Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner Gør det offentligt Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
E-portfolio på Multimediedesigner Kortere videregående uddannelse Vi har arbejdet med ePortfolio i 5 år på forskellige niveauer Siden sept. 2003 har hver studerende på studiet lavet deres egen portfolio Vi bruger portfolien til at løse et problem Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006
Problem Vores studerende ansættes på deres generiske kompetencer Deres læringskompetence Deres selvledelseskompetence Deres evne til at være kreative og innovative Deres kommunikative kompetencer … i højere grad end på deres faglige kvalifikationer. Visse af disse er indimellem uddaterede efter så kort tid som ½ år. Men de generiske kompetencer fremgår kun i ringe grad af eksamensbeviset Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006
At dokumentere generiske kompetencer Vi bruger e-portfolierne til at de studerende kan illustrere og dokumentere deres genetiske kompetencer I et dedikeret open-source (Zope/Plone) basereret CMS (content management system) som vi har fået udviklet til formålet Det er kun tale om præsentationsvideoer, som ”udkommer” direkte som websites Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006
Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006
Hvordan dokumentere? E-portfolierne viser Hvordan den studerende kommunikerer med sin modtager (at netværke) Hvor kreativ den studerende er (visuelt og tekstmæssigt) Hvor god den studerende er at være bevidst om at meddele sig til andre Hvor “professionel” den studerende kan være omkring sin egen læring Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006
Fast struktur En forside Profiler (5 obligatoriske + evt. egne) Visualization Kompetencer (2-3 obligatoriske for hver profil + egne valg) Image manipulation Dokumentation: eksempler som illustrerer den reflekterede tekst Learner: independent profile Læring har sin egen Profil Vi slutter hver semester med en evaluering som bedømmer studiemodenhed og studieaktivitet Examination of Kaari efter 1. sem Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006
Strukturen er fast Fordi det tvinger den studerende til at reflektere – profiler og kompetencer er en abstraktion Portfolierne har samme struktur. Det giver mulighed for Sammenligning Evaluering Coaching Gør det lettere for den studerende Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006
E-portfolierne er offentlige Den studerende har kontrollen med indholdet De tvinges til at se på sig selv, som andre mennesker ser dem See yourself the way other people see you – writing for an internet audience Most important goal is to invite other people to network What you write is crucial – a public mirror Doesn’t make sense to lie Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006
Perspectives Is it fair? Favors people Who are good at communicating (in writing) Who are able to make the abstractions The very competences, we need in Multimedia designers Nor the only method of assessment Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006
Thank you Lise Agerbæk ela@ots.dk Portfolio Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006