Forskellige modeller og systemer for videndeling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Advertisements

Empowerment i socialt arbejde
MOOCs Tendenser og Potentialer
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Web 2.0 og nye trends inden for netværkslæring – e-læring 2.0?
Web 2.0 Teoretisk viden.
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Integration til portalen og andre systemer Hvordan får vi økonomien til at hænge sammen med det ny setup? Hvad koster det og hvordan kan vi købe ind på.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
Netnørdmøde i SEH 1 Netnørdernes på-vej-hjem møde den 21. maj 2008 kl. 17 – med tema: Web3.0 – hvad er anderledes i forhold til WEB2.0? Lokalitet:
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Den Innovative Daginstitution
Roadshow: Bibliotek på vej mod Bibliotekar 2.0
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Hvad betyder Web 2.0 for en (Web 1.0) teknologileverandør? IT-Forum Fyn-seminar om Web Andreas Johannsen > Hent præsentation.
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Udfordringer for browseren i en Web2.0 kontekst Ole Gregersen.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Snigpremiere: Styrk dit beslutningsgrundlag med Microsofts nye Business Intelligence platform Mads Kjærsgaard og Jesper Priskorn Business Intelligence,
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Sociale Medier i undervisningen – en designworkshop
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Giv medarbejderne adgang til centrale systemer – lige ind i Office Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Research & Innovation Gruppe 2 Morten Tobias Gammelgaard Darlene Andreasen Nick Becker Damm David Pambuena Kristiansen.
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
WEB 2.0 På 15 minutter. Web 2.0: En omstridt samlebetegnelse for en række udviklingstendenser - Brugergenereret indhold - Bottom-up-klassifikation:
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Vores Bibliotek Brugerskabt biblioteksudvikling Sociale teknologier i fremtidens bibliotek 2.0 Temadag d. 27. september 2007, Danmarks Biblioteksskole,
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Tværhierarkisk ledelse Ann Westenholz Professor Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
AJAX/Otto Knudsen 1 AJAX Motivation Definition. AJAX/Otto Knudsen 2 Motivation En typisk web-applikation er synkron klienten sender en forespørgsel og.
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
Planlægning, proces og evaluering
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
● Lektor ved RUC: Institut for Kommunikation, Journalistik og Datalogi ● “Early adoptor” af DSpace på RUC, ansvarlig for at motivere medarbejdere til at.
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
Digital forandringsledelse
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Web Services. OO (C++/ C#/Java) COM DCOM Web Services.
Social software og sociale medier i netværkslæring Thomas Ryberg Ph.d studerende e-Learning Lab, Institut for Kommunikation Aalborg Universitet
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
DOMS IT-stormøde 16 november 2009 Kåre Fiedler Christiansen.
Podcasting – hvad er det og hvilke muligheder giver det? Thomas Ryberg (Ph.d. stud.) E-Learning Lab, institut for kommunikation Hum.fak, Aalborg Universitet.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Kommunikation og nye sociale medier Cand. mag, Ph.d., Adjunkt E-Learning Lab – Center for User Driven Innovation Learning and Design Dept. of Communication.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Digital forandringsledelse
Præsentationens transcript:

Forskellige modeller og systemer for videndeling PhD studerende Thomas Ryberg e-Learning Lab Institut for Kommunikation Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet ryberg@hum.aau.dk This work is published under a Creative Commons license: Attribution-ShareAlike 2.5 http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/

2 “stereotype” beskrivelser af læring og institutioner Top-down view: Der er en veldefineret sum af viden som skal overleveres, styres og ‘manages’ til de lærende gennem uddannelses føde-kæden – fra ministerielle planer til de studerende eller fra ledelse der responderer på “nødvendigheder” til planlægning af medarbejderkurser – Nationale strategier, materiale databaser, learning objects, pensum. Vidensforståelse: “Delivery or transmission of knowledge” Ministerie: Nationalt curriculum - Samfund Universitet – eller organisation/ledelse Fakultet - Afdeling Department - Afdeling Uddannelse - Kurser Undervisere Studerende eller grupper af studerende

2 “stereotype” beskrivelser af læring og institutioner Diffusionsmodellen Der er en vagt defineret og massiv sum af viden som intet individ eller institution kan håndtere selv. Videnskonstruktion kan ses som diffusion af viden mellem forskellige ‘noder’ I netværk hvor nogle er mere centrale end andre. Viden skabes gennem overskridelse af ‘boundaries’, indsamle, distribuere og aggregere bidder af viden ind i regimer af kompetence (CoPs) Vidensforståelse: “Kaotisk diffusion af viden”

Tre overordnede/karikerede modeller Materiale-deling Materiale-databaser – med upload og udvekling af diverse digitale objekter Diskussion og udveksling Lukkede fora for typisk asynkron diskussion og deling af materiale Flydende netværk Porøse netværk, der bygger på både tætte og løse relationer mellem aktørerne

