Implementering – Hvor svært kan det være?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Administrationsseminar
Teststrategi Engrosmodellen
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
IM-Strategi.
CAP Møde i myndighedsforum
EU Socialfondsprojektet
DUA seminar den 5. oktober 2010
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
v/ Anne Kathrine Skibelund, Roskilde Bibliotekerne
“Hvad har vi på hylderne?”
Beskrivelsesværktøj Implementering af bips beskrivelsesværktøj i din virksomhed bips konference 26. september 2011.
Virksomheder - definition
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Digitaliseringsstyrelsen
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Arbejdsgange med udredningsret på Medicinsk Afdeling, Hospitalsenheden Horsens V. Stine Jørgensen, Medicinsk Afdeling, og Hanne Hansen Rützou, Sundheds-IT,
Intro til TAK Aulum den 26. august Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Rambøll Managements definition af it-governance
Koncern IT.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Virksomhedens informationsbehandling
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Centernavn Afdeling Kompetenceudvikling Århus Sygehus.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Implementering af Fælles Medicinkort i kommunerne
Data Warehouse - indledning 8. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, Februar 2010 Fredag kl
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
PDA Re-implementering
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Business cases.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
KAN ØGET INDSIGT I ENHEDSPRISER KVALIFICICERE ØKONOMISTYRINGEN PÅ SYGEHUSNE ?
BYGHERRE BYGHERRERÅDGIVER TOTALRÅDGIVER Det Digitale Hospital.
Information om forløbsprogram for mennesker med psykisk sygdom og samtidigt misbrug.
Sektor Karen Stæhr Personalet som brobygger mellem borger og ny teknologi – hvordan? 21. september 2012.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
HL7-FHIR DK profilering – governance?
digitaliseringsstrategi
Kvalitetsudvikling hvordan
Implementering og dokumentation
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Hvorfor en Sundhedsplatform?
Informationsmøde: Udbud 12/23309 om levering, installation, implementering, support, drift og vedligehold af Microsoft Dynamics AX 2012 Regnskab & Finans.
- Projekt om sygehusportører
Statens HR – Implementeringskoncept
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

Implementering – Hvor svært kan det være? ”Implementeringsstrategi – erfaring fra region og sygehus” ITU torsdag den 25. oktober 2007 Vicky la Cour, Implementeringsenheden, Koncern IT Koncern IT www.regionh.dk

Dagens program Introduktion Kært barn mange navne Aktører og udfordringer Strategier Kan man vælge? Hvor svært er det egentligt?   Koncern IT www.regionh.dk

Hvad er Implementeringsenheden? Hvad er Koncern IT? 180+ medarbejdere 6 enheder (4 lokationer) Al it-udvikling, drift og implementering af fælles systemer i Region Hovedstaden Hovedsæde: Borgervænget 7, 2100 Kbh Ø Hvad er Implementeringsenheden? Rådgivning og afprøvning af metoder, teknikker og værktøjer til implementering Udarbejdelse af rammer og retningslinier for implementering Projektledelse af pilot-implementering på fællessystemer. Koncern IT www.regionh.dk 3

Hvad er Koncern IT? Koncern IT www.regionh.dk 4

Organisation Koncern IT www.regionh.dk 5

Hvem servicerer vi? • 10 hospitaler • 8.500 sengepladser • 25-30.000 medarbejdere • 827.000 årlige patientbehandlinger • 2,1 mio. årlige ambulante besøg • Over 21.000 pc-arbejdspladser • 1.300 servere Koncern IT www.regionh.dk

Kært barn……. Implementering Udrulning Anvendelse Ibrugtagning Installation Koncern IT www.regionh.dk

Kært barn mange navne Definition: Implementering er implementering af funktionalitet i dybden (vertikalt) det vil sige at funktionaliteten kan anvendes og fungerer i systemmæssig kontekst. Udrulning er implementering i bredden (horisontalt) det vil sige afdelingerne tager funktionaliteten i anvendelse. Koncern IT www.regionh.dk

Kært barn mange navne Eller? Implementering= teknisk installation + udrulning installation: installering og opsætning af it-funktionalitet (fx et modul eller et helt system) i et miljø således at slutbrugeren kan anvende det Inden jeg bevæger mig videre i analysen vil jeg lige komme med nogle definitioner på implementering og udrulning som de er anvendt i analysen Jeg ved der findes flere definitioner men her er det valgt at definere Implementering som…… Og Udrulning som…….. Udrulning: ibrugtagning af it-funktionalitet på én eller flere afdelinger/klinikker således at det fungerer i sammenhæng med de daglige arbejdsprocesser. Dvs. udrulning inkluderer uddannelse, ændrede arbejdsgange mm. Koncern IT www.regionh.dk

