Martin D. Munk, CMR, AAU-CPH cmr. aau

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Advertisements

Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Temadag om unge og stofmisbrug
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Overgangen til ungdomsuddannelse – analyser for Skolerådets Formandskab og planlagte analyser i WP 4 Work in progress møde maj 2011.
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Tal på familieområdet.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Lærerprofessionen.
Social mobilitet er bremset op
Spejderidéen Spejderloven
Handicap, idræt og social deltagelse
Ekspertudvalget om fattigdom Hvor er udvalget i sit arbejde? Torben M. Andersen.
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Sociologi – Individ og samfund
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Kultur- og branchestudier
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Flere kvinder i forskningenLandstingssalen 27. maj 2004 Jane Wickmann Teknologisk Institut.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
Etnisk minoritetsunge og familier – at skabe én sammenhængende verden! Fredericia 2014 Basim Osman Cand. psych., autoriseret psykolog Selvstændig psykologisk.
Martin D. Munk, professor og fil. dr
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Frihed, ansvar, privat initiativ og en begrænset statsmagt Geert Laier Christensen Forskningschef.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Lars Olsen, journalist og forfatter
En præsentation af forskellige indfaldsvinkler
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
1 Sociale forskelle i valg af videregående uddannelse Trond Beldo Klausen, lektor, Aalborg Universitet Odense 26. november 2009.
Social skævrekruttering til uddannelse
1 Social skævrekruttering til uddannelse – læreres og vejlederes betydning for ’mønsterbrud’. Trond Beldo Klausen, lektor, ph.d., Aalborg Universitet.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Selvstændige erhvervsdrivende, reproduktion, ulighed og mobilitet Martin D. Munk Professor, CMR-CSR, AAU-CPH.
1 Status og muligheder for en højere uddannelsesfrekvens blandt unge fra uddannelsesfremmede miljøer Trond Beldo Klausen, lektor, ph.d., Aalborg Universitet.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Martin D. Munk, CMR, AAU-CPH Social rekruttering til uddannelse SDU April 2012.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Bruch up repetition I samfundsfag Jan Christiansen.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Hvad skal hovedstaden leve af? VP Jørn Henrik Levy Rasmussen
Sociale forskelle i valg af videregående uddannelse
Ledelse i synet af de unge
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Martin D. Munk, CMR, AAU-CPH http://www. cmr. aau Martin D. Munk, CMR, AAU-CPH http://www.cmr.aau.dk Teoretiske og metodiske perspektiver i forskningen i Unge og Uddannelse Forandring af social uddannelsesmobilitet Karakteristika og forhold som bidrager til uddannelsessucces - social mobilitet og social reproduktion Familiers kosmopolitiske uddannelsesstrategier

Centre for Mobility Research (CMR) Sociologi med særlig henblik på forskning i social mobilitet, uddannelse og livsløb Intergenerationel reproduktion, stratifikationssystemernes forandring og samspillet mellem opvækstmiljøer, uddannelse og livsløb (herunder arbejdsmarked) Undersøge de forhold der betinger børns og unges muligheder, dannelse, livschancer og succes.

Myter og fakta om uddannelsesmobilitet (social arv) Påstand: Den sociale arv er ikke ændret med hensyn til lige chanceadgang til de akademiske ungdoms- og universitetsuddannelser. Ulige fordeling af goder, kognitiv, videnskapital og økonomisk kapital Reproduktions-mekanismer: Strategier Dispositioner refererer til de tilbøjeligheder, som man fødes med og erhverver i barndommen. Det indebærer, at enhver krop indeholder en række forudsætninger og historie, som man handler naturligt udefra. Det er eksempelvis ikke alle, som naturligt kan klare et job som cafétjener.

Rekonversion og reproduktion Rekonversion refererer til omsættelse af forskellige former for kapital, fra økonomisk til kulturel kapital osv. Bevarelsen af social energi sker gennem utallige konversioner (ombytninger og forvandlinger). Rekonversion sigter til det forhold, at konverteringer bidrager til den sociale og kulturelle reproduktion. Rekonversionsstrategier defineres som praktikker, hvorigennem enhver social position bestræber sig på at erobre, fastholde eller forbedre position i samfundet. Reproduktion refererer til social og kulturel reproduktion. Med social reproduktion menes, at styrken i relationen mellem de sociale positioner i et samfund reproduceres over tid. Med kulturel reproduktion menes, at den kulturelle kapital reproduceres over tid, og at adgangen til uddannelsessystemet er ulige fordelt mellem de forskellige befolkningsgrupper. Generelt er reproduktion udtryk for en inerti i den sociale dynamik, det vil sige udvekslingen og erobringen af de forskellige former for kapital.

