Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Gammelheds-Philosophy
Sådan laver Du et POWER POINT program.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Åbent bord Den Kreative Platform
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
Læringsstile og lektier
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Hvad gør livet så værdifuldt?
FOKUS! På vores udvikling.
Modul 1 - Processer.
Arbejdspladsudvikling
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Bytte   PowerPoint  .
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Kvantitative metoder
9. Bruger(venligheds)test
Kommunikation / it.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Engelbert H – og den sidste chance
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvad gør livet så værdifuldt?
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Karl Henrik Flyums model
Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.
Problemer eller udfordringer.
Vejlederens kommunikation
Læse/studiegrupper.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Trigonometrisk Lommeregner
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
USABILITY Session 8 Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Usability ITU, efterår Brugervenlighedstest/usabilitytest 23. Oktober, IT-Universitetet E2008.
Usability ITU, forår Brugervenlighedstest/usabilitytest ITU F2008.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning John Paulin Hansen.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
7. Brugervenlighedstest/usabilitytest
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Kvantitative metoder.
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen.
Dokumentation Her er der et screenshot af skærmen mens vi laver vores forside til medieproduktet.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
+ Hjemmesider Kommunikation Opbygning Sprog. + Kommunikation på hjemmesider.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Præsentationens transcript:

Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen

Hvorfor teste? Fordi aktiv glemsel er en psykologisk umulighed ! Designere kan ikke frigøre sig fra den viden, de har erhvervet sig under processen Fordi man ofte ikke selv er målgruppen for produktet ->religiøse debatter. Fordi folks reaktioner ikke kan forudses fuldstændigt -> gennemsnitsbrugeren findes ikke

Mange interne meninger Direktørens Udviklerens Designerens Marketingafdelingen

Ingen ”rigtige svar” ”It all depends” Stræbe efter: –et godt integreret design, –som opfylder et formål, –gennemtænkt, –vel implementeret, –og testet

1000- kroners spørgsmålet: ”Vil denne pulldown, med disse enheder og disse betegnelser i denne kontekst på denne side skabe en god oplevelse for de fleste af de sandsynlige brugerne af dette websted?”

Typiske fejltagelser Usability test sker ofte for lidt, for sent og af de forkerte grunde Fokusgrupper forveksles med usability testning Man kan lige bruge sig selv som testperson i en klemt situation

Testning U-omgængeligt hvis resultatet skal være godt Test med bare 1 bruger er 100% bedre end ikke at teste nogen Det er bedre at teste 1 bruger i begyndelsen end 50 mod slutningen Vigtigheden af ”repræsentativ” bruger er overvurderet Test skal ikke bevise, de skal informere Testning er en iterativ proces

Forsøgspersoner Hellere få flere gange end mange én gang Tag hvem-som-helst (med undtagelser) Betal dem et ordentligt honorar Kort invitation - ikke fortælle om sitet på forhånd Naboer og venner er O.K.

Krughs ”Lost-our-lease test” Billig i drift - gentages ofte under udviklingsproces: –test konkurrenternes sider under projektplanlægningen (giver træning) –test ”get it” og navngivning med grov-skitser –test ”get it” og basal navigation med udkast til side- designs –test ”get it” og nøgle-opgaver med html prototype –test nøgle-opgaver med et funktionsdueligt site –”Næste dør” test af alle nye sider 13 test m. 3 brugere af 700 kroner = kr.

“Test efter Bogen” (dvs. Kuniavsky)

Lab setup, no cost

Lab setup, low cost (< kr)

High cost (> kr)

Moderator skal: Prøve testen på sig selv først Være god ved forsøgspersonerne Leve sig ind i dem (empatisk) Se ”tankeboblerne” over brugernes hoved Ikke give hints Bore - bore - bore Improvisere Tage notater efter hver test (sammen med observanterne)

Moderator skal også: Spørge til forventninger ved hver brugeraktion Spørge “Hvorfor det?” Undersøge brugerens fejl uden at det gør ondt Holde interviewet på sporet - men give plads til brugerens forslag Foreslå løsninger, ikke designe

