AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Advertisements

Rungsted Gymnasium.
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Program Kl Introduktion v. fagkonsulenten Kl Unges forhold til naturvidenskab i et kulturelt perspektiv v. Lars Brian Krogh Kl.
Indsatsområde ”Matematik med CAS”
NGG.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Science Class Juelsminde Skole
Møde mellem Tekna Realisterne og IDA Fredag den 18. marts kl i Ingeniørhuset, København.
Velkommen til Lemvig Gymnasium Orienteringsmøder 2011
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
1 NGG 2 ngg.dk 1.g2.g3.g V U I D D E A R N E N G E Å L E S N E D R E ?
International Linje.
Studentereksamen - stx
Martin Krabbe Sillasen Videncenter for Didaktik
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Talent og talentudvikling
NGG-INFO.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor DK Infonetværkskonference, 10. og 11. maj 2007 AARHUS UNIVERSITET INFONETVÆRKSKONFERENCE 2007.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Det Naturvidenskabelige Fakultet Helge Knudsen Velkommen Kristiansand !
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
Hvordan lettes overgangen relevant
NGG.
Orientering om studieretninger på RG En studentereksamen : 4 A-niveau, 3 B-niveau, 7 C-niveau 3 naturvidenskabelige fag på C Heraf.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Efteruddannelse som bidrag til netværksudvikling blandt naturfagslærere i en kommune Tanker og erfaringer fra SDU’s Masteruddannelse i Naturfagsundervisning.
Gymnasierettede aktiviteter og tilbud på AU
Østre Borgerdyd Gymnasium
Gymnasiet (Stx)
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
STX og idræt. Naturvidenskabelige: Matematik A, Fysik A, Kemi A, Biologi A og Bioteknologi A, Dansk A, Historie A andre kulturfag Samfundsvidenskabelige:
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
28. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen VIDENUDVEKSLING UDDANNELSE FORSKNING TALENTUDVIKLING HUMBOLDT -UNIVERSITETET.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 12. FEBRUAR 2015 AARHUS UNIVERSITET DCE - NATIONALT CENTER FOR MILJØ OG ENERGI AU DCE – NATIONALT CENTER.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Undervisning i forbindelse med besøg på Experimentarium V/ Anette Vestergaard Nielsen Experimentarium.
30. marts 2015 Forskningspublicering -et samarbejde mellem Aarhus Universitet og Statsbiblioteket.
Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen18. JANUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET Møde med Palle Christiansen REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSENJANUAR 2012 VELKOMST OG INTRODUKTION.
Aarhus Aros Rotary Det gode forsker- og studieliv.
Projektet i praksis: udviklingsdimensionen 10 lærere frikøbes (a 50 timer) 5 workshops Litteratur-studier Individuelle afprøvninger I praksis Video-clips.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
MIE JOHANNESEN AARHUS UNIVERSITET VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY MIE JOHANNESEN VELKOMMEN TIL ATU ÅRGANG 2014.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
1 Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium
Fagdidaktisk kursus i biologi
LightAtomsBasic Introduktion: atomer og fotoner (fysik)
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder

AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education marts Formål › Styrke undervisning, uddannelse og uddannelsesmæssig infrastruktur inden for tek-nat › Det Naturvidenskabelige Fakultet › Gymnasieskolen › Folkeskolen og Læreruddannelsen › Flere og bedre uddannede › studerende › medarbejdere › undervisere › forskere › Aktiviteter: forskning, undervisning og udviklingsprojekter Skoleelev Gym-elev Lærerstud.Stud. Ph.d.-stud.

AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education marts Uddannelse Stud. Ph.d.-stud. Teoretisk pædagogikum UV-kursus for ph.d.-stud. Adjunkt- pædagogikum Didaktik (sidefag) Gym-lærer Gymnasielærer- fagpakke

AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education marts Efter- og videreuddannelse Skolelærer Gym-lærer Seminarie- lærer VIP Institutkurser - alignment - vejledning - evaluering -... Organisering af videreuddannelse (nye sidefag) Masteruddannelse i Naturfagenes Didaktik Efteruddannelse - nye digitale medier - klima -...

AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education marts Samarbejde med gymnasiet › Samarbejde med skoler, fagkonsulenter, faglige fora, foreninger om › Forsknings- og udviklingsprojekter › Nye undervisningsmaterialer › Videreuddannelse › Efteruddannelse › Styrkelse af gymnasielæreruddannelsen på NAT › tydeligere og mere attraktiv karrieremulighed

AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education marts Eksempler › Repræsenteret i det faglige forum for it-fagene › deltager i arbejdsgruppe vedr. it-undersøgelse › Forsknings- og udviklingsprojekter › S-TEAM › Naturvidenskabeligt grundforløb  fra fokus på pensum til fokus på undervisningsmål og tværfaglige kompetencer › Almen studieforberedelse  skærpelse af forståelsen af metode i naturvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab › Motivation og øget læring i matematik på C-niveau › Nye undervisningsmaterialer › Bioteknologi, It-fag, Almen studieforberedelse,... › Videreuddannelse › sidefag i kemi for biologilærere › sidefag i matematik for X-lærere › sidefag i fysik eller naturgeografi for geologer

AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education marts S-TEAM › Science-Teacher Education, Advanced Methods › EU-forskningsprojekt om udvikling af undervisningen i de naturvidenskabelige fag (ca. 25 universiteter) › Invitation på vej ud om frikøb til deltagelse i projektet (ti lærere á 50 timer) › Vores fokus: motivation gennem nye materialer og aktiviteter › Aktiviteter: workshops, læsning, intervention, videooptagelse, observation, interview, evaluering

AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education marts Kontakt › › Personer › Centerleder, lektor, Michael E. Caspersen, datalogi › Viceleder, Aage Weigelt, kemi, gymnasierektor › Lektor, Bettina Dahl Søndergaard, matematik › Lektor, Keld Nielsen, matematik, fysik og videnskabsteori/-historie › Adjunkt, Lars Brian Krogh, fysik og kemi › Adjunkt, Hanne Møller Andersen, kemi og biologi › Seminarielektor, Birgitte Pontoppidan, natur/teknik og biologi › Seminarielektor, Birgitte Lund Nielsen, natur/teknik og geografi