5 psykologiske dimensioner af lyd

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lyd fra musikinstrumenter
Advertisements

N ETVÆRKSARBEJDE I FORBINDELSE MED EVALUERINGEN AF AT DELMÅL. I DENTIFIKATION AF DET GODE AT FORLØB.
Historien om Jørgen Finke
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
Camp IB37 Energioptimerede ventilationsformer:
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Gode råd og eksempler på faldgruber
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Marketingplanlægning
Folkeskole-reformen August 2014.
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Ørets anatomi og fysiologi
Faglig læsning 2.
Jeg støtter barnet ved:
Anerkendende APV.
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Registreringsprincipper og dets IT anvendelse
Murray Schafer - Soundscape
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Skoleporten Hvordan tilpasser jeg layout mulighederne i
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Kvalitet i almindelighed og i relation til softwareudvikling.
Grafisk design Grafisk design kan beskrives som et visuelt sprog, der bruges til at sende en besked til publikum. Formål:  Overtale  Branding  Informere.
Støj.  Ulemper  Passer ikke perfekt.  Kan trykke på og i øregangen.  Dæmper al lyd, omgivelser alm. tale osv.  Dæmper Db.  Ikke særlig komfortabel.
IT-strategiudvikling
Agenda Informationer Opsamling fra sidst Normalfordelingen
Lyd og lufttomt rum.
Stående bølger.
Perception og disposition af grænseflader
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet.
PC baseret analyse og simulering
Sonnenschein: Sound Design – The Expressive Power of Music, Voice and Sound Effects in Cinema. Hvor kan man hente inspiration? fantasiens billedsprog dyrelyde.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Bioetiske overvejelser - GMO
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Nationalparkerne i lyset af den øvrige naturforvaltning Per Christensen Aalborg Universitet.
2  Muligheder: At hun har mange år til at udvikle virksomheden. Iværksætterpris = samarbejde Trusler: Store firmaer og kendte designere.  Omverdensmodellen:
Murray Schafer – The Soundscape Programmatisk musik: Billedskabende, efterlignende af den ydre verden. Absolut musik: Ideelle mentale lydabstraktioner.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Analysetilgange til elektronisk bearbejdet lyd. Klang og sound Afhænger bl.a. af: Instrumentation/lydkilder Toneomfang/frekvensspektrum Tonetæthed/antal.
Projekt forslag. Vejleder Frank Mikkelsen Elektronisk vægt: Vægten baseres på et elektronisk signal fra en strain gauge Wheatstones målebro. Signalet Vsignal.
HCI - Lyd som output Lyd som logo Produktlyd - ”lyden af kvalitet” Som støtte til blinde/svagtseende Lyd som ekstra modalitet/dimension i interaktive miljøer.
Undervisningskompendie i Lyd
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Den klassiske vurdering af arkitektur De fem F'er Form, funktion, fantasi, forståelse og forbindelse. Alle gode værktøjer, når man skal vurdere den arkitektoniske.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Se støjen E-læringsmodul Fysik/kemi It-færdighedsniveau:
Dynamisk system teori - model
Møder Kapitel 6 Mie Femø Nielsen, Ann Merrit Rikke Nielsen, Birte Asmuß, Liv Otto Hassert og Sae Oshima.
SIMONS KOGESKOLE MADKAMP ”MÆLK I KØKKENET”. TILBEREDNINGEN Koge, pochere, dampe, blanchere Stege, fritere, grydestege (en cocotte) Bage, braisere Grill.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Form, space and order Planen Arkitektur, 4 semester.
Teaterselskabet William Rystespyd Teater Langsigtet mål Kundeønsker Opfylde Kundebehov Omkostningsanalyse Styrker og fordele Næste skridt Næste skridt.
Butiksindretning afsætning.
Opdeling af sager i kmd sag
Effekten af støj på børns lytteindsats og trivsel i skolen
Vi er ikke ens Vi er ikke ens; Side om side,
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Future Vejle inspiration
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

5 psykologiske dimensioner af lyd lydstyrke = intensitet / amplitude tonehøjde /pitch = frekvens lydkildens placering = retning lydforløb = envelope klang = overtonernes unikke sammensætning over grundtonen

Perception Bottom-up: sanset lydoplevelse (objektiv) Fokus: signal/støj-forhold = fx tale db vs. gadestøj db Top-down: forventet, ønsket lydoplevelse (subjektiv) Fokus: mental "udfyldning" af utydelig tale så det giver mening, "man hører hvad man vil høre".  

