Videregående optimering PL Kap 12

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Illustration fra Kort om kræft figur 3.1.
Advertisements

13. Aktivitetsoptimering
Prisfastsættelse i praksis Prisdifferentiering
Tema 2: Om virksomhedens horisontale og vertikale grænser
– med fælles MC-funktion
Helena, Maria og Manpreet
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
Monopolistisk konkurrence
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 11
1 vare på 2 markeder, samme pris
Erhvervsøkonomi Kapitel 12 Videregående optimering
Erhvervsøkonomi Kapitel 11 Optimering
13 Pris Oversigt Prisstrategi Priselasticitet Prisfastsættelsesmetoder
Grundbegreb + Priselasticitet
Prisdiskrimination af 3. grad Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
6. Virksomhedens indtægter
Prisfastsættelse i praksis Forenet produktion Variabelt og fast mængdeforhold Erhvervsøkonomi HD.
11. Virksomhedens indtægter
Navigation Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Knap kapacitet, 2 varer Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
10. Virksomhedens indtægter
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics.
3.Virksomhedens afsætningsforhold
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 9
Kapacitetsstyring.
Aktivitetsoptimering
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel del
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
7. Virksomhedens omkostninger
Illustration fra Bogen om kræft figur 5.1.
Erhvervsøkonomi Kapitel 10 Markedsformer
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Benedikte, Mia, Samanda, Malene og Laura
6. Virksomhedens indtægter
1 vare på 2 markeder, samme pris
1 Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 2 varer på 2 markeder – med fælles MC- funktion Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Opgave 18 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Illustration fra Bogen om kræft figur 6.1.
Illustration fra Bogen om kræft figur 3.1.a Figur 3.1. Første del. Kapitel om Kræft i Danmark.
Optimeringsteori Disposition: A. Et marked Den generelle formulering
1 Prisdiskrimination Med ubegrænset kontrakt Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Prisdiskrimination Med begrænset kontraktsalg Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Knap kapacitet, 2 varer Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Knækket afsætningsfunktion
1 Opgave 13 ”Sammensat afsætningsfunktion ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Budgettering Som marginaltilpasnings instrument. litteratur Andersen og Rohde kap 7.
Prisdiskrimination af 3. grad Forudsætninger og Opgave
Monopol Forudsætninger og Opgave
1 Prisdiskrimination Med fast kontraktsalg Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Illustration fra Bogen om kræft figur 8.1.
KNÆK KODEN Erhvervsøkonomisk område Opgave 3. Erhvervsøkonomiske område opgave 3 Virksomheden Økologisk Børnelegetøj sælger bl.a. puslespil. Læs opgaveteksten.
Jeopardy Del 1: Mikroøkonomi. ØkonomiMarkedetElasticitetMarkedsfejlStat og marked
Andengradsfunktioner Navn:. Disposition Introduktion Definition af en andengradsfunktion Parametrenes betydning Bevis for nulpunktsformlen Bevis for toppunkt.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
markedsføringsplaner
Kapitel 25 Kalkulationer.
Konkurrenceforhold afsætning.
Prisoptimering Valg mellem afsætningsalternativer (c) Totalmetoden (C)
Pris som handlingsparameter
Kapitel 27 Nulpunktsberegninger.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
6. Virksomhedens indtægter
Handels- og procentregning
Kap Budgetter HG21.
6. Virksomhedens indtægter
Illustration fra Bogen om kræft figur 10.1.
Præsentationens transcript:

Videregående optimering PL Kap 12 Erhversøkonomi Videregående optimering PL Kap 12

Videregående optimering Reklame Formål: At rykke prisafsætningsfunktionen ud-ad ved samme pris. Figur a- enselastisk ved samme pris (side 332) Figur c giver mindre elasticitet (behovet for varen vokser)

Provision Optimalt af DB – s 333 Normalt af Omsætning Illustration side 334 Sælgerløn variabel omkostning

Afsætning med samme pris på flere markeder Forskellig prisafsætningsfunktion på hvert marked Gromk. Ens Vandret summation af oms og GROMS Figur på side 338

Én vare, to markeder, samme pris

Prisdifferentiering Forskellige priser til forskellige efterspørgere De må helst ikke kunne sælge til hinanden! Tidsmæssig forskel

Prisdifferentiering mellem markeder Groms1 = groms2 = gromk Gromser lægges sammen Så tager den hensyn til prisfølsomheden på det enkelte marked. Fælles GROMK Side 343

Én vare, to markeder, forskellig pris

Prisdifferentieringsinddelinger Efter købergrupper Efter varens anvendelse Efter forbrugstidspunkt (år, døgn, uge osv.) Geografisk placering dumping

Uegentlig prisdifferentiering Forskellige varer Egentlig prisdifferentiering Samme vare

Rabatformer Magtrabatter Præstationsrabatter Eksempler side 350f

Skatter og subsidier Told Moms Tilskud Stykomkostninger Erhvervsøkonomi 12-11-2006 Skatter og subsidier Told Moms Tilskud Stykomkostninger Overvæltningsgrad Eksempel Bil-afgifter Brian Nielsen (c) 2006

Maksimalpriser Bestemmes ofte ud fra kalkulation fra producent Kan ændre prisen, men optimeringsmetoden er den samme Eksempel side 354

Reklameafsætningsfunktion Erhvervsøkonomi 12-11-2006 Reklameafsætningsfunktion Afsætning som funktion af reklameindsats Partiel analyse Forudsætning: reklamen virker kun i denne periode Eks. Side 355 Ny afsætningskurve, men også ny højere omkostningskurve Brian Nielsen (c) 2006