Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lasse T. Krogsbøll, læge Det Nordiske Cochrane Center
Advertisements

DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Challenges in Web Search Engines • Spam • Content Quality • Quality Evaluation • Web Conventions • Duplicate Hosts • Vaguely-Structured Data.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Knowledge Management E-BUSS Session 8, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
M ÅLGRUPPEANALYSE EgoTrap. Maj: Interaktivitet Charlotte: Elevforudsætninger Kristian: Lærerne som gatekeepers Jesper: Konceptforslag.
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Corporate Governance Chapter 18. AMD: CEO Pay in Public and Private Firms Explain why executives might be paid more to run private companies than these.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Peter Mikkelsen Med arbejdsglæde til top præstationer.
Kan og skal vi beskytte vores viden i vidensamfundet?
Linking international students and Danish businesses.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
Digitale biblioteker og web 2.0
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
H:\ public_html \ gwd \ oevelse_x \
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
Design af kulturtræningsforløb for ECCO
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
ET PROJEKT OM UNGE IVÆRKSÆTTERES // DANNELSE OG EFFEKT -PERNILLE BERG -PERNILLE SKOV, CAKI PROJEKT HÅND I HÅND 3. JUNI 2014.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Litterært makerspace.
RUCinnovation er din indgang til RUC’s forskere og studerende. Gennem os kan du få adgang til den viden, der hver dag produceres på universitetet – og.
Læger uden Sponsor Præsentation ved IRF’s ALKE-møde maj 2006 Hotel Munkebjerg, Vejle.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Disposition Metode: MUST og etnografi Case: det særegne ved skønlitterær skrivning Design: hvad og hvem understøtter CONCERT.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Læring af applikationer til håndholdte enheder 3.september.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
IT-dag den 6/8 Present.me. Present.me - intro Hvad er Present.me? Present.me er et præsentationsredskab Tre muligheder: PowerPoint+lyd PowerPoint+video.
Mads Tofte 1 Velkommen ITU’s indvielsesuge Sept
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
SCALE-UP DENMARK Tue David Bak Direktør, Innovation & Vækst, Region Sjælland & Formand for Scale-Up Denmark Thank you to the Ambassador, Mrs Louise Jespersen.
Completing secondary education
Politisk næstformand i Scleroseforeningen
DB analyse og modellering
Oplæg på seminar omkring bosætning i landdistrikterne
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
Hvor er værdien af intern kommunikation?
An IP Strategy comprises
JOB SHADOWING WEEK AT BAGSVAERD KOSTSKOLE OG GYMNASIUM DENMARK
Er det muligt at foretage et sikkert valg?
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Præsentationens transcript:

Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner Gør det offentligt Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner

E-portfolio på Multimediedesigner Kortere videregående uddannelse Vi har arbejdet med ePortfolio i 5 år på forskellige niveauer Siden sept. 2003 har hver studerende på studiet lavet deres egen portfolio Vi bruger portfolien til at løse et problem Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006

Problem Vores studerende ansættes på deres generiske kompetencer Deres læringskompetence Deres selvledelseskompetence Deres evne til at være kreative og innovative Deres kommunikative kompetencer … i højere grad end på deres faglige kvalifikationer. Visse af disse er indimellem uddaterede efter så kort tid som ½ år. Men de generiske kompetencer fremgår kun i ringe grad af eksamensbeviset Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006

At dokumentere generiske kompetencer Vi bruger e-portfolierne til at de studerende kan illustrere og dokumentere deres genetiske kompetencer I et dedikeret open-source (Zope/Plone) basereret CMS (content management system) som vi har fået udviklet til formålet Det er kun tale om præsentationsvideoer, som ”udkommer” direkte som websites Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006

Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006

Hvordan dokumentere? E-portfolierne viser Hvordan den studerende kommunikerer med sin modtager (at netværke) Hvor kreativ den studerende er (visuelt og tekstmæssigt) Hvor god den studerende er at være bevidst om at meddele sig til andre Hvor “professionel” den studerende kan være omkring sin egen læring Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006

Fast struktur En forside Profiler (5 obligatoriske + evt. egne) Visualization Kompetencer (2-3 obligatoriske for hver profil + egne valg) Image manipulation Dokumentation: eksempler som illustrerer den reflekterede tekst Learner: independent profile Læring har sin egen Profil Vi slutter hver semester med en evaluering som bedømmer studiemodenhed og studieaktivitet Examination of Kaari efter 1. sem Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006

Strukturen er fast Fordi det tvinger den studerende til at reflektere – profiler og kompetencer er en abstraktion Portfolierne har samme struktur. Det giver mulighed for Sammenligning Evaluering Coaching Gør det lettere for den studerende Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006

E-portfolierne er offentlige Den studerende har kontrollen med indholdet De tvinges til at se på sig selv, som andre mennesker ser dem See yourself the way other people see you – writing for an internet audience Most important goal is to invite other people to network What you write is crucial – a public mirror Doesn’t make sense to lie Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006

Perspectives Is it fair? Favors people Who are good at communicating (in writing) Who are able to make the abstractions The very competences, we need in Multimedia designers Nor the only method of assessment Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006

Thank you Lise Agerbæk ela@ots.dk Portfolio Lise Agerbæk Dansk E-portfolio Konsortium: Portfolio i Praksis, 16. marts 2006