[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 1 Allan Lundgaard HCI.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Variabler og Koefficienter: Eksperimenter på Kanten Fra kontur til kant [D][D]
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
Kultur- og branchestudier
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Cooperative Design. Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Linking international students and Danish businesses.
Hvad er design og hvordan studerer vi det?
IKEA Vision A skabe en bedre hverdag for de mange mennesker
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Liv og levende teknologier Fremtidens verdensbillede 2050
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Design, brugere og industrien AAA-ID Aarhus School of Architecture Department for Design Jørgen Rasmussen Head of Department Associate professor Design,
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 24 UWT seminar 2010 Jesper Ellerbæk Nielsen ”Combining C-band and X-band weather radars for accurate precipitation.
● Lektor ved RUC: Institut for Kommunikation, Journalistik og Datalogi ● “Early adoptor” af DSpace på RUC, ansvarlig for at motivere medarbejdere til at.
Introduktion – forløb Hvorfor bruger vi Cultural Probes til at undersøge det emotionelle aspekt? Hvad er mulighederne for at validere Cultural Probes?
Affective design & New Human Factors Wash and polish your car: doesn’t it drive better? Donald A. Norman Usability Tema: Æstetik og Usability 3. Forelæsning.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Kursusintroduktion Elektronisk Patient Journal?. Kursusbeskrivelsen – formål: Viden om informationssystemer på hospitaler/sygehuse – specielt billeddannende.
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
[ Avanceret Interaktionsdesign | Tekstpræsentation 1: The Student´s construction of artistic truth in digital images ] < > [ Allan Lundgaard |
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Dansk Data Arkiv Hans Jørgen Marker IASSIST 2005 DDI and Data Hans Jørgen Marker Senior Researcher Dansk Data Arkiv
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Ambient Information Visualisation - Informative Art Karen Falkenberg Lund
IT-Universitetet i København Rued Langgaardsvej 7 DK-2300 København S ESP-Net The ESP Company Network Yvonne Dittrich IT-University in Copenhagen Software.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
Center for Kliniske retningslinjer
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Hotel Capsis Thessaloniki Capsis Hotel Thessaloniki The largest city hotel in North Greece is located in the city centre and it is featuring a new.
THE MENTORING JOURNEY.
Completing secondary education
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
An IP Strategy comprises
Præsentationens transcript:

[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 1 Allan Lundgaard HCI Gruppen Institut for Informatik Handelshøjskolen i København |

[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 2 Cultural Probes & Æstetik Agenda  Æstetikkens indtog i udviklingen af teknologiske produkter  Cultural Probes som værktøj i forundersøgelsesfasen i udviklingen af teknologiske produkter

[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 3 Kunst/Æstetik og Videnskab ”What is needed in design is not the modern praise of new technology, but critical and creative aesthetic-technical production orientation that unites modern information and communication technology with design, art, culture, society, and at the same time places the development of the new mediating technologies in their real everyday context of changes in lifestyles, work, leisure.” - Pelle Ehn  Bauhaus ( )  Den Tredje Kultur  Designfilosofien Slow Technology

[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 4 Værk & Værktøj Dobbeltperspektiv: Værktøj & Værk Et æstetisk værkperspektiv er relevant fordi det ser på oplevelseskonteksten ud fra et andet perspektiv end et værktøjsperspektiv typisk vil være i stand til.

[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 5 Æstetikkens indtog “Moving out of the workplace into a diverse range of settings in everyday life, design is confronted with new research challenges. The turn towards new methods and other disciplines such as art to inspire and inform design is a direct product of the changing technological landscape and priorities - from the workplace to the home from the desktop to ubiquitous computing and more radical technologies and adventurous visions of the future.” - Andy Crabtree et al. Kunst / Æstetik som ”ny” disciplin i designprocessen som følge af:  Workplace  Home  Desktop Computing  Ubiquitous Computing

[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 6 Behovet for værktøjer  Discipliner: HCI; Human Factors; Psykologi; Antropologi; Computervidenskab; Workplace Studies; Design Studies (m.fl.)  Metoder/værktøjer: Prototyper; Scenarier; Tænke-højt-tests; Etnografisk feltarbejde, (m.fl.) ’Nye’ discipliner gør deres indtog på denne interdisciplinære scene med nye metoder/værktøjer til følge  Cultural Probes

[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 7 Cultural Probes Hvad er en Cultural Probe? En cultural probe er en assemblage bestående af et antal genstande (f.eks. kamera, dagbog, postkort). Hver genstand er konstrueret med henblik på at generere data om brugerne in situ gennem brugernes interaktion hermed.

