JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 TILLIDENS ARKITEKTUR Systemdesign, der understøtter samarbejde ”Hvordan får man folk til at opføre sig.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Virksomhedens interessenter
DOMSTOLENE & KRIMINALITET
Sociale medier og læring
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Simpelt design Hurtigt overblik Relevante nyheder - skræddersyet til den enkelte person.
‘Compacts’ i konkurrencestaten
Når HR i den offentlige sektor er innovativ Oplæg ved Træfpunkt Human Resources 2005 v. kontorchef Jette Frederiksen, Personalestyrelsen.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Web 2.0 Teoretisk viden.
Hvad kan gøre energiundervisningen engagerende og lærerig?
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Introduktion til værdistrømsanalyser
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
MUNDTLIG FREMSTILLING
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Computerspillets arkitektur Oplæg: ”There is no doubt whatever about the influence of architecture and structure upon.
Kultur i organisationer
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION
1 Tillidens arkitektur ”There is no doubt whatever about the influence of architecture and structure upon human character and action. We shape our buildings,
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Udvikling – del II.
Sociologi – Individ og samfund
Knudsgaard – lav selv dine trækul Maj 2007 Mikkel & Ole
Uddannelsesparathed - hvad er det
1 Gode og onde spillere ”Within weeks I observed social conflict in this allegedly tranquil community to rival any I had seen or studied in real life as.
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Knowledge Management E-BUSS Session 5 & 6, - 7. Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Kultur- og branchestudier M-KA Genre. Hvad er vigtigst? At definere genre eller at forstå genre?
Facebook Ung i Grenå.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
Niveauer for læring i organisationen
Portalanalyse Udfordringer ved iFrame integrationsformen i forbindelse med FOBS løsningen.
Lærerprofessionen.
Personligheden og selvet
Spil som organisatorisk læringsredskab - Et pragmatisk perspektiv på serious gaming Svend Ask Larsen Projektleder ved Learning Lab Denmark Medejer af RIA.
Den Regionale LEAN Enhed
Offentlige ledere i paradigmeskifter
Økonomi og Demokrati.
Frivillighed på kommando findes ikke
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Forhandling med optimalt udbytte Teamleder Stine Hjarnø Jørgensen Konsulent Jacob Winther Nymand Gårdejer.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Intro Siden sidst: evaluering på opgaver og virtuel kursus.
Computerens anatomi Dette er interaktivt så brug musen.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Intro Siden sidst: evaluering på opgaver og virtuel kursus.
Intro Siden sidst: evaluering på opgaver og virtuel kursus Kursussammensætning: forelæsning – læse – arbejde selvstændigt – newsgroup – øvelsestime – aflevering.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8.
Humanistisk sundhedsforskning
 Henrik Bærbak, 2000Introducerende objektorienteret programmering11B.1 Destilleret UML Oversættelse fra UML til Java.
Inklusion og Specialviden
Cloud Computing Model-View-Controller
Cloud Computing Model-View-Controller
Dokumentation.
DET SMUKKE VED LITTERATUREN
Præsentationens transcript:

JONAS SMITH | OPLÆG: TILLIDENS ARKITEKTUR Systemdesign, der understøtter samarbejde ”Hvordan får man folk til at opføre sig ordentligt?” Sociability – ikke usability Teoretisk skitse + case-analyse

JONAS SMITH | OPLÆG: TEORIEN Stabilt samarbejde er et sammenfald mellem individuelle og kollektive interesser Samarbejde er relevant i alle plus- sumsspil (f.eks. arbejdsdeling) Det enkelte individ plejer sine egne interesser (IKKE gruppens interesser)

JONAS SMITH | OPLÆG: DYNAMIKKEN Samarbejde giver samlet fordel Men den enkelte vil være bedst tjent med at nyde uden at yde (mennesker er flinke, men bange for at blive snydt)  Samarbejde kræver typisk kontrolmekanismer/overvågning

JONAS SMITH | OPLÆG: EKSEMPEL: VELFÆRDSSTATEN Kollektiv interesse: Velfungerende offentlig sektor Individuel interesse: Velfungerende offentlig sektor som andre betaler  Vi ”indfører” staten som ekstern kontrolinstans (jura, politi, skattevæsen etc.)

JONAS SMITH | OPLÆG: VIRTUELLE FÆLLESSKABER Samme dynamikker gælder (til nogles overraskelse). Der er dog forskelle. Undersøgelser: Habitat, Ultima Online, CommuniTree, LambdaMOO, MicroMUSE, News-groups Vi kan trække på 100 års samfundsvidenskab

JONAS SMITH | OPLÆG: ALERT BOX – SØRG FOR… Gentagen og hyppig interaktion Mulighed for genkendelse (persistent ID, enten teknisk eller socialt) Interaktionshistorie Klart defineret gruppeafgrænsning Selvovervågning (f.eks. reputation managers) Gradueret sanktionssystem ”Scripting” af brugerne – metaforik, design etc. ”Social stedsans”, rumlig orientering

JONAS SMITH | OPLÆG: CASE: THE ZONE

JONAS SMITH | OPLÆG: CASE: THE ZONE

JONAS SMITH | OPLÆG: CASE: THE ZONE Kollektiv interesse: Velfungerende, underholdende spil Individuel interesse: Variabel (rating, ballade) Problem: De andre kan være useriøse Løsning: Bl.a. objektive variable (rating, forbindelseskvalitet) og undergravelse af strategisk spil (random teams)

JONAS SMITH | OPLÆG: CASE: THE ZONE Gentagen og hyppig interaktion I ringe grad – for mange brugere. Sandsynligheden for at skulle interagere med de samme personer igen er lille.

JONAS SMITH | OPLÆG: CASE: THE ZONE Mulighed for genkendelse (persistent ID, enten teknisk eller socialt) Medium – man ændrer ikke brugernavn hvis man har høj rating. Oplagt forbedring: Mulighed for at knytte kommentarer til andre som ens ”friends” kan læse.

JONAS SMITH | OPLÆG: CASE: THE ZONE Interaktionshistorie I ringe grad – lagres ikke.

JONAS SMITH | OPLÆG: CASE: THE ZONE Klart defineret gruppeafgrænsning I ringe grad – stor udskiftning i medlemsskaren. Eftersom spillere kan ”bootes” er det dog nemt at straffe dem, der ikke lever op til etiketten.

JONAS SMITH | OPLÆG: CASE: THE ZONE Selvovervågning (f.eks. reputation managers) I ringe grad – systemet understøtter ikke ”social” selvjustits

JONAS SMITH | OPLÆG: CASE: THE ZONE Gradueret sanktionssystem Diffust – ikke relevant

JONAS SMITH | OPLÆG: CASE: THE ZONE ”Scripting” af brugerne – metaforik, design etc. I meget ringe grad. Man kunne f.eks. have præsenteret spillerne som ærefulde riddere

JONAS SMITH | OPLÆG: PERSPEKTIVER Relevant for:  Gaming communities  Alm. brugercommunities  Groupware (collaborative computing)  Enhver situation hvor samarbejde er ønskelig