Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Navigation Forskel mellem digitale og virkelige verdener: – Ingen fornemmelse for skalaer – Ingen retningsfornemmelse – Ingen lokalitets-sans – Hjemmesiden bliver et fix-punkt som man søger tilbage mod “Navigation er ikke en feature ved et web site - det ER web sitet!” Krugh: Don´t´make me think (2000)
Informationsarkitekter Gør det muligt for brugeren at navigere i og forstå informationerne brugerens skal ideelt set kunne forudsige, hvad der vil ske ved hvert valg han/hun foretager Brugeren vil selv forsøge at skabe et mønster for hvordan et emne er organiseret, også selv om der ikke er noget mønster
Grundlag for at arbejde med IA Etablere en terminologi for emneområdet Hvordan er brugernes mentale modeller for domænet organiseret? – udforskning af kontekst gennem interviews – opgaveanalyser – kortsortering – dagbøger
Organiserings problemer Benævnelser (labels) kan være tvetydige Indholdet på sites kan være meget forskelligartet Klassifikationssystemerne er ofte idiosynkratiske (baseret på egne kategorier) Påvirket af organisationspolitik
Organisationsstrukturer Liniære Spatiale Hierarkiske Database-orienterede Hypertekst
Hierarkier ITU, Ørestad Nord, Amager, København, Sjælland, Danmark, Norden, Europa Gensidigt udelukkende indenfor samme skema (ideal) 7 plus-minus 2 reglen Undgå mere end 4 -5 niveauer i dybden Hovedstrukturen skal være langtidsholdbar (derfor bedre med et bredt og lavt anslag)
Hierarkier
Balance mellem bredt og dybt
Direkte adgang
Hypertekst Bruges sjældent som primære organisationsprincip, men til at komplementere hierarkiet eller database- strukturen Giver inspiration og kreative forbindelser på tværs af siderne
Database-modellen Meget udbredte, men begrænset af det rigide format, som gør det svært at indplacere alt heterogent materiale i databasen Ikke særlig forførende (dog Amazon, e-bay, m.fl.) Kontrolleret vokabular Statiske og dynamiske løsninger
Browsing og søgning: 80/20 reglen
Sekventiel struktur
Web
Navigation, brugere og indhold
Hvem gør de? Hvem er du? Grafisk designer Interaktionsdesigner Usability specialist Oplevelsesansvarlig (UE Designer) Software udvikler Indholds-bestyrer (Content Manager) Videns-bestyrer (Knowledge Manager)
Øvelse 12:00 Kortlæg informations arkitekturen på en af de studenterportfolier du finder på: 12:30 skriv betegnelserne for navigations-elementerne på gule Post-IT sedler og lad din makker forsøge at skabe strukturen med en åben kort-sortering og en lukket kortsortering – noter rigtige og forkerte samt makkerens kommentarer 12:50 Byt 13:00 Lav det første udkast til en informationsarkitektur for din egen portfolio 13:30 diskuter din struktur med din makker og/eller din hjælpelærer
5-minuters recap Brug fem minutter på at vurdere hvad de vigtigste pointer fra forelæsningen har været og skriv dem ned– nu!: After 1 day After 1 week After 3 weeks After 2 weeks Immediately