategi Spiralbevægelse - centrifugalkraft Progression

På tværs Det muliges kunst: Forskellige team-konstellationer Havkat i hyttefadet og kaostænkning Rugby snarere end stafet-tænkning Litt: Nonaka, I. (1994) ”A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation,” in Organization Science, vol. 5, No. 1.

Videndeling og transfer Aftale før kurser hvad der skal ske efter kurser Kort kursus - læringsfelt - didaktik - teknologi Teamet arbejder konkret i sin hverdag Kontinuerligt samarbejde omkring hold og klasser Præsentation af et artefakt efter fx 3 uger Nye iterationer af denne proces Litt: Wahlgreen, B. (2010): Voksnes læreprocesser.. Akademisk Forlag.