1 Peter Nedergaard: EU’s handelspolitik Dagsorden: 1.Lidt basal statistik 2.EU’s handelspolitik og intern politisk integration 3.Internationale organisationer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Sådan kan myndighederne hjælpe…
Oplæg på REUN årsmøde 2004 Hedvig Vestergaard
Peter Nedergaard: EU’s handelspolitik
EU og det danske sundhedsvæsen
Det Internationale Område
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
2 Eksterne forhold Oversigt
1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
5. November 2013, Kulturstaldene, Forsamlingshuset, Halmtorvet
Dansk Fisk Norsk oppdrettslaks og dansk videreforedlingsindustri Norsk oppdretslaks og dansk videreforedlingsindustri Sekretariatsleder Poul Melgaard Jensen.
Den Europæiske Union Indhold Historisk udvikling
Peter Nedergaard: EU’s udviklingspolitik
Frihandel eller protektionisme Peter Thagesen 08.dec. 08 Frihandel eller protektionisme - USA’s handelspolitik før, nu og fremover Peter Thagesen Afsætningspolitisk.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
mulige reformstrategier
1 Peter Nedergaard: Erhvervsinteressernes adgang til EU-institutionerne 1)Tidligere undersøgelser af EU-lobbyisme 2)Konceptet for Eisings undersøgelse.
CSR og VSE i andre europæiske lande Mikkel Mailand FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet FAOS/Bpfnet-seminar ’Virksomhedernes sociale engagement.
1 Peter Nedergaard, professor i statskundskab, Københavns Universitet Otte udfordringer for verdens klimapolitik – og EU og.
-The Food and Agriculture Organization of the United Nations (FN’s fødevare – og landbrugsorganisation)
Velkommen Hvorfor er vi her i dag. Hvad skal vi lave i dag? Hvad er EU?
Statistik.
6 fortællinger om Europa
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Danmark i en globaliseret verden
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Generelt Hvor i processen er vi med EU Kemikaliepolitikken?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Globalisering Rige og fattige lande
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Reformer og retfærdighed Der er en del ulande der udnytter godt af landbrugspolitikken. I Ægypten importeres fødevarer og nyder godt af de lave verdensmarkeds.
DEOs underviserkonference: Læring i et nyt Europa 4. November 2014 TTIP: The Transatlantic Trade and Investment Partnership Morten Ougaard, CBS.
EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 NYE MAGTHAVERE – NYE UDFORDRINGER ”Læring i et Nyt Europa” Tirsdag d. 4 november 2014 Post.doc Julie Hassing.
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
Hvad er EU egentlig? Mads Torp Skafte Jespersen
EU i undervisningen – hvordan?
Europæiske samarbejdsudvalg EU og arbejdsmarkedet F 8. Skandinaviske Transportarbejderkonference 8. oktober 2004 i Helsingør - Danmark F Europæiske samarbejdsudvalg.
KLODEN RUNDT DEO konference, Aarhus Oplæg v. Hans Branner.
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION DANMARK I EU Morten E. G. Jørgensen.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
Grunde til at jeg elsker dig
FN-systemet FN blev ”oprettet” 24. Oktober 1945 (51 medlemslande)
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Langtidsprognoser for landbrugsvarer Cheføkonom Torben Wiborg Afdeling for Virksomhedsledelse.
EU OG KRISEN I UKRAINE Forberedende oplæg til Sanktionsspillet.
Regionalpolitik EUROPA-KOMMISSIONEN December 2004 DA Forordninger 1 Samhørighedspolitik ( ) Kommissionens nye forordningsforslag Den 14. juli 2004.
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.
Peter Nedergaard: EU’s handelspolitik
LANDBRUGSRAADET Plantekongres 2005 Globaliseringen og dansk landbrug v/ Karl Christian Møller Cheføkonom, Landbrugsraadet.