Interviewteknik Åbent: ”Hvordan bruger du internettet i dit arbejde?” Lukket: ”Har du set denne side før?” Lukkede og ledende spørgsmål har ofte stopklodsvirkning HV-spørgsmål kan være både åbne og lukkede Sammenfattende spørgsmål lukker af

Velegnede åbne promts ”Hvad nu?” ”Hvad tænker du på?” ”Hvad siger den?” Papegøjeteknikken

Velegnede lukkede promts ”Kan du finde søgefeltet/home- knappen/mål-link?” (evt efterfulgt af: ”Synes du den var nem at finde?”) ”Er det noget du normalt gør?” (”find på siden”, download af PDF, åbne i nyt vindue)

Velegnede sammenfatninger ”Er det logisk og overskueligt bygget op?” ”Kan du lide hjemmesidens udseende?” ”Er det noget du tror du vil kunne bruge til noget i det daglige?” ”Hvad synes du alt i alt om hjemmesiden?”

Uegnede promts ”Hvor er du havnet henne?” ”Hvad sidder du og leder efter?” ”Er du med på hvad der foregår?” ”Har du lagt mærke til at links ikke skifter farver når de er blevet visited links?”

Accelerator-spørgsmål ”Jeg vil gerne have lov til at vise dig, hvor du kan finde [informationen]/komme videre. Tryk på x. Tryk så på y. Og så på z. Der er den. (kort pause) Lad os lige gå tilbage til siden. Hvorfor tror du at mange brugere får problemer her?” Hold fingeren fra musen - peg på skærmen (undtagelse: ved systemnedbrud)

Opgaver til testen Start med at lede blandt det der: Bruges ofte, er nyt, meget kendt, problematisk, farligt, vigtigt for brugerne.... vigtighed x usikkerhed = total prioritet

Sammensætning af opgaver RELEVANTE: typiske opgaver, som kommer omkring de 20 % af sitets informationer man forventer 80 % af brugerne vil gå efter. MÅLSATTE: Angiv formålet med at man skal løse en given opgave SPECIFIKKE: Find X, (men ikke: Find ud af hvad det her site kan bruges til) LØSBARE: Ingen umulige opgaver REALISTISK SEKVENS: Først finde ud af hvordan man vælger en vare... så hvordan man betaler.... DOMÆNE NEUTRALT: Ikke stille specialspørgsmål som kun nogle få ved noget om

Timing af spørgsmål totalt ikke teste en person mere end minutter spørgsmål - varighed minutter i snit (husk tid til intro og de- briefing) Med prioritering af opgaverne kan de sidste udlades hvis tiden løber

Pressen ønsker: Fakta, fakta og fakta Kontaktinformation på forsiden Pressemeddelelser, børsmeddelelser m.m. Personoplysninger - med CV og billeder på nøglepersoner Downloads til Excel og PDF Rettidig og aktuel nyhedstjeneste på og SMS Gode søgefunktioner - centralt placeret Ingen multimedier eller pynt Billede- og grafikarkiv til fri afbenyttelse

Etik Har forsøgspersonerne været skånet for fysisk og psykisk overlast? Er deres anonymitet bevaret? Er de frivillige ? Har de vidst hvad de gik ind til? Er der et rimeligt forhold mellem indsats og udbytte? Bliver forsøgspersonerne orienteret om resultatet af undersøgelserne?

Deltageroller A: testperson/validator B: Moderator - eneste kontaktperson til A C: Referenten - noterer gode og mindre gode spørgsmål - holder øje med tiden! D: ”On-the-fly-fortolker” - identificerer interessante episoder E: Lyd/video-ansvarlig (kan udelades)

Opgaver Aftal rollefordeling i grupperne -skift roller Udform en spørgeguide - alle i gruppen, B´s ansvar at afdække mulige veje og blindgyder mod svarene Tilrettelæg tidsplan for forsøg - C´s ansvar Formuler instruktioner (jfr. Kuniavsky) - D´s ansvar Formuler en samtykke-erklæring - E´s ansvar

Staldtips Test hele interviewsekvensen i forvejen Nul-stil computeren efter hver forsøgsperson Stil både mac og PC til rådighed - eller kend Fp´s preference på forhånd Moderatoren skal lytte ikke skrive Genhør/-se bånd ved x2 hastighed