A-huset, pda som motivationsredskab, konstruktion af software til elever med autisme Morten Aagaard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det Gode Møde.
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Mellemtrin EMU.
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Jeg har brugt gratis billedebehandlingsprogrammet
Hejnsvigbynet.dk Opdatering med typo3 CMS. •Mål –Deltagere skal kunne oprette og redigere tekst, tabeller og billeder på en underside •Forudsætninger.
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Videoredigering Hvorfor Udstyr Software Filming og Redigering Visning og Respons.
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
BRFkredit tager del. Dagsorden  Hvad er TAG DEL?  Corporate Social Involvement – virksomheden der involverer i CSR  Fra at lave CSR til at være CSR.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
D i g i t a l R e t o r i k 7 / 3. D i g i t a l R e t o r i k Ugens højdepunkt… Gruppe 4 har kage med i dag! 
Kommunikation / it.
Morten AagaardFaggruppen for Medicinsk Informatik Side 1/13 Præsentation af HANDS 1.Målsætninger 2.HANDS præsentation 3.Perspektiver.
Brug blog i undervisningen og styrk skriftligheden Ved Balder Asmussen.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
IT Service Management – JP/Politikens Hus
Proof of Concept seminar for HANDS – persuasive evaluering At diskutere kritisk projektets situation. Primært produkterne, men også projektet. Alle kommentarer(kritik,
Design af hjemmeside til udsatte børn
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Forskellige typer af interview
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Michael Hald Konsulent, KL
Præsentation af materialer på personalemøde
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Børn og unges sociale liv online
Digital skriftlig- og mundtlighed
God læring God undervisning
Fundraising Hvor svært kan det være? Temadag: Fundraising og biblioteksudvikling – europæiske perspektiver Vejle 11. november 2014 København 12. november.
Kurset i dag : 1.Kort repetition Åbne en PC på skolens netværk, Åbne SkoleKom Oprette mappe(-system) Hjemmesider (
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Office365 – Bliv klar (få evt
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Morten AagaardPDA som pædagogisk redskab1 Dagsorden – pda i G3? 1.Introduktion 2.Forslag 3.Diskussion 4.Indstilling Efterfølgende Tanker og ideer er sat.
Mobil video-læring erfaringer og perspektiver Lisa Gjedde Lektor, ph.d. Institut for Curriculumforskning - DPU ved Projektleder, Niels Tougaard - VisioGuide.
SICSAC – organisation, scenarioer & plan
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
De grundlæggende redskaber
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
De grundlæggende redskaber
It i folkeskolens matematikundervisning
TEMA: Digitalisering 27. februar 2017.
Tilstedeværelsesundervisning
Præsentationens transcript:

A-huset, pda som motivationsredskab, konstruktion af software til elever med autisme Morten Aagaard

Dagsorden 1.Præsentation 2.PDA som pædagogisk redskab – perspektiver 3.Demonstration af prototyper 4.Spørgsmål Morten Aagaard

Dagsorden 1. Præsentation 2. PDA som pædagogisk redskab – perspektiver 3. Demonstration af prototyper 4. Spørgsmål Morten Aagaard Vær positiv og kritisk!

som pædagogisk redskab4 Nævn fordele/egenskaber ved inddragelse af IT/pda i behandlingen af elever med autisme

som pædagogisk redskab5 A-husets personales IT –kompetencer 1. Anvender (næsten) aldrig it 2. IT(Word, mail, internet) indgår i min dagligdag, men det tager tid 3. IT(Word, mail, internet) indgår i min dagligdag som en helt naturlig del 4. Jeg bruger IT meget og jeg hjælper(supportere) gerne andre

som pædagogisk redskab6

som pædagogisk redskab7

som pædagogisk redskab8 Projekt ”Open Source/Ahuset” Efteråret(lille projekt) 60 timer i efteråret. Samarbejde om Michael Udarbejdelse af ansøgning til fond/forskningsmidler Foråret(stort projekt) Samarbejde med AAU? Samarbejde om andre elever i Ahuset

som pædagogisk redskab9 Netøkonomi Jo flere brugere et stykke software har jo billligere er softwaren Jo flere brugere et stykke sw har jo bedre er softwaren aftestet Jo flere brugere et stykke software har, jo flere bruger softwaren

som pædagogisk redskab10 Specialpædagogisk software Autister og lign brugere er specielle brugere, som kræver special viden Pris = meget dyr software(mds) Autister og lign brugere er en lille kundegruppe Pris = mds * n, n>1 Brugergruppen kræver gerne special tilpasset software Pris = mds * n * m, n>1 m>1