Materiale-databasen Bygger i historisk udgangspunkt (ikke nødvendigvis i udførelsen/enactment) på en hierarkisk forståelse af viden som ‘objekter’ der uproblematisk kan overføres mellem kontekster. En tro på at alt kan indkapsles i ‘objektet’ “ The information is out there” – er materiale-deling videndeling? Problematik/udfordring: Viden kan sjældent blot overføres, men skal approprieres og indsættes i en meningsfuld kontekst – der skal som oftest sakses, klippes, remixes, omtænkes, tilpasses (det kræver nogle gange lige så meget arbejde, som at gøre tingene selv) Nogle gange tillader teknologien ikke approprieringen på en nem måde – indkapslede fulde objekter (hele forløb), der ikke muliggør omtænkning og tilpasning (video-rollespil fra AUB) Problematik/udfordring: Deltagelsesudfordring 90-9-1 reglen; ca. 1 procent bidrager med meget, 9 med lidt og 90 “lurker/leecher” (Wikipedia mfl.) – ofte anskueliggøres gevinsten for de 90% ikke og det kan tæmmer ildsjælene. Mange store repositories og materialedatabaser lider en stille død eller materialerne uploades, men bruges sjældent i praksis – kan også være svært at engagere allerede tidspressede mennesker!

Diskussion og udveksling Bygger mere på en social konstruktivistisk læringstanke, om at viden og læring udvikles og sker gennem forhandling, dialog og udveksling – f.eks. Communities of Practice. Ofte understøttet af asynkrone diskussionsfora, hvor mere eller mindre lukkede grupper af interessenter diskuterer og udveksler erfaringer. Eksempelvis: FirstClass (Folkeskole, gymnasier) Problematik/Udfording: Identificere, skabe og fastholde det gensidige engament, der skal til for at gøde, nære og udvikle fællesskaber. Problematik/udfordring: Skabe udfordringer, dynamik og udvikling. Kan blive stilstående bounded spaces/walled gardens, der ikke forstyrrer sig selv nok – men reproducerer og forstærker det eksisterende. Problematik/udfordring: Ligesom med materiale databasen kræver det tid, rum og engagement – denne model er mere afhængig af engagement, da det er dialogen og udvekslingen i sig selv, der er værdifuld

Den flydende netværksmodel Vi hopper lige en tur forbi Web 2.0 – social software først :-D…er det noget I kender til? Wikis, blogs, tagging, geotagging, RSS-feeds, social networking? YouTube, Flickr, Revver, MySpace, Second Life

Web 2.0 – social software What’s the fuzz?? Web 2.0 refers to a second generation of services available on the internet that let people collaborate, and share information online. They often allow for mass publishing (web-based social software). The term may include blogs and wikis. To some extent Web 2.0 is a buzzword, incorporating whatever is newly popular on the Web (such as tags and podcasts), and its meaning is still in flux. Adapted from: http://en.wikipedia.org/wiki/Web_2.0 Måske en masse Buzz – men det er buzz der bliver taget op og udviklet af Google, Yahoo og Microsoft… Det kan være et generations- eller paradigmeskift I hvordan vi konceptualiserer viden, deling, kollaboration og ejerskab – men det kan også bare blive et nyt marketingsværktøj og marked for de store spillere – indre spænding mellem græsrodsbevægelse og corporate world.

“Web 1.0”  “Web 2.0” Web 1.0 Web 2.0 Ofoto Flickr Akamai BitTorrent mp3.com Napster Britannica Online Wikipedia Personal websites Blogging Web services publishing Participation Content management systems Wikis Directories (taxonomy) Tagging ("folksonomy") Stickiness Syndication (RSS, XML) Nogle eksempler: www.furl.net, www.elgg.net, http://www.librarything.com Matrice above adapted from: http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html

Nogle metaforer og udviklinger på nettet Individuel bruger: Browse centralt definerede webpages eller konstruere sådanne webpages Fællesskaber: Med stærke bånd/relationer og delte mål/foretagender– usenet, online communities (Communities of Practice) – Soap Opera, Computer Games – interessegrupper etc. Netværksindividualisme/Networked Individualism: Konstant bevægelse mellem forskellige typer af netværk med både stærke og svage relationer (ties). Konstruere et individuelt men dybt relationelt netværk gennem blog-rolls, tagging, social bookmarking. Aggregere og distribuere mikroindhold via RSS – social networking sites er blevet gradvis mere populære: Hi5.com, Friendster, MySpace, Arto.dk Nogle mener der er et skift fra centralt ejede informationssiloer – til brugergenererede services og sider. Uden brugere – ingen side…nogle eksempler:

Services Sharing links, bookmarks, references Folksonomy – information architecture “designed” by users Search, tags, archives – relies on the power of weak ties, networks of interests and trust – “collective intelligence” emerges RSS, Refer, Bibtex, Endnote Aggregation, distribution

