5 Internationalisering Oversigt Internationaliseringsmodeller Information om interantionale markeder Kulturelle forhold 5 Internationalisering
Beslutninger i forbindelse med at etablere internationale aktiviteter 2 5 Internationalisering
Internationaliseringsmodeller Uppsala internationaliseringsmodellen markedsoperationsform markedsspredning Born Global modellen høj internationaliseringsgrad fra starten Netværksmetoden internationalisering via virksomhedens netværk, leverandører, kunder osv. 3 5 Internationalisering
Uppsala internationaliseringsmodellen 4 5 Internationalisering
Markedsoperationsform og markedsspredning 5 5 Internationalisering
Generel model for markedsinformationsbehovet 6 5 Internationalisering
5 Internationalisering Kultur Kultur er den kollektive, mentale programmering af sindet, der adskiller mennesker af en gruppe fra medlemmerne af en anden. Kulturbærere: - Værdier (det, der i en kultur opfattes som hhv. positivt og negativt) - Normer (uskrevne regler, der styrer adfærden) 7 5 Internationalisering
Schein’s 3 kulturniveauer - isbjerget 8 5 Internationalisering
Hofstedes 5 kulturdimensioner 5-D modellen: Magtdistance Individualisme kontra kollektivisme Maskulinisme kontra feminisme Usikkerhedsundvigelse Langtidsorientering 9 5 Internationalisering
Kulturforskelle mellem Danmark og Brasilien 10 5 Internationalisering
Interkulturel kommunikation Richard Gesteland Lav kontekst – deal focus direkte kommunikation tid er penge Høj kontekst – relationship focus small talk og indirekte kommunikation symboler og kropssprog vigtigt 11 5 Internationalisering