Differentialregning og Funktionsundersøgelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lineær funktioner.
Advertisements

Differentialregning – Spg 13
Undervisningsevaluering i matematik
Funktioner Grundbegreber.
Funktioner Grundbegreber.
Separation af de variable
Differentialligninger før og nu
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
GeoGebra Som basis for den daglige undervisning i C-niveau og B-niveau
Logaritmefunktioner (skal bruges til at løse ligninger)
Demonstration og evt. egen løsning samtidig med Tegn og find den lineære funktion f(x), der går gennem punkterne A(3, 2) og B(5, 1). Find f(1.5) og f(8).
Tangent og differentialkvotient
Learnmark Horsens Patrik & Jakob HH1MB
Funktioners parametre Beviser
Hvorfor er det svært at lære matematik?
Parabler – toppunkt og rødder
Funktioner Graf og forskrift Venstreklik på musen for at komme videre
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
2. gradspolynomier og parabler
Differentiering og funktioner generelt
Tegning af en parabel I hånden.
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Differentalkvotient af cos(x) og sin(x) og tan(x)
Areal og Integral AM/2011.
Eksponentielle funktioner
Opgave 4 og 1 Kristina og Anna
Differentialregning Mikkel, Frederikke, Nicolaj og Christian
ANDENGRADSFUNKTIONER
Mdl. eksamen Emilie & Emil.
Lineære Funktioner Buch og Adam
Eksponentielle Funktioner Jimmy og Andreas
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Eksponentielle funktioner
Funktioner generelt Lavet af Klaus HH2MA.
Funktioner Generelt De grønne spørgsmål.
Areal og bestemt integral
Andengradsfunktioner
Lineære funktioner - også i VØ
LINEÆR FUNKTIONER MATEMATIK A.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
2. gradsligning.
Andengradspolynomier
Disposition Signe og Lea, Hh2øa
Differentialregning Lavet af Klaus HH2MA.
Problemformuleringer med matematik
Differentialregning Af Mathias P., Kim og Maja Først har vi de basale spørgsmål, som alle skal have med. Derefter har vi det med du skal bruge, hvis du.
Følgende 2.gradsligning skal tegnes: y=2x2+4x+3
Funktioner Generelt (De røde spørgsmål).
Funktioner En sammenhæng mellem x-værdi og y-værdi
Eksponentielle funktioner
2. gradsfunktioner.
Afledet funktion Her har jeg tegnet f(x) og f’(x)=g(x)
Andengradsfunktioner
Lineær funktion og programmering
Integraler og differentialligninger
Matematisk modellering
1. 2 HVORFOR? Opgave 3 Løsning: Find omkredsen af cylinderen vha. formlen for cirklens omkreds. Find arealet af cylinderen som arealet af et rektangel,
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Andengradsfunktioner
Landinspektør Robert Jakobsen
Projekt Parallelle Programmer
Differentiation af simple funktioner og regneregler
Andengradsfunktioner
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
Koordinatsystem.
Præsentationens transcript:

Differentialregning og Funktionsundersøgelse

Hvad kan I nu I kan finde en funktions differentialkvotient vha. 3 trins reglen Find funktionstilvæksten Δy = f(x + h) – f(x) Find differenskvotienten Differenskvotienten er hældningskoefficienten til den sekant, der går gennem punkterne (x; f(x)) og (x + h; f(x + h) 3. Find differentialkvotienten, der er hældningskoefficienten til tangenten i punktet (x, f(x))

Et eksempel på 3 trins reglen Funktionen Funktionstilvæksten: Differenskvotienten: Differentialkvotienten:

I kender forskel mellem differentialkvotienten og den første afledede Differentialkvotienten er som sagt hældningskoefficienten til tangenten til grafen i punktet (x0; f(x0)) og dermed et tal. Den første afledede f´(x) er en funktion, der beskriver, hvordan hældningskoefficienten til tangenten varierer som funktion af x.

I kan bruge tabellen til at differentierer en funktion f(x) k ax + b ax2+bx+c xa ex ekx ln(x) ax f´(x) a 2ax+b axa-1 kekx axln(a) Eksemplificeret: f(x) 7 -2x + 8 4x2+3x+28 x4 ex e5x 5x f´(x) -2 8x +3 4x3 5e5x 5xln(5)

I kender og kan bruge regnereglerne for differentiation Regneregel 1: Regneregel 2: Regneregel 3: Regneregel 4: Regneregel 6:

I kan finde ligningen for tangenten til grafen i et bestemt punkt Tangentens ligning: Et eksempel: find tangentens ligning i punktet (2, f(2)) til grafen for funktionen Den første afledede er: Funktionsværdien for x = 2: f(2)= 4 Hældningskoefficienten til tangenten i x = 2: f´(2)= 6

I kan undersøge og redegøre for en funktions monotoniforhold Når monotoniforholdet skal beskrives, skal I redegøre for, i hvilke intervaller en funktion er voksende, og i hvilke intervaller en funktion er aftagende. For at kunne beskrive en funktions monotoniforhold, differentieres funktionen og den første aflede opskrives f´(x). Derefter sættes f´(x) = 0, monotoniforholdsskemaet tegnes, husk at indsætte evt. x-værdier der ikke er defineret. På baggrund af skemaet skrives ”stilen” 

I kan undersøge og redegøre for en funktions ekstremumspunkter og/eller vendetangenter Der kan eksistere ekstremumspunkter, når der er vandret tangent, dvs. at f´(x) = 0. Brug monotoniforholdsskemaet til at finde ud af om det er et maksimumspunkt, et minimumspunkt eller en vendetangent. Maksimumspunkt ved ” + 0 –” Minimumspunkt ved ”- 0 +” Vendetangent ved ”+ 0 +” eller ” - 0 -” På baggrund af dette skrives ”endnu en stil” 

Ud over alt dette skulle I gerne kunne Angive en funktions definitionsmængde Dm(f) Angive en funktions værdimængde Vm(f) Angive en funktions nulpunkter ved at løse ligningen f(x) = 0, og finde funktionsværdien når x = 0. Disse punkter er skæringerne med koordinatakserne. Løse ligningen f(x) = k eller uligheden f(x) > g(x) eller f(x) < k