Psykoakustik Psykoakustik: den oplevede lydkvalitet   Hørestyrke (volumen) Skarphed (kontraster) Modulationsstyrke Tekstur, fx ”ruhed” Oplevet velvære ved lyde Subjektiv varighed Rytme Melodi

Lyd i design Passive produktlyde afhænger af materialer og konstruktion fremkommer fx ved banken på produktet   Aktive produktlyde driftlyde aktions- elelr kvitteringslyde signallyde

Lyden farver oplevelsen af produktet gennem… Sanseoplevelsen Lydens relation til funktionen Positionering, dvs. lyden i forhold til omgivelserne

Kvitteringslyde I det samlede lydbillede 1) yder lyden et positivt bidrag til det samlede lydbillede? 2) er den i overensstemmelse med produktets øvrige oplevede værdi? 3) Signalerer kvitteringslyden "kvalitet" om den underliggende mekaniske/elektroniske konstruktion.

Kvitteringslyde Funktionskriterier 1) er der behov for akustisk kvittering? og hvor? 2) er der behov for flere forskellige lyde? evt. samtidig og evt. suppleret med visuel og haptisk kvittering? 3) er den enkelte kvittering tilpasset funktionen mht. lydbillede og betydning? 4) udgør summen af akustiske kvitteringer et sammenhængende logisk hele? 5) Adskiller lydene sig tydeligt fra drifts- og baggrundslyde? 6) Kan lydene opfattes af brugermålgruppen for produktet? 7) skal brugeren have mulighed for at vælge de kvitteringslyde han eller hun ønsker?

Signallyde Kriterier for signallyde/alarmer 1) brug lyd som signal hvor der er behov for det 2) Lad lyden svare til funktionen mht. styrke og frekvens 3) graduer forskellige lydsignaler efter deres art og betydning. 4) byg et betydningsbærende lydbillede ind hvor det er hensigtsmæssigt 5) må ikke i sig selv være så skræmmende at det virker handlingslammende.

Brugerbestemte produktlyde Kriterier for brugerbestemte produktlyde 1) skab muligheder for valg af lydbilleder hvor det er til gavn for brugeren. 2) begræns valgmulighederne så entydigheden i lydsignalet ikke går tabt. 3) overvej redundans, dvs. om det er forsvarligt at brugerens frakobler sig lydene og udelukkende forlader sig på visuelle signaler. Lydløshed kan være bekvemmeligt men må ikke ske på bekostning af sikkerhed.

Positionering Kriterier for positionering via lyd 1) Findes der en art referencelydbillede der fungerer som standard for kvalitet? 2) Er produktlydene rigtigt positioneret i forhold til dette referencelydbillede? 3) Hvordan er lydbilledet positioneret i forhold til konkurrenter? 4) Er lydbilledet frit for elementer som er "svage led" i det samlede kvalitetsbillede

Virtuel positionering Akustisk simulering af afstand mellem bruger og lydkilde = virtuel positionering. Gøres ved manipulering og processering af en optaget lyd.   Forgrund (næroptagelser med mikrofonen, høj amplitude) Baggrund (almindelig optagelse hvor basområdet er filtreret væk og sænket amplituden = højfrekvent , svag lyd)

Det akustiske miljø Kriterier for lyd i det omgivende akustiske miljø 1) er lydbilledet accepttabelt i forhold til det miljø, produktet skal optræde i? 2) rammer produklyden en følsom frekvens? 3) vil lydløshed tilføre produktet - eller omgivelserne - fordele?

Lydindhold tale Concatenation - Sampling af hele ord eller sætninger Synthesis-by-rule - Bygges op over Phonemer i stedet for ord musiklyde naturlige lyde