Baggrund for etablering af infosystem Reduktion i parkeringssøgende trafik Nedbringe miljøbelastning Reducere den trafikale belastning af midtbyen Bedre udnyttelse af parkeringskapaciteten P-info systemet skulle sikre serviceniveau
Principper Taget i drift 1. juli 1995 3000 P-pladser på 9 anlæg 23 variable og 7 statiske tavler Økonomi: Total 5,4 mill. kr. heraf EU-støtte 1,85 mill. (35%)
Principper
Principper
Evaluering Operationalitet Effektivitet Adfærd Energi Miljø Overvågning af drift Effektivitet Interview og nummerskrivning Adfærd Energi Miljø
Operationalitet Alarm hver 10. dag Pålidelighed mellem 99,2 og 99,9 % Kalibreres 2 – 3 gange om ugen Nyt udbud med udskiftning af displays i skiltene
Adfærd Ændring i trafikantadfærd 7 % mener de har ændret trafikantadfærd P-søgetrafikken på de 4 mest belastede anlæg er faldet med 12% 3 % mener de foretager flere ture til Cityområdet 14 % flere har bestemt hvor de vil parkere inden turen
Adfærd Holdning til P-infosystemet 67 % mener at systemet er en forbedring for bilisterne 47 % mener informationerne er pålidelige Andelen af trafikanter der mener at vejvisningen er meget god/god er steget fra 33 til 47 % Andelen af trafikanter der mener det er lettere at finde en P-plads er steget fra 44 til 51 %
Effektivitet Gennemsnitlig turlængde er reduceret med 115 meter Svarer til 930 vognkm. pr. døgn. 8 % af det samlede trafikarbejde til P-anlæggene Ca. 280.000 vognkm. på årsbasis Ca. 0,3 % besparelse i forhold til det samlede trafikarbejde i Cityområdet