COMPARISON OF EMPIRICAL TESTING AND WALKTHROUGH METHODS IN USER INTERFACE EVALUATION Af Clare Marie Karat, Robert Campbel og Tarra Fiegel IBM T.J. Watson.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Hvordan virker Backoffice Hvilken strategi og taktik skal man anvende
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
1 Problemkompleksitet 2 Problemers kompleksitet En ineffektiv algoritme: køretiden vokser eksponentielt med input- størrelsen Et problem, der ikke kan.
Softwaretest – med TestLink Open source testværktøj
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
1 Præanalytiske forhold — en værre suppedas? Præanalytiske forhold  DSKB (Forårs)møde  September 2006 ∙ Version 4.0 Overlæge, dr.med. Ulrik.
Chefanalytiker, Oxford Research
Inspektion/ analytisk evaluering d. 13/2-08
Visioner for udvikling af brugen af it i laboratoriespecialerne Nu i et nyt perspektiv…! 1 Dansk Selskab for Klinisk Biokemi ∙ Middelfart ∙
Felter og nøgle-felter (databaser, del 6)
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Relationer – børn og voksne
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Spørgeskemaundersøgelse feb. – marts
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
1 FM4 Feltstudier og etnografi – Lars Michael Kjeldskov, J. and Stage, J. (2003) The Process of Developing a Mobile Device for Communication in a Safety-Critical.
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Bjergprædikenen (13) Loven om rene motiver (a) Matt 6,1-18.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Regulativer og erfaringer med kontrol
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Handicaphjælperens psykiske arbejdsmiljø - en interviewundersøgelse
”Et fællesskab af tjenester” Kirke som TEAM Et netværk af menigheder… 1.
Affordance 1. Miljø eller objekt Refererer Den faktiske egenskab Brugervenlighed 2.
1 UNION-FIND. 2 inddata: en følge af heltalspar (p, q); betydning: p er “forbundet med” q uddata: intet, hvis p og q er forbundet, ellers (p, q) Eksempel.
Readability test i praksis Gitte Matzen. Baggrund Parallelregistrering indsendt nov Original: Ukompliceret kendt tabletprodukt (hvor der ikke.
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
1 Vi ser nu på en general graf Men antager at alle afstande er heltallige (Det er ikke så restriktivt) Algoritmen leder efter den mindst mulige dækningsdistance.
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
ITAPC 1 Præsentation 6: Writing Short Papers. Agenda Motivation Short Paper formatet Hvordan.
Fundamentale datastrukturer
1 QA and user research
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Evaluering af MT SDMT-SMV2 Workshop 2 Bente Maegaard, Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Økonometri 1: F151 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 10. november 2006.
1 Game Industry Economics
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
Definition Kriterier Design og evaluering
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Tal i familien IT-projekt Brørup skole 2.B at eleverne får en bevidsthed om, at de via deres familie er en del af et fællesskab at de får kendskab.
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Samarbejde om data ErhvervsInfo
Præsentationens transcript:

COMPARISON OF EMPIRICAL TESTING AND WALKTHROUGH METHODS IN USER INTERFACE EVALUATION Af Clare Marie Karat, Robert Campbel og Tarra Fiegel IBM T.J. Watson Research Center Konferencebidrag til Chi 1992, Monterey Californien, USA

Slide 2 af 18 Disposition Baggrund og motivation for studiet Mål for studiet Metode Databehandling Resultater Kritik

Slide 3 af 18 Baggrund og motivation for studiet Typisk 2 former for usability engineering –Empiriske studier i laboratoriet eller i felten –Usability walkthrough metoder Mange ubesvarede spørgsmål –Hvordan klarer metoderne sig mod hinanden? –Hvornår og hvordan er walkthroughs mest effektive?

Slide 4 af 18 Baggrund og motivation for studiet Empirisk test vs. walkthrough –Hvor mange problemer findes gennem metoderne? –Er problemidentifikationen systemafhængig? –Hvordan er den ressourcemæssige effektivitet mellem metoderne? –Hvilke krav er der til ”menneskelig kendskab”?

Slide 5 af 18 Baggrund og motivation for studiet Walkthrough –Mest effektiv i hold eller individuelt? –Er udviklere og brugere effektive evaluatorer? –Opgavebaseret vs. fri udforskning –Hvilken rolle spiller heuristikker?

Slide 6 af 18 Mål for studiet 1.Forstå den effektive relation mellem empiriske test og walkthroughs 2.Finde frem til om denne relation er systemafhængig 3.Hvordan virker walkthroughs i UI- evalueringer og hvordan forbedres disse walkthroughs

Slide 7 af 18 Metode Empirisk test –6 deltagere til hvert af de 2 kontorsystemer –Fri inspektion -> 9 generelle opgaver –En logger og en observer –Deltagere beskriver problemer

Slide 8 af 18 Metode Individuel walkthrough –6 deltagere til hvert af de 2 kontorsystemer –Fri inspektion -> 9 generelle opgaver –12 usability definitioner med eksempler blev udleveret –Deltagere nedfælder problemer i skema

Slide 9 af 18 Metode Holdbaseret walkthrough –6 par til hvert af de 2 kontorsystemer –Fri inspektion -> 9 generelle opgaver –Testdeltagerne i hvert par taler sammen og løser opgaver i fællesskab –12 usability definitioner med eksempler –Problemer nedfældes i skema

Slide 10 af 18 Databehandling Problemer klassificeres og rangeres –Resulterede i 47 og 43 potentielle problemområder –Opdeling i problem tokens, typer og områder –Problemområder gives rangering (PSC): Oplevet af 2 evaluatorer/evaluatorparOplevet af minimum 3 evaluatorer/evaluatorpar Karat et al. p. 401

Slide 11 af 18 Resultater Empirisk test vs. walkthrough –Problem tokens og typer: Karat et al. p. 401

Slide 12 af 18 Resultater Empirisk test vs. walkthrough –Problemområder: Karat et al. p. 401 Karat et al. p. 402

Slide 13 af 18 Resultater Walkthroughs –Holdbaseret walkthrough mest effektiv ved problem tokens –Ingen forskel ved Significant Problem Areas (SPA) –Evaluatorer foretrak opgaver frem for fri inspektion –Evaluatorer havde ikke behov for heuristikker

Slide 14 af 18 Resultater Cost-effectiveness –Empirisk test: lidt længere tid, mange flere problemer Karat et al. p. 401

Slide 15 af 18 Resultater Opsummering –Empirisk test mest effektiv ift. antal problemer og problemernes alvorlighed –Resultater kunne replikeres over begge systemer –Holdbaseret walkthrough mest effektiv Opgaver foretrækkes Heuristikker ikke nødvendige

Slide 16 af 18 Kritik Stor forskel på UI-ekspert og UI-bruger, selvom de begge deltager i testen. Nemmere at finde problemer ved opgaver fordi man allerede har fundet problemer ved inspektion To kontorsystemer – hvorfor ikke meget forskellige systemer ”Usability problems categorized using common metrics”

Slide 17 af 18 Kritik Kritik fra Wayne D. Gray og Marilyn C. Salzman: –To UI specialister til empirisk test vs. brugere, UI specialister og udviklere til walkthroughs –Svært at generalisere resultater fra walkthrough til test udelukkende med samme type personer (brugere,udviklere etc.) –Ingen karakteristik af forskelle mellem de testede systemer

Slide 18 af 18 Tak for jeres opmærksomhed!