[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 8 Cultural Probes: Eksempel (I)

[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 9 Cultural Probes: Eksempel (II)

[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 10 Cultural Probes: Aktiviteter Aktiviteter forbundet med Cultural Probes 1) Planlægning 2)Rekruttere informanter 3)Udvælge informanter 4)Konstruere cultural probes 5)Afsende og modtage cultural probes 6)Begribe og analysere data fra cultural probes 7)Spekulativt Design

[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 11 Cultural Probes: Anvendelsen (I) “Unlike much research, we don’t emphasize precise analyses or carefully controlled methodologies; instead, we concentrate on aesthetic control, the cultural implications of our designs, and ways to open new spaces for design. Scientific theories may be one source of inspiration for us, but so are more informal analyses, chance observations, the popular press, and other such “unscientific” sources.” - Bill Gaver et al. Forundersøgelsesfasen i udviklingen af teknologiske produkter: Cultural Probes har været anvendt til at 1) Inspirere (designere) 2) Informere (etnografer)

[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 12 Cultural Probes: Anvendelsen (II) Metodologiske perspektiver på anvendelsen 1) Selv-dokumentation 2) Fravær af videnskabelig iagttagelse 3) Designer-drevet research 4) Fjernstyret etnografi

[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 13 Konstruktionen af Cultural Probes (I) Centrale designprincipper i konstruktionen 1)Værdsætte det subjektive 2)Gøre dem personligt 3)Fleksibilitet i anvendelsen af genstandene 4)Æstetik  Friktion

[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 14 Cultural Probes genstand: Engangskamera  Operationaliseringen af kameraet gøres til en æstetisk oplevelse  Det grafiske udtryk skal fremkalde ualmindelige æstetiske og emotionelle brugeroplevelser - ”your most private object” - "a photo at 8pm on a Sunday”

[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 15 Cultural Probes genstand: Drømmeoptager  Drømmeoptageren er principielt en diktafon, men re-designet således at brugeren kun kan optage ti sekunder én eneste gang uden mulighed for at overspille bagefter.  Brugeren stilles i en uvant situation.  Det fragmentarisk øjebliksbillede vægtes højere end længerevarende oplevelser.

[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 16 Avantgardistisk æstetisering (I)  Ikke-videnskabelige tilgang til brugerne og deres kontekst.  Undersøgelsesfeltet fungerer primært som inspiration  Virkemidler fra den avantgardistiske kunstscene.

[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 17 Avantgardistisk æstetisering (II)  Udvide brugernes oplevelsespotentiale og anvende materiale baseret herpå som inspiration i udviklingen af teknologiske produkter  Montagekunsten (dadaisme og surrealisme)  Friktion hos publikum/brugerne..

[ Cultural Probes & Æstetik ] < > [ Allan Lundgaard | | | stud.cand. IT | HCI Research Group 2003 ] 18 Litteratur Benjamin, Walter 1973”Kunstværket i den tekniske reproducerbare tidsalder” (1935). Kulturindustri- udvalgte skrifter, København, p Bürger, Peter 1974Theorie der Avantgarde, Suhrkamp Verlag, Franfuhrt am Main. Dunne, Anthony 1999Hertzian Tales: Electronic Products, Aesthetic Experience and Critical Design. RCA Computer Related Design Research. Dunne, Anthony; Fiona Raby 2002Design Noir: The Secret Life of Electronic Objects. August/Birkhauser. Ehn, Pelle 1999“Manifesto for a Digital Bauhaus”. I: Ljungberg, F. Informatics in the Next Millenium. Studentlitteratur, Lund, p Gaver, William H.; Anthony Dunne; Elena Pacenti 1999“Cultural Probes”. Interactions, vol. 6, Issue 1, Jan./Feb., p Gaver, William H. 2001aThe Presence Project. (RCA CRD Projects Series), Computer Related Design Research Studio, London Wensveen, Stephan A.G. 1999Probing experiences Wensveen, Stephan A.G; Kees Overbeeke; Tom Djajadiningrat 2000Touch Me, Hit Me and I Know How You Feel: A Design Approach to Emotionally Rich Interaction.