Aktører og udfordringer ØVELSE! (Implementering af kliniske systemer) Brainstorm blandt deltagerne om hvilke aktører, der er involveret i implementering Pointe: aktørerne har forskellige mål med implementeringen og hvilke udfordringer giver det os Koncern IT www.regionh.dk

Implementeringsstrategi(er) Hvad mere end aktørerne bestemmer implementeringens kompleksitet og samlede opgave? Antallet af aktører Den ændring, som implementeringen er en del af Den modtagne organisations parathed Mulighederne for at yde implementeringshjælp Koncern IT www.regionh.dk

4 grundlæggende implementeringsstrategier Udrulning Afdelingsvist Alle afdelinger Option 1 ”Traditionel” strategi Option 2 ”Klumpvis implementering på alle afdelinger” strategi ’Klumper’ af funktionalitet Installation Option 3 ”Afdelingsvis udrulning af hele funktionaliteten” strategi Option 4 ”Big Bang” strategi Hele funktionaliteten Koncern IT www.regionh.dk

Traditionel strategi Fordele Ulemper Brugerne kan uddannes over en længere tidsperiode og det betyder at der tages få resurser væk fra det daglige arbejde Brugerne lærer den nye funktionalitet lidt ad gangen og skal ændre arbejdsgange i forhold til det Afdelingens kapacitet påvirkes så lidt som muligt Undervisning herunder undervisningslokaler og undervisere som måske er en begrænset resurse spredes tidsmæssigt Teknikken skal overvåges under idriftsættelse hvilket kan være vanskeligt ved komplekse systemer og mange brugere. Overvågning bliver lettere Afdelingsvis udrulning giver mulighed for at kunne følge med i de administrative procedurer fx oprettelse af bruger id og profiler Belastninger vedr. fejlindberetninger og -rettelser spredes tidsmæssigt Afhjælpning af forkert brug af funktionalitet bliver mere overskuelig da flere og flere får erfaring. Brugerne skal håndtere dobbeltregistreringer med de ulemper det medfører i hele udrulningsperioden De nye arbejdsgange bliver svære at implementere da ’den røde tråd’ kan være svær at holde fast i Afdelingerne oplever stor grad af omskiftelighed og uro hvor der ofte er nye arbejdsgange og funktionalitet at forholde sig til. Koncern IT www.regionh.dk

Klumpvis implementering på alle afdelinger Fordele Ulemper For komplekse systemer vil det give mulighed for afprøvning i små bidder Dobbeltregistrering undgås De nye arbejdsgange implementeres helt Undervisning kan foregå samlet Uroen på afdelingen er koncentreret omkring ibrugtagningstidspunktet og er til at overskue tidsmæssigt. Mange brugere skal undervises på kort tid Belastninger vedr. fejlindberetninger og –rettelser er koncentreret omkring ibrugtagningstidspunktet Administrative procedurer fx oprettelse af bruger id og profiler er koncentreret op til ibrugtagningstidspunktet Afdelingen oplever meget stor grad af uro på kort tid (alle skal, mere eller mindre, undervises på én gang og arbejdsgange omlægges) Der er flere runder af udrulningen det vil sige at personalet sandsynligvis skal igennem flere runder af uddannelse Runderne af udrulningen kræver hver gang ændring af arbejdsgange og uro på afdelingen. Koncern IT www.regionh.dk

Afdelingsvis udrulning af hele funktionaliteten Fordele Ulemper Brugerne kan uddannes over en længere tidsperiode og det betyder at der tages få resurser væk fra det daglige arbejde Brugerne lærer den nye funktionalitet lidt ad gangen og skal ændre arbejdsgange i forhold til det Afdelingens kapacitet påvirkes så lidt som muligt Undervisning herunder undervisningslokaler og undervisere som måske er en begrænset resurse spredes tidsmæssigt Afdelingsvis udrulning giver mulighed for at kunne følge med i de administrative procedurer fx oprettelse af bruger id og profiler Belastninger vedr. fejlindberetninger og -rettelser spredes tidsmæssigt Afhjælpning af forkert brug af funktionalitet bliver mere overskuelig da flere og flere får erfaring. Brugerne skal håndtere dobbeltregistreringer med de ulemper det medfører i udrulningsperioden De nye arbejdsgange bliver svære at implementere da ’den røde tråd’ kan være svær at holde fast i Afdelingerne oplever stor grad af omskiftelighed og uro hvor der løbende er nye arbejdsgange at forholde sig til. Koncern IT www.regionh.dk