Services Sharing, exchanging, watching, rating, commenting User generated content: video, pictures, audio Search, tags, clusters, popularity, mass, picture search Distribute, aggregate through widgets, RSS, links, Java-scripts

Services Rating, sharing, commenting, hot/not, promotion, electronic billboard Search, tags, power of weak ties, location (DK, US), placeness User driven rating and content, mass, popularity, no center Distribute, RSS, widgets, blogrolls

Services Networking, profiles, interests, strong and weak ties, communication, discussion, identity, sharing Closeness, placeness, locality discovering, networking Heavily widgetised, and mediatised – audio, video Distribute, aggregate, convergence, GPS, OpenAPIs, SMS, mobility

“Software” Like regular apps – but they’re online – web-office, calendar, news reader, Web OS etc. Also stand alone apps – Google Earth Discover, search, location, placeness, closeness Collaborative editing, sharing calendars, Social networks – sharing placemarks, layers Integration with maps, wikipedia, external sites

Nogle webtrends Fra fællesskaber til netværksstrukturer (Social Networking Sites, blogs, Wikis, tagging) Fra central defineret indhold og statiske sider til brugerdreven konstruktion, aggregering og distribution gennem (Blogs, Wikis, Flickr, Wikipedia) – Demokratisering af Viden “Web 2.0 either empowers the individual and provides an outlet for the 'voice of the voiceless'; or it elevates the amateur to the detriment of professionalism, expertise and clarity.” (Citation from: http://en.wikipedia.org/wiki/Web_2.0) Potentiel Demokratisering, de-centralisering og anarki – “back to the future” – den originale ide med nettet f.eks. Creative Commons alternative copyright licenser, Open Source Bevægelsen Distribution, Aggregering og tagging af forskellige medier og indhold – fra hierarkiske “directories” og centralt ejerskab til distribueret, brugerdrevne “folksonomier” Fra forbrugere til producere: En undersøgelse fra PEW internet research konkluderer at 57% af Amerikanske unge producerer indhold til web af forskellige typer (blogs, fan-fiction, arto-profiler etc.). Hvis arto-profiler tæller som at producere indhold så 85% af danske unge!

Conceptual “Software” RIA Web 2.0 and SoSo Technologies Services Rich internet apps, Web-office/desktops Livewriter, writely, reader, Flock IM-integration, Calendars Google Earth, Yahoo Maps etc. Folksonomies, Architecture of participation, bottom-up User driven innovation & design, citizen journalism Collective intelligence, sharing, exchanging Aggregation, distribution Hackability, Widgetality Copy-left Conceptual “Software” RIA Web 2.0 and SoSo Technologies Del.icio.us, furl, Bibsonomy, CiteULike Youtube, Revver, Flickr, Riya Digg, technorati, craigslist Plazes, Myspace, arto, dodgeball, hi5 Live, Yahoo360, Google Podcasting, Wikis, Blogs “Standards” Open Source, OpenAPI RSS, CSS, XML, FOAF, XFN AJAX Mash-ups Services

Flydende netværk Netværkslæring: “At skabe forbindelse/relationer mellem personer og mellem personer og materialer” Der er ikke noget egentligt center for ‘videndelingen’, såsom en søgbar, materialedatabase eller et lukket forum i et større system. Videndelingen tager udgangspunkt i individernes netværk, deres relationer og forbindelser til andre (abonnere på andres blogs, bookmarks etc. eller skrive og dele sin egen) En anden arkitektur for viden, der er centreret omkring individet/identiteten, som er dybt forbundet med andre (netværksindividualisme). Bevægelser gennem mange forskellige Communities of Practice, hvorved læring sker I dynamikken mellem disse – kontrasterne, grænserne, overskridelserne Vidensprocessen bliver til remix, sammenføjninger, kludetæpper – viden og læring sker gennem løsere mere uformelle processer og typer af deltagelse (stærke vs. løse forbindelse – et community vs. decentralt netværk) Bygger på mange forskellige systemer, hvor imellem der er stor grad af udveksling (RSS-feeds, YouTube videoer) frem for siloer og tunge, store systemer – sammenfletning, assemblance. Mangfoldighed, kaos, intet center Elgg er et eksempel på et sådan system

Samme fænomen – ændret fokus Ikke noget ændret ”samfund” – men et ændret fokus: Fra ”Social bounded” spaces til flydende netværk og relationer mellem aktører i netværket – sådan som tingene egentlig fungerer IRL

Networked Individualism – deltagerbaner, grænsekrydsning Flickr YouTube Bloglines Dodgeball Et system der limer services sammen Furl Bibsonomy MySpace Librarything

Nogle generelle betragtninger Videndeling egentlig mere et spørgsmål om sociale processer og understøttelse af disse, end det er et spørgsmål om systemer Identificere central personer, netværk, communities eller spikes Udvikle og fastholde – joint enterprise, fælles engagement og delte repertoires Være påpasselig med, at videndeling ikke bliver gjort til et udefrakommende vilkår/krav frem for en mulighed