EU’s frihandelsaftaler Rasmus Nørlem Sørensen Torsdag den 13. november 2014 Aarhus Universitet.
Økonomisk globalisering
Globalisering, side
FUT’en – en ny kolos på lerfødder uden politisk pondus? Konference om FUT’en i Europahuset 8 april 2011 Marlene Wind, PhD, Professor Leder af Center for.
Uretfærdig middag Begreber til introduktion. Lande i Nord og Syd Kaldes også industrilandene og udviklingslandene Eller I-lande og U-lande Den 3. verden.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
1 Holdundervisning i uge 15. Rational Choice Institutionalisme (RCI) v/ Peter Nedergaard 1.Baggrunden for RCI 2.RCI-modellens grundtræk 3.Institutionerne,
Jeopardy Del 3: International økonomi. FrihandelProtektionismeØkonomisk integration Globaliseringens vindere Globaliseringens tabere
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
1 Peter Nedergaard: EU’s handelspolitik Den 11. august 2016 Dagsorden: 1.Lidt basal statistik 2.EU’s handelspolitik og intern politisk integration 3.Internationale.
En verdensøkonomi i opbrud?
Peter Nedergaard: EU’s handelspolitik
EU Nørre Aaby realskole Mads Torp Skafte Jespersen
Danmark i EU og andre internationale sammenhænge
Peter Nedergaard: EU’s handelspolitik
Peter Nedergaard: EU’s handelspolitik
Præsentationens transcript:

1 Peter Nedergaard: EU’s handelspolitik Dagsorden: 1.Lidt basal statistik 2.EU’s handelspolitik og intern politisk integration 3.Internationale organisationer og EU’s handelspolitik 4.IP-teorier og handelspolitik 5.EU’s eksterne økonomiske politik 6.Den fælles handelspolitik (CCP = Common Commercial Policy) 7.EU’s institutioner og CCP 8.EU’s handelspolitiks hierarki 9.EU’s handelspolitik og andre økonomiske blokke 10.Handel, hjælp og samarbejde med udviklingslandene 11.Erhvervsliv og EU’s handelspolitik

2 Lidt basal statistik EU har Ca. 500 millioner indbyggere/ forbrugere 28 procent af det globale BNP 35 procent af verdens import 34 af verdens eksport En tredjedel af verdens 500 største selskaber er europæiske

3 EU’s handelspolitik og intern politisk integration EU har to typer af eksterne relationer: 1.Økonomisk-politiske relationer via handelsaftaler og udviklingsaftaler – vort fokus 2.Udenrigs- og sikkerhedspolitiske relationer gennem den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik og den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik EU’s økonomisk-politiske relationer vil altid afhænge af, hvor fremskreden den interne politiske integration i EU er.

4 EU’s handelspolitik og intern politisk integration 1) EU er en toldunion: Dette danner grundlaget for en fælles ekstern politik ved at etablere en fælles handelspolitik = a) en fælles ekstern toldsats + b) regler om den fælles anvendelse af ikke-toldmæssige barrierer 2) EU er også et fælles marked: Fælles politikker med hensyn til arbejdskraft og kapital + Fælles indvandringspolitik + Harmonisering af andre politikker (kriminalitetsforebyggelse, social sikring)

5 EU’s handelspolitik og intern politisk integration 3) EU er også blevet en økonomisk og monetær union: Skærpelse af fælles konkurrenceregler, statsstøtte m.v. 4) EU er imidlertid ikke en fuldt udviklet union: Fælles sikkerhedspolitik, forsvarspolitik, kun samarbejde med hensyn til visse aspekter af disse politikker + enstemmighed

6 Internationale organisationer og EU’s handelspolitik Vigtige internationale organisationer for EU’s eksterne økonomiske relationer: I 1995 overtog WTO GATT’s ansvarsområder WTO vigtigste funktioner: 1) Administrere og implementere de multilaterale handelsarrangementer: Nøglebegrebet i denne forbindelse er ”most-favoured-nation”- bestemmelsen = en handelsliberalisering givet til ét medlemsland af WTO må umiddelbart efter gives til alle andre medlemslande (undtagelsen: ved skabelsen af frihandelsområder/toldunioner) 2) Tilvejebringe et forum for multilaterale handelsforhandlinger

7 Andre organisationer af betydning for international handel: OECD: konsulteres med hensyn til kapitaltransaktioner og økonomisk-politisk koordination. ILO: internationale arbejdstagerstandarder. IMF: monetær koordination.