Fordele Ulemper ”Big Bang” strategi Dobbeltregistrering undgås Mange brugere skal undervises på kort tid Belastninger vedr. fejlindberetninger og –rettelser er koncentreret op til ibrugtagningstidspunktet Administrative procedurer fx oprettelse af bruger id og profiler er koncentreret op til ibrugtagningstidspunktet Afdelingen oplever meget stor grad af uro på kort tid (alle skal, mere eller mindre, undervises på én gang og arbejdsgange omlægges). Dobbeltregistrering undgås De nye arbejdsgange implementeres helt Undervisning kan foregå samlet Uroen på afdelingen er koncentreret omkring ibrugtagningstidspunktet og er til at overskue tidsmæssigt. Koncern IT www.regionh.dk

Kan man vælge? Koncern IT www.regionh.dk

Kriterier /1 Klinisk funktionalitet Resurser Grænsesnit Hurtigst mulig brugbar funktionalitet til understøttelse af arbejdsprocesserne Resurser Et mål at gennemføre it-strategien for færrest mulige resurser uden at det i øvrigt påvirker strategiens mål og tidsplan i negativ retning Grænsesnit Jo flere og mere komplekse grænsesnit der er behov for under implementeringen (overgangsfasen), jo svære er det at etablere og vedligeholde dem herunder den samlede informations- og data mængde. Dobbeltregistrering er resursekrævende og en kilde til fejl. Koncern IT www.regionh.dk

Kriterier /2 Forankring Lånoptagelse Rationaliseringsgevinst Rationaliseringspotentialet til finansieringen af it-strategien udgøres især af et mindre behov for lægesekretærer Rationaliseringsgrad Rationaliseringstidspunkt Forankring For optimal anvendelse af en given funktionalitet er det vigtigt, at systemet bliver forankret godt blandt personalet i klinikken og it-afdelingen Lånoptagelse Lånoptagelsen har betydning for hospitalernes økonomi. En seneste mulig lånoptagelse giver hospitalerne et senere tilbagebetalingstidspunkt i forhold til it-strategi perioden Koncern IT www.regionh.dk

Kriterier /3 Kollision med andre projekter Projektrisici Gennemførelse af it-strategien kan kollidere med gennemførelsen af andre projekter. Kollision betyder, at der vil være konkurrence om resurser og kompetencer Projektrisici Risici for at en given strategi vil fejle. Risiciene giver den projektmæssige vinkel (styring efter mål, tid og resurser) ved valg af den enkelte strategi som ikke afspejles i kriterierne Koncern IT www.regionh.dk

59,1 58,9 Koncern IT www.regionh.dk

Hospitalernes overvejelser Hvilke hovedargumenter ligger bag valget af strategien afdelingsvis udrulning, som er den mest anvendte? Undervisningskapacitet (både undervisere og lokaler) Hvordan afdelingerne hænger sammen (medicinsk center, psykiatrien etc.) Hvad it-afdelingen kan magte Tradition / erfaringer fra tidligere forløb Større mulighed for at afdelingerne støtter hinanden EPM er afgrænset i arbejdsgangene Koncern IT www.regionh.dk

Hvor svært er det egentligt? Koncern IT www.regionh.dk

Strategien for Implementeringsenheden For Implementeringsenheden er de overordnede mål: at implementering af fælles systemer gennemføres så generisk, at arbejdskraftens frie bevægelighed indenfor regionen sikres at implementering af it-løsninger i Region Hovedstaden har den rette kvalitet, er gennemført til rette tid og sker så effektivt som muligt at opfyldelsen af Region Hovedstadens effektmål med indførelse af it-løsningerne dokumenteres og evalueres at pilotimplementeringer bidrager til opbygning af implementeringskompetencer. Koncern IT www.regionh.dk

Hvor svært kan det være? Hvad tror vi er de centrale succeskriterier for en implementering, som opfylder vores mål?: Effektvurdering Uddannelse Organisationsforandring Test/ITX Koncern IT www.regionh.dk

Hvor svært kan det være? Uddannelses koncept Pilotprojekt KMK Organisationsforandrings koncept Effektvurderings/evaluerings koncept Test/it-eksperimentariet koncept Koncern IT www.regionh.dk

Koncern IT www.regionh.dk

Koncern IT www.regionh.dk