Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Sprogpakken Tosprogede.
Fra formel til funktionel undervisning
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Spejderidéen Spejderloven
De skriftlige eksamensopgaver i engelsk
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Forretning og Ledelse lektion 7
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Magtteori I 7. September 2005.
We choose to go to the moon in this decade and do the other things... Not because they are easy, but because they are hard...
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
På meningsjagt i meningsløsheden! Med Viktor Frankl som tour-guide
Henrik Thomsen COO, Specialist People Foundation.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Læger uden Sponsor Præsentation ved IRF’s ALKE-møde maj 2006 Hotel Munkebjerg, Vejle.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
1. lektion: Danmark i verden
● Lektor ved RUC: Institut for Kommunikation, Journalistik og Datalogi ● “Early adoptor” af DSpace på RUC, ansvarlig for at motivere medarbejdere til at.
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Internettets historie...
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Emotioner Thomas Krabben Helle Hald. Hvad er ”emotions” Inspiret by Darwin and Ekman ” Emotions are evolutionary adaptations, as they enhance an organism's.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Saint Ambrose High School. Cut cylinders and cones – Standard Grade If you are sitting an SQA Credit paper in Graphic Communication, you will be required.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Århus, 8. april Integral Spiritualitet - og kristen tradition
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Begrebskort Hvad er det ? Hvad kan det bruges til ? Hvordan laves det ? Clienten Serveren 1Cmap-projektet under NIL 2009 Oprindelig ppt. v. Mette Vedelsby.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Microsoft Danmark Thomas Halse Partner Technology Strategist.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
THE MENTORING JOURNEY.
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
DB analyse og modellering
Compositional Design Principles “SemiCiv”
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
why this period? why not the same as for the international strategy
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Modtagelse er fortolkning
Styrkelse af IT-uddannelserne via samarbejde
The US-China trade war and its consequences
Præsentationens transcript:

Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,

- sprog og ”sprog” - sprog og sociale identiteter; sprogere - sprogbrug

Sprog og “sprog”: menskeheden er en sprogende art sprog er: - individuelt (unik kombination af færdigheder) - socialt (vert eneste træk deles med andre mensker) - naturligt (mensker biologisk determineret til å ha sprog) - kulturligt (sprog udvikles i sosjale relasjoner)

sprogtræk sprogtræk optræder i form af enheder og regler (regelmæssigheder). sprogbrugeres internalisering af enheder fører til ordforråd osv. sprogbrugeres internalisering af regler fører til udviklingen af et omfattende forståelsesberedskap

koder koder er ideologisk konstruerede sæt af træk med tilhørende normer for deres brug og tilhørende værdier tilskrevet til sættet som helhet begrepet om “koder” redegør for de abstrakte, ideologisk motiverte begreper om “sprog”, “dialekt”, “varietet” osv. på normidealnivoet. languages do not exist as real entities in the world and neither do they emerge from or represent real environments; they are, by contrast, the inventions of social, cultural and political movements (Makoni & Pennycook 2006, 2)

sprog er ideologiske konstruktioner i sproglig praxis bruger mensker træk disse træk antas altså å være repræsentanter for sæt af træk sprogbrugere omtaler disse sæt af træk som sprog If we understand, organize, and draw on those resources as belonging to whole, bounded systems we call ‘languages’, it is because that notion makes sense in the context of the ways language has been bound up in ideologies of nation and state since the nineteenth century (Heller 2007,1)

træk og sæt af træk abstrakte regler for udformningen af sproglige produkter, plus et antal enheder. sprogtræk karakteriseres af - udtryk og indhold - forestillinger om deres tilhørsforhold til sæt - værditilskrivninger til de enkelte træk - værditilskrivninger til sæt af træk

sprog på brugsnivo, sprogning mensker er sprogere sprogere bruger træk for å opnå deres kommunikative mål det ka medføre at de overtræder ideologisk motiverede brugsnormer

Normer for sprogvalg etsprogethedsnorm (fler)dobbelt etsprogethedsnorm integreret to (eller fler-)sprogethedsnorm polysprogethedsnorm

Sprog og sotiale identiteter

Sprog og sociale handlinger Uddrag af samtale i 4. klasse mellem Frank (*FRA), Eda (*EDA) og Kenneth (*KEN). Tekst i kursiv er tyrkisk, tekst i recte er dansk, understreget tekst er tysk. Oversættelser til dansk mellem skarpe parenteser. Ordene markeret med [>] er sagt samtidig med ord i en følgende linje, og disse er markeret med [<]. xxx markerer uforståelig tale. x/. markerer afbrudt ytring. *FRA:domosensik. [du er et svin] *EDA:hvad? *FRA:domosensik. [du er et svin] *EDA:eşek domuz salak [>] [æsel, svin, nar, møg] *FRA: [<] nok være rigtigt pis domuzsensik. [møg, du er et svin] *EDA:manyak aptal geri zekâlı. [sindssyg, dum og idiot] *KEN:hold lige kæft. *EDA:ja jeg xxx. *KEN:du kan gå ned og snakke med tyrkerne. *FRA:eller også [>] ham. *EDA: [<] *FRA:du kan gå ned og snakke med Deutschland alles bis Schwein. [Tyskland, alle er svin]

Kategorier for sosjale tilhørsforhold til sprog sosjal kategorisering af sprogbrugere indebær stereotypier om - vem der har ret til å brue vilke træk vornår - vem der har adgang til vilke træk vornår - vem vilke sæt af træk tilhører vornår The term ‘language crossing’ (or ‘code-crossing’) refers to the use of a language which isn’t generally thought to ‘belong’ to the speaker. Language crossing involves a sense of movement across quite sharply felt social or ethnic boundaries, and it raises issues of legitimacy that participants need to reckon with in the course of their encounter (Rampton 1998, 291)

nativ sprogbruger en ”nativ” bruger af ”et sprog” -har ”adgang” til dette sprog -har ”eierskap” til dette sprog -ka hævde ”legitimitet” i brugen af dette sprog -ka hævde ”kontrol” over udviklingen af dette sprog -ka hævde, at sproget ”tilhører” hende eller ham -ka hævde å have ”ret” til sproget -ka hævde å ”ku” sproget

Sprogbrug

Samtale E803 *BEK:Merva. %com:højt og i formel (tyrkisk) stil *MER:hvad er der. *BEK:şuraya sakız sakız sakız ver saks ver. %dan:der giv mig tyggegummi tyggegummi tyggegummi, giv mig en saks %com:Merva ler

Samtale E804 *MIC:hvor er der noget lim hernede et eller andet sted. *ESE:eine limesteife.

børn og unge udvikler aktivt sprogbegreber og anvender dem i sociale kategoriseringer og i deres identitetsarbejde børn og unge konstruerer med på de etablerede sprogbegreber, men forholder sig aktivt kritisk til dem børn og unge har en høj grad af sproglig bevidsthed som er institutionerne (skole, klub, sundhedsvæsen…) komplet fremmed