8 IP-teorier og international handel Realisme – grundlæggende antagelser: 1.Staterne er enhedsaktører 2.Staternes interesser er primært defineret i geopolitisk og sikkerhedspolitisk 3.Staterne maksimerer deres sikkerhed på rationel vis Fra disse antagelser følger at: 1.Mellemstatsligt politisk samarbejde tenderer mod at være et nul- sum-spil 2.EU er et instrument for medlemsstaternes interesser 3.Staternes interesser er stabile 4.Frihandelsaftaler kommer kun i stand, når en dominerende aktør har magt og interesser i at få dem gennemført = hegemonteorien

9 IP-teorier og international handel Liberalisme - grundlæggende antagelser: 1.Staterne er IKKE enhedsaktører – der er konkurrence mellem indenlandske interesser og ideologier 2.Økonomiske interesser er vigtigere end geopolitiske hensyn 3.Centrale embedsmænd agerer rationelt på vegne af staternes økonomiske interesser Fra disse antagelser følger at: 1.Mellemstatslig politik kan være et positivt sum-spil, fx via handel 2.Staterne har et incitament til at skabe internationale institutioner med henblik på at løse de kollektive handlingsproblemer 3.Frihandelsaftaler fremmes af regeringer, fordi de er i den generelle offentligheds interesse

10 IP-teorier og international handel Konstruktivisme – grundlæggende antagelser: 1.Staterne agerer på baggrund af ideologiske og/eller kulturelle normer 2.Staterne agerer ikke fuldt ud rationelle 3.Staternes adfærd udvikler sig på baggrund af socialisering Fra disse antagelser følger at: 1.Staterne er tvungne til at tilpasse deres adfærd til normer i internationale organisationer som EU 2.Staterne er ikke de eneste vigtige aktører i international politik 3.Frihandelsaftaler er ofte et resultat af en bestemt ideologisk overbevisning blandt toneangivende aktører

11 EU’s eksterne økonomiske politik Tre instrumenter: 1.Den fælles handelspolitik – the common commercial policy – CCP 2.Bilaterale og multilaterale handelsaftaler 3.Samarbejde med udviklingslande

12 Den fælles handelspolitik – CCP En enkelt regelsæt vedrørende import af varer og tjenesteydelser = CCP Mål i Romtraktaten fra 1957: ”fremme den harmoniske udvikling af verdenshandelen, den forsatte afvikling af restriktionerne for international handels og sænkningen af toldbarriererne”

13 Vigtigste politiske instrumenter i CCP a) Den eksterne told: Oprindeligt et aritmetisk gennemsnit af toldsatserne i de oprindelige medlemsstater i EU I dag: fra et gennemsnit på 18 procent for landbrugsvarer og nul procent for mange industrivarer b) Importkvoter: Anvendes på en lang række produkter, herunder landbrugsvarer, jern og stål

14 Vigtigste politiske instrumenter i CCP c) Antidumpingforanstaltninger Hvis eksportører sælger med tab på udenlandske markeder Hvis eksportører sælger på EU-markederne til særligt lave priser (= grov prisdiskrimination), som kan skade indenlandske producenter Ca. 150 foranstaltninger pr. år WTO-reglerne tilader anti-dumping foranstaltninger, hvis det kan vises, at i) importen er steget dratisk og ii) der er en substantiel prisforskel mellem hjemlandsprisen og eksportprisen og iii) importen forårsager en alvorlig skade på de indenlandske producenter

15 Vigtigste politiske instrumenter i CCP d) Frivillige eksportaftaler – voluntary export restraints – VER: VER’erne skyldes sædvanligvis indenlandsk politisk pres, men det er samtidig acceptable for eksportører. Hvorfor? e) Handelspolitiske instrumenter af mindre betydning: Eksportfremmeforanstaltninger Politiske handelssanktioner (Via FN’s Sikkerhedsråd) Importafgifter (countervailing duties), hvis tredjelande subsidierer Force majeure-told (i tilfælde af meget dramatisk stigning i importen af bestemte produkter) Oprindelseslandsregler (= en bestemt andel af værdiskabelsen af et produkt skal ske i EU for at det kan kvalificere som ”Made in the EU”)

16 EU’s institutioner og CCC Kommissionens rolle: 1.Kommissionen har monopol på at fremsætte forslag til lovgivning under CCP 2.Kommissionen forhandler alle eksterne handelsaftaler på vegne af EU og Ministerrådet (= den amerikanske præsidents ”fast track” mandat fra Kongressen) 3.Kommissionen har udøvende magt til at gennemføre anti- dumping foranstaltninger og andre importrestriktioner = Kommissionen er ansvarlig for at undersøge og handle i tilfælde af urimelige handelspolitiske praksisser

17 EU’s institutioner og CCC Ministerrådet Ministerrådet giver et forhandlingsmandat til Kommissionen med kvalificeret flertal Europa-Parlamentet Lissabon (art. 207 i TEF): ” Europa-Parlamentet og Rådet vedtager ved forordning efter den almindelige lovgivningsprocedure foranstaltninger til afstlæggelse af rammerne for gennemførelsen af den fælles handelspolitik.”

