©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
©Jenny Bohr – Til underviserne Mestring i stort og småt er ment som et inspirations- og arbejdstema. Det er vigtigt, at der er tid til, at.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
At forholde sig professionelt Anne Skov
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Workshop almene boligdage
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
I dag er temaet Visualisering
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
De sidste undervisningstimer
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
©Jenny Bohr – Til underviserne Som en direkte konsekvens af deres vanskeligheder, lever mennesker med ADHD ofte med et meget højt stressniveau.
Måske er I bedste venner i et år,
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
MUNDTLIG FREMSTILLING
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Projektlederens rolle(r)
Gør det simpelt Trænings planlægning.
©Jenny Bohr – Til underviserne Temaet ADHD hos voksne og min egen ADHD, er et stort og vigtigt tema, som det godt kan betale sig at bruge.
Relationer – børn og voksne
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Hvad gør livet så værdifuldt
Omgangstone og kollegialitet
Hvad gør livet så værdifuldt
Vejlederens kommunikation
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tilgivelse.
At tale om sexualitet.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Læreren som læringsleder
Sådan bruger du præsentationen
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Trivsel og mental sundhed
Den gode tone Lse.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Den gode tone Lse.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de bliver til stadighed misforstået og bebrejdet af deres omgivelser. Samtidig har de ofte lidt mange nederlag, og de kan derfor være præget af meget lavt selvværd og selvtillid, hvilket kan komme i vejen for dem på mange områder. Hvis de voksne skal lære sig nye handlemuligheder og ændre på nogle af deres handlemåder, så er det først og fremmest en forudsætning, at de har troen på, at det kan lade sig gøre. Ikke at forsøge er en slags selvbeskyttelse, for hvis man ikke prøver, kan det jo ikke gå galt. Derfor er det vigtigt at synliggøre de små fremskridt og positive tanker. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

4. kursusgang, grå Velkommen Tegninger af Amalie Bohr Emne: Selvindsigt, selvværd og selvtillid ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Dagens program Emne og Kursusstruktur Siden sidst, har I gjort jer nogle overvejelser? Har noget været anderledes? 1 Introduktion til dagen i dag (10 min.) 3 Undervisning og spørgsmål (40 min.) 4 Pause (20 min.) 5 7 Afrunding og opsamling   ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk I dag skal det handle om Selvindsigt Den måde du ser og forstår dig selv Selvværd Den værdi du tillægger dig selv Selvtillid Den tro du har på dig selv Tillid til din egen formåen ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Selvindsigt Handler om, hvordan du ser dig selv. Din viden om dine egne udfordringer og styrker, og dermed om dine handlemuligheder. Det handler om at have en realistisk opfattelse af sig selv. Hvilke udfordringer har jeg? Hvad er jeg særlig god til? En urealistisk selvindsigt kan komme rigtig meget i vejen for en. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Selvværd Handler om den værdi, du tillægger dig selv og det liv, som du lever netop nu. Ordet afspejler også min værdsættelse af " den jeg er blevet til”. I gamle dage talte man om Stolthed, Ære og Selvrespekt. Det kan afspejle: "at have Selvværd.” Et lavt selvværd er en stor hindring for at komme videre og kan give vanskeligheder i samvær med andre. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Selvtillid Er den tro, du har på dig selv og dine muligheder. Handler mest om: ”hvad jeg kan - og hvad jeg ikke kan”. Selvtillid er uløseligt forbundet med præstationer, min tillid til, at jeg godt kan - eller ikke kan noget. En ringe selvtillid får stor betydning for dine muligheder: Hvis du ikke tror, du kan noget – så får du ret! ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Selvtillid Handler om visheden om at kunne selv. Du har "tilkæmpet" dig autonomi, en selvstændighed og tiltro til dine egne handlingers gennemslagskraft. Du ved, at du kan være uafhængig i din gøren og laden. Selvtillid må opfattes som en ydre dimension. Ydre - i den forstand, at der kan "pilles" ved den, uden at der "rokkes" ved de mere indre og grundlæggende dimensioner. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Mennesker med ADHD Har ofte mange erfaringer med: Ikke at slå til Ikke at høre til Ikke at være god nok Ikke at blive forstået Hvilket har en stor indflydelse på selvindsigten og selvværdet, og dermed betydning for selvtilliden ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Selvindsigt, Selvværd og Selvtillid Selvindsigt er dit billede af dig selv Selvværd er at tro på, at du har værdi Selvtillid er at tro på, at du kan Hvis du tror du kan, vil du optræde med tillid til dig selv, hvilket vil få dig til at kunne. Faktisk er selvtillid dybest set blot en overbevisning. Det samme gælder for selvværd. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Du er, hvad du tænker, og hvad du omgiver dig med Du vil gøre langt mere for dem, du holder af, end du vil gøre for dig selv. Det er blandt de mennesker, du omgiver dig med, at du henter din energi, din inspiration, din udvikling og din kærlighed. Brug mest mulig tid sammen med mennesker, der får dig til at skinne og vær selv én af dem, der får andre til at skinne. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Vi er sammen med andre Hvad kan andre gøre, der får dig til at ”skinne”? Hvad kan du gøre, der får andre til at ”skinne”? Husk at række hånden op Det handler om forståelse, accept og anerkendelse. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Det handler om Forståelse: Hvem er jeg? – hvem er du? Hvorfor gør jeg, som jeg gør? – hvorfor gør du, som du gør? Selvindsigt og indsigt i andre Accept: Jeg er ok – du er ok. Det jeg byder ind med er vigtigt – det du byder ind med er vigtigt. Vi har begge værdi Anerkendelse: At blive set, hørt og forstået, som den man er. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Forstå, Acceptere og Anerkende sig selv I bund og grund handler det om, at: Forstå, Acceptere og Anerkende sig selv ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk Makker øvelse Sæt jer sammen 2 og 2 og gennemgå jeres ADHD-styrke lister. Prøv at forklare hinanden, hvordan det kommer til udtryk, når I har krydset en særlig styrke af. Prøv at tale om, hvordan I kan anvende jeres særlige styrker. ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk En lille øvelse Sig tre positive ting der er sket, eller du har gjort i løbet af de sidste dage. Jeg har ordnet mine papirer i dag Jeg var i godt humør hele dagen i går Jeg gik en dejlig tur i dag! ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk

Opsamling og afrunding Er der spørgsmål? Er der løse ender, der skal samles op? Hvordan har dagen været? Næste kursusgang vil vi fortsætte emnet om selvindsigt, selvværd og selvtillid Til næste gang: skriv 3 positive ting ned hver dag – send eventuelt på sms til hinanden eller underviserne Tak for i dag ©Jenny Bohr – www.jb-cps.dk