A-huset, pda som motivationsredskab, konstruktion af software til elever med autisme Morten Aagaard
Dagsorden 1.Præsentation 2.PDA som pædagogisk redskab – perspektiver 3.Demonstration af prototyper 4.Spørgsmål Morten Aagaard
Dagsorden 1. Præsentation 2. PDA som pædagogisk redskab – perspektiver 3. Demonstration af prototyper 4. Spørgsmål Morten Aagaard Vær positiv og kritisk!
som pædagogisk redskab4 Nævn fordele/egenskaber ved inddragelse af IT/pda i behandlingen af elever med autisme
som pædagogisk redskab5 A-husets personales IT –kompetencer 1. Anvender (næsten) aldrig it 2. IT(Word, mail, internet) indgår i min dagligdag, men det tager tid 3. IT(Word, mail, internet) indgår i min dagligdag som en helt naturlig del 4. Jeg bruger IT meget og jeg hjælper(supportere) gerne andre
som pædagogisk redskab6
som pædagogisk redskab7
som pædagogisk redskab8 Projekt ”Open Source/Ahuset” Efteråret(lille projekt) 60 timer i efteråret. Samarbejde om Michael Udarbejdelse af ansøgning til fond/forskningsmidler Foråret(stort projekt) Samarbejde med AAU? Samarbejde om andre elever i Ahuset
som pædagogisk redskab9 Netøkonomi Jo flere brugere et stykke software har jo billligere er softwaren Jo flere brugere et stykke sw har jo bedre er softwaren aftestet Jo flere brugere et stykke software har, jo flere bruger softwaren
som pædagogisk redskab10 Specialpædagogisk software Autister og lign brugere er specielle brugere, som kræver special viden Pris = meget dyr software(mds) Autister og lign brugere er en lille kundegruppe Pris = mds * n, n>1 Brugergruppen kræver gerne special tilpasset software Pris = mds * n * m, n>1 m>1
som pædagogisk redskab11 Løsning – netbaseret forretningsmodel: I DK dannes et netværk Open Source – klik her for download af komponenter og skabeloner. Komponenter. For autister og andre. Software udvikling er tilpasning af skabeloner og komponenter. Platformen promoveres i DK/EU
som pædagogisk redskab12
som pædagogisk redskab13
som pædagogisk redskab14
som pædagogisk redskab15 Persuasive Technology Målsætning ”At anvende teknologi til at ændre adfærd eller holdning hos brugere.” B.J. Fogg: Persuasive Technology, s15
som pædagogisk redskab16 Computere fortrin som persuader Tilbyder anonymitet Kan anvende relevanter medier: lyd, video etc Er insisterende Tilbyder simulationer af virkelighed uden omkostninger
som pædagogisk redskab17 Credibility/en forudsætning Oplevet ethos + Oplevet kompetence -> Oplevet credibility
som pædagogisk redskab18 Kairos – øjeblikket/en forudsætning At finde det opportune øjeblik for at komme af med sit budskab. B. J. Fogg: Persuasive Technology, s41
som pædagogisk redskab19 Den funktionelle triade Værktøj – øger kompetencer Lette gennemførelsen af en målsat adfærd Lede brugere gennem en kompliceret proces Gennemføre beregninger eller opmålinger, som motiverer Social aktør – skaber personlige relationer Belønner brugere med positiv feedback Modellere en ønsket adfærd eller attitude Giver social støtte Medie - giver adgang til erfaring Muliggør, at brugere kan undersøge årsag-virkning sammenhænge Giver brugere adgang til interessante erfaringer, som motiverer Giver brugere mulighed for at fremføre en opførsel for et publikum
som pædagogisk redskab20 Den funktionelle triade Værktøj – øger kompetencer Lette gennemførelsen af en målsat adfærd Lede brugere gennem en kompliceret proces Gennemføre beregninger eller opmålinger, som motiverer Social aktør – skaber personlige relationer Belønner brugere med positiv feedback Modellere en ønsket adfærd eller attitude Giver social støtte Medie - giver adgang til erfaring Muliggør, at brugere kan undersøge årsag-virkning sammenhænge Giver brugere adgang til interessante erfaringer, som motiverer Giver brugere mulighed for at fremføre en opførsel for et publikum Syv typer af værktøjer Simplifikation Tunnel Brugertilpasning Forslag(på det rigtige tidspunkt) Selvovervågning Ris & ros
som pædagogisk redskab21 Persuasive Technology/Tool
som pædagogisk redskab22 Persuasive Technology /Social simulator, Social actor
som pædagogisk redskab23 Tre grunde til at IT er et centralt pædagogiske redskab i behandlingen af autister 1.Det er anonymt 2.De kan lide computerens regelrethed 3.Observationer peger på, at de opfører sig anerledes i computermedieret samvær med andre mennesker 4.Social actors og sociale simulatorer kan være meget involverende
som pædagogisk redskab24 Demoer 1.Stub(ben) 2.Skabelon for hovedsiden 3.Social actor(teknisk prototype) 4.”Ånden i lampen””Ånden i lampen”
som pædagogisk redskab25 Kommentarer
som pædagogisk redskab26 Ideer Spil om kropsprog, pointtildeling, overførsel af kompetencer til dagligdagen Puderums simulator: Hvordan undgår jeg at komme i puderummet? ? ??
som pædagogisk redskab27 Afslutning/opfordringer til jer Afsøgning af muligheder for persuasion Vær realistisk – kræv det umulige! Gå i dialog med mig(vikar, pr mail) PC kompetencerne skal øges Prøv at anvende skabeloner i Word, Excel eller lignende Prøv at skrive tekster i en htmlbaseret editor. Med mulighed for at sætte links og billeder ind Lær et billedbehandlingsprogram at kende. Eksempelvis Picassa(gratis fra Google) eller Photoshop(dyr) Optag en digital video og klip den i Windows MovieMaker
som pædagogisk redskab28 Afslutning/opfordringer til ledelse Undersøge, om der er en IT-supporter uddannelse, som har brug for et praktiksted? Samle ideer og forslag Være lydhør overfor skepsis overfor pdaprojektet Sætte punkt på dagsorden til personalemøder ”Status på pdaprojektet”
som pædagogisk redskab29 Kontakt Blog Epost Morten Aagaard