18 EU’s handelshierarki Bilaterale og multilaterale handelsaftaler mellem EU og andre stater og handelsblokke: 1.GATT (fra 1948)/ WTO (fra 1995): ”Runder” med handelsforhandlinger, senest Doha runden. 2.EU er den største handelsblok. WTO hviler på EU og USA. 3.Alligevel er der handelskonflikter mellem EU og USA, selv om de er hinandens største handelspartnere

19 EU’s handelshierarki 1.EU’s handelshierarki styres af WTO-reglerne 2.Men EU anvender samtidig smuthullerne i WTO-systemet med henblik på at diskriminere mellem forskellige grupper af lande – 3.Årsag: WTO’s undtagelse fra MFN- princippet ved dannelsen af handelsblokke

20 Skema: EU’s handelshierarki Berørte landeRelation Andel af EU’s eksterne handel (procent) Befolkning (millioner) EØS(Norge, Liechst., Island)/EFTA (+ Schweiz) Frihandelsområde, ufuldstændigt indre marked 1210 MiddelhavslandePartnerskab8240 AVS Særlig envejspræferencesyste m 4600 Andre tredjeverdenslande GSP – generel præference USA, Japan, Canada, Australien, Korea mv. MFN41900

21 EU’s handelspolitik og andre økonomiske blokke EØS/EFTA 1.De fleste tidligere EFTA-lande har forladt ETFA og tilsluttet sig EU. 2.EFTA er nu en lille organisation (Norge, Island, Schweiz, Liechtenstein). 3.EFTA er tilsluttet EU’s indre marked og tilhørende lovgivning, men der er ingen frihandel vedrørende landbrugs- og fiskeriprodukter.

22 EU’s handelspolitik og andre økonomiske blokke Tidligere: Central- og Østeuropa Denne gruppe har bevæget sig fra bunden og til toppen af EU’s handelspolitiske hierarki efter Først Europaaftaler, så medlemskab. Middelhavslande Siden 1995: Euro-Med-Partnership Frihandelsområde for forarbejdede varer og en zone for præferencehandel med landbrugsvarer.

23 EU’s handelspolitik - andre øk. blokke AVS: Lomé (Contonou) konventionen = 76 lande i Afrika, Vestindien, Stillehavet Toldpræference: næsten hele AVS eksporten har fri adgang til EU-markedet uden told eller kvoter Frihandelen er ikke-reciprok Alligevel har disse aftaler været skuffende for AVS- landene

24 EU’s handelspolitik og andre økonomiske blokke GSP – Generalized System of Preferences Latinamerika og Asien – 178 lande. Tildelt af EU til disse lande. Begrænset til halvfabrikata og forarbejdede varer som tekstiler og tøj Udelukker fødevarer Kina har tidligere (for WTO-medlemskabet) draget fordel af GSP

25 EU’s handelspolitik og andre økonomiske blokke Most-favoured nation (MFN) – USA, Japan, Australien osv. USA så oprindeligt EF/EU som en made at hjælpe Europa at komme sig oven på 2. verdenskrig USA og EU er verdens vigtigste handelspartnere Deres handel har i den graf draget fordel af liberaliseringen af handelen inden for GATT og WTO Transatlantiske uoverensstemmelser vedrørende Landbrugseksporten Told på stål Spørgsmål vedrørende Cuba

26 Handel, hjælp og samarbejde med udviklingslandene Hjælp EU’s medlemsstater står for over 50 procent af verdens globale udviklingshjælp (medlemsstater + EU) samt ca. 20 procent fra USA og knap 20 procent fra Japan EU’s hovedaktiviteter rettet mod AVS-landene 78 lande i Afrika, Vestindien og Stillehavet 41 ud af 49 af verdens mindst udviklede lande

27 Handel, hjælp og samarbejde med udviklingslandene Humanitær hjælp Koordineret af European Community Humanitarian Aid Office (ECHO) ECHO = nødhjælp, fødevarehjælp, flygtningehjælp Handelspolitikker m.h.p. at fremme økonomisk udvikling Eksempel: ”Everything but arms” (EBA) initiativet = toldfri adgang til EU for eksport fra 49 mindst udviklede lande i verden – gælder for alle varer undtagen våben Fortolkning heraf: et forsøg på at standse kritikken fra de fattigste lande af EU’s landbrugspolitik