Indvielse af Ny Ellebjerg Station Pressemøde 3. januar 2007
Ringbanen Hvorfor etableres Ringbanen? -skal aflaste Røret (strækningen Østerport - Kbh. H) –forbinder alle øvrige S-togslinier –aflaster Motorringvej 2 –er en højfrekvent bane – 5 minutters drift Turen med Ringbanen fra Hellerup til Ny Ellebjerg tager 19 minutter. Over Kbh. H tager turen 24 minutter.
Ringbanen Hvad er blevet lavet? –Den gamle del af Ringbanen er renoveret (spor, køreledningsanlæg, sikringsanlæg) –Linieføring til Vanløse er nedlagt –Flintholm Station er bygget –Linieføring ad gods-tracé til Vigerslev (spor- sænkning, elektrificering), fire nye stationer –Midlertidig station ved Gl. Køge Landevej –Nye spor til Ny Ellebjerg
Ringbanen Tidsplan Adskillige kommissioner og regeringer har haft visioner om en ringbane. De tidligste planer i 1885, 1903 og 1917 –Trafikaftale december 1998 –1. spadestik: september 2000 på Flintholm Station –Flintholm åbner, C.F. Richs Vej lukker: januar 2004 –Ringbanen åbner til Gl. Køge Landevej: januar 2005 –Ny Ellebjerg åbner: 6. januar 2007
Ringbanen Tal Økonomi i alt:ca mio. kr. Passagerudvikling ( ): fra til daglige rejser. Tilvæksten fra:- 10% biler - 50% busser - 15% gående/cyklende - 10% taxa - 15% nye rejsende
Ringbanen Ny Ellebjerg Station Endestation med udbygningsmuligheder og stor skiftestation. Byggeriet begyndte i juni Arkitekt: Arkitema. Hovedentreprenør: Pihl & Søn Fysik: Køge Bugt banen på 1. sal, Ringbane, godsbane og Øresundsbane i stueplan Omgivelser: I vækst. P.t. 600 beboere og arbejdspladser inden for en radius af 600 meter
Trafikaftalen På vej mod en velfungerende jernbane –Vi har fået et klart prioriteringsgrundlag. De vigtigste strækninger med flest tog og passagerer prioriteres først –Vi indhenter efterslæbet på vedligehold af spor – det tager 3-4 år, før det bliver mærkbart bedre –Vi har fået en principbeslutning om en totaludskiftning af alle signaler inden 2020 –Vi er i fuld gang med at rekruttere de bedste folk til at gå i gang med næste fase: at få beskrevet det endelige beslutningsgrundlag Alt i alt: Vi er på vej mod at genskabe en velfungerende jernbane
Strategi På vej mod en velfungerende jernbane Ny strategi i Banedanmark ”Styr på banen” Tre overordnede temaer: –Styr på processerne –Styr på aktiverne –Styr på performance
Proces På vej mod en velfungerende jernbane Styr på processerne: –To af vores vigtigste processer prioriteres først –Planlægning: Vi optimerer og effektuerer en mere langsigtet planlægning –Vedligehold: Vi optimerer processen, så vi kan holde det nødvendige vedligeholdsniveau på alle fag –Flere vigtige kerneprocesser følger i 2007
Prioritering af baner Tre niveauer af prioritering af baner: 1.Prioritet (røde baner) 2.Prioritet (grønne baner) 3.Prioritet (blå baner) To store sporarbejder i 2007: –Kystbanen –Køge Bugt banen
Køge Bugt Sporombygning Formål: Driftsikkerhed og god komfort. Sporarbejdet er en forudsætning for DSB’s køreplan efterår Vi forbedrer regulariteten med 2 procent ( fra 95% til 97%) Begrundelse: Gamle, slidte skinner fra 1969, mange fejl, hastighedsnedsættelser. Vi bruger mange ressourcer på at vedligeholde banen Hvor og hvad: 32 km nye spor mellem Dybbølsbro og Hundige. 20 sporskifter på hele banen. Vi fremtidssikrer S-banen ved at sporombygge alle baner inden 2014
Køge Bugt Fakta Antal rejser:18,5 mio. rejser årligt Budget for arbejdet: 244 mio. kr. Tidsplan:Marts-oktober 2007 Entreprenør:Banverket
Kystbanen Sporombygning Formål:Opgradering til 120 km/t og 140 km/t. Større driftsikkerhed og god komfort. Skal være klar til udbud i Begrundelse:Gamle, slidte skinner fra , mange fejl, hastighedsnedsættelser. Hvor og hvad:48 km nye spor mellem Hellerup og Helsingør.
Kystbanen Fakta Antal rejser:9 mio. rejser årligt Budget for arbejdet: 215 mio. kr. Tidsplan:Sommer 2007 Entreprenør:Banedanmark Entreprise Vi gør Kystbanen klar til udbuddet i 2008
Køge Bugt og Kystbanen Følg med i sporarbejderne KOM OG SE OS ARBEJDE! Følg med i arbejdet på
Forbedret trafikinformation På vej mod en velfungerende jernbane - Vi opruster trafikinformationen på fjernbanen (røde strækninger) med nye højttalere og skærme. –Det nye højttalersystem implementeres i næste uge mellem Helsingør og Høje Taastrup. I løbet af 2007 sættes nye højttalere op på strækningen. –Systemet skal implementeres i hele landet (røde strækninger) i løbet af 2007 –Åbnet to nye driftscentre: DIC-S og Driftcenter Danmark –Vi ansætter mere informationspersonale –Trafikinformation i morgen-tv fra 15. januar
Infrastruktur tager tid Infrastrukturen er en vigtig del af et moderne samfund Infrastruktur tager tid: –Der er langt fra ide - beslutning – færdigt projekt –Ringbanen er et godt eksempel – har været 15 år undervejs –Beskrevet første gang i 1993 i Transportministeriets 12 års plan: Trafik 2005