som pædagogisk redskab11 Løsning – netbaseret forretningsmodel: I DK dannes et netværk Open Source – klik her for download af komponenter og skabeloner. Komponenter. For autister og andre. Software udvikling er tilpasning af skabeloner og komponenter. Platformen promoveres i DK/EU

som pædagogisk redskab12

som pædagogisk redskab13

som pædagogisk redskab14

som pædagogisk redskab15 Persuasive Technology Målsætning ”At anvende teknologi til at ændre adfærd eller holdning hos brugere.” B.J. Fogg: Persuasive Technology, s15

som pædagogisk redskab16 Computere fortrin som persuader Tilbyder anonymitet Kan anvende relevanter medier: lyd, video etc Er insisterende Tilbyder simulationer af virkelighed uden omkostninger

som pædagogisk redskab17 Credibility/en forudsætning Oplevet ethos + Oplevet kompetence -> Oplevet credibility

som pædagogisk redskab18 Kairos – øjeblikket/en forudsætning At finde det opportune øjeblik for at komme af med sit budskab. B. J. Fogg: Persuasive Technology, s41

som pædagogisk redskab19 Den funktionelle triade Værktøj – øger kompetencer Lette gennemførelsen af en målsat adfærd Lede brugere gennem en kompliceret proces Gennemføre beregninger eller opmålinger, som motiverer Social aktør – skaber personlige relationer Belønner brugere med positiv feedback Modellere en ønsket adfærd eller attitude Giver social støtte Medie - giver adgang til erfaring Muliggør, at brugere kan undersøge årsag-virkning sammenhænge Giver brugere adgang til interessante erfaringer, som motiverer Giver brugere mulighed for at fremføre en opførsel for et publikum

som pædagogisk redskab20 Den funktionelle triade Værktøj – øger kompetencer Lette gennemførelsen af en målsat adfærd Lede brugere gennem en kompliceret proces Gennemføre beregninger eller opmålinger, som motiverer Social aktør – skaber personlige relationer Belønner brugere med positiv feedback Modellere en ønsket adfærd eller attitude Giver social støtte Medie - giver adgang til erfaring Muliggør, at brugere kan undersøge årsag-virkning sammenhænge Giver brugere adgang til interessante erfaringer, som motiverer Giver brugere mulighed for at fremføre en opførsel for et publikum Syv typer af værktøjer Simplifikation Tunnel Brugertilpasning Forslag(på det rigtige tidspunkt) Selvovervågning Ris & ros

som pædagogisk redskab21 Persuasive Technology/Tool

som pædagogisk redskab22 Persuasive Technology /Social simulator, Social actor

som pædagogisk redskab23 Tre grunde til at IT er et centralt pædagogiske redskab i behandlingen af autister 1.Det er anonymt 2.De kan lide computerens regelrethed 3.Observationer peger på, at de opfører sig anerledes i computermedieret samvær med andre mennesker 4.Social actors og sociale simulatorer kan være meget involverende

som pædagogisk redskab24 Demoer 1.Stub(ben) 2.Skabelon for hovedsiden 3.Social actor(teknisk prototype) 4.”Ånden i lampen””Ånden i lampen”

som pædagogisk redskab25 Kommentarer

som pædagogisk redskab26 Ideer Spil om kropsprog, pointtildeling, overførsel af kompetencer til dagligdagen Puderums simulator: Hvordan undgår jeg at komme i puderummet? ? ??

som pædagogisk redskab27 Afslutning/opfordringer til jer Afsøgning af muligheder for persuasion Vær realistisk – kræv det umulige! Gå i dialog med mig(vikar, pr mail) PC kompetencerne skal øges Prøv at anvende skabeloner i Word, Excel eller lignende Prøv at skrive tekster i en htmlbaseret editor. Med mulighed for at sætte links og billeder ind Lær et billedbehandlingsprogram at kende. Eksempelvis Picassa(gratis fra Google) eller Photoshop(dyr) Optag en digital video og klip den i Windows MovieMaker

som pædagogisk redskab28 Afslutning/opfordringer til ledelse Undersøge, om der er en IT-supporter uddannelse, som har brug for et praktiksted? Samle ideer og forslag Være lydhør overfor skepsis overfor pdaprojektet Sætte punkt på dagsorden til personalemøder ”Status på pdaprojektet”

som pædagogisk redskab29 Kontakt Blog Epost Morten Aagaard