Reproduktionsstrategier og rekonversionsstrategier Fertilitetsstrategi Arvestrategier (patrimony) Uddannelsesstrategier, skolastiske strategier Profylaktiske strategier (sundhed + biologi) Økonomiske strategier (kort- og langsigtede) Social investeringsstrategier (sociale relationer) Ægteskabsstrategier Sociodicy strategier (legtimering af domination) Organisationsstrategier, Arbejdsstrategier Udvandrings- og kosmopolitiske strategier (ny)

Klarer Danmark sig godt eller skidt i international sammenhæng? Samlet set betyder unges forældrebaggrund mindre for om man bliver akademiker eksempelvis sammenlignet med USA (50 % versus 67%). McIntosh og Munk 2007. I et 2010 offentliggjort kapitel, ”A Family Affair: Intergenerational Social Mobility across OECD Countries”, ligger Danmark, når det gælder sammenhængen mellem uligheden i socio-økonomisk baggrund og præstation i naturfag (science) omkring midterfeltet, således at lande som Australien, Irland, de øvrige nordiske lande er foran Danmark, men en del bedre end USA, Frankrig, Holland. Til gengæld er skoleeffekten mindre for Danmark end så mange andre lande, hvilket blandt andet skyldes det enstrengede system.

McIntosh og Munk 2011 Mellem 1985 og 2005 ændrede chanceforholdet sig markant når de der fik en gymnasieuddannelse og ingen ungdomsuddannelse sammenlignes (sammenholdt med fædre som havde mindst en gymnasieuddannelse og fædre med ingen ungdomsuddannelse). Det betyder, at børn fra familier med ingen uddannelse relativt set har større chance for at få en akademisk uddannelse.

Uddannelsesmobilitet kohorter 1962-1982 Akademisk gymnasium: Den relative sandsynlighed (odds ratio) gik for mænd fra en faktor 11 til en faktor 6½. Tilsvarende for kvinder, fra en faktor 6½ til godt 2. Påbegyndelse af universitetsuddannelse: Den relative sandsynlighed (odds ratio) gik for mænd fra en faktor 8 til 6,8. Tilsvarende for kvinder, fra en faktor 8 til godt 6,4.

Hovedkonklusion Vi viser, at unge mennesker fra familier uden så mange ressourcer har fået bedre adgang til gymnasium og universitetsuddannelse og vi fandt, at faktorer ikke relateret til observerbare familiekarakteristika er blevet mere betydningsfuld Dette resultat tvang mig til at tænke over nye forklaringer for valg og færdiggørelse af uddannelse.

AE-tal: April 2011

Kom. hvor den mindste del af unge fra ufaglærte hjem er ufaglærte som 25-29-årige.

Kom. hvor der er færrest af unge fra ufaglærte hjem, som får uddan Kom. hvor der er færrest af unge fra ufaglærte hjem, som får uddan. den sociale arv.

Optaget af hvad der driver unges valg og muligheder: Munk 2011 Hvad driver unges valg af ungdomsuddannelse? Ideen er at undersøge i hvilken grad kulturel kapital, systemet af dispositioner (kognitive and ikke-kognitive kapabilitet), og skole relaterede variables betyder noget, samtidigt med at der kontrolleres for familiebaggrund variable.

Hvad har betydning for succes i skolen og i uddannelsessystemet? Familiebaggrund Etnisk oprindelse (Skolen) Kognitive færdigheder Ikke-kognitive færdigheder (selvværd, glæde, evnen til at se realistisk på tingene, tro på egen formåen, selvtillid, mål-rationalitet, kunne se fremadrettet, emotionel balance, sensitiv og empatisk i sociale sammenhæng, ambitioner med eget liv, sociale kompetencer, grundighed, evne til organisering af hverdag mv.)

Hvad viser forskningen? Den internationale forskning peger på, at såvel kognitive færdigheder som ikke-kognitive færdigheder har afgørende betydning for succes i skolen, uddannelsessystemet og senere hen på arbejdsmarkedet, herunder også for børn, som er særligt sårbare eller udsatte med lavt selvværd eller ringe tro på at egen indsats spiller en rolle

Highest attained or ongoing education in 2008 by mothers highest attained education in 2000

Habitus og praktikker Fra opus operatum til modus operandi (habitus) Habitus defineres som systemet af varige dispositioner, indlejret i kroppen, hos personer, institutioner eller klasser. Habitus dannes ud fra givne opvækstbetingelser (herunder familiebaggrund) og er således struktureret ud fra de omgivelser, en person eller social klasse vokser op med. Habitus er en strukturerende struktur, som genererer praktikker og forestillinger. Derved handler personer ud fra deres erfaringsmatrix, hvorved deres adfærd og forestillinger ofte kommer til at ligne forældrenes adfærd og forestillinger op igennem livet. Praktikker (i visse tilfælde kaldet for praksis) er en mellemting mellem sociale handlinger og adfærd og peger derved på, at praktikker står imellem agenter og strukturer. Agenter handler ud fra egne dispositioner og habitus. Agenter er under påvirkning fra forskellige strukturelle betingelser, som giver ophav til determineret adfærd. Habitus genererer praktikker og repræsentationer (forestillinger og positioneringer).

Hvordan måler vi habitus? Sprog Smag Attitude Kropsholdning Distinktive handlemåder (livsstil, uddannelsesstrategier, bosted, opdragelse, ledelsesform, organisering)

Praktisk logik: Institutionel Habitus Ved praktisk logik forstås en logik der virker i praksis, fx socialkontorets praktiske udførelse af en række love og logikker, formidlet af aktører som socialrådgivere, arbejdsmarkedskonsulenter, ”klienter”, i det hele taget den praktiske indoptagelse af logikker eksempelvis defineret i det politiske system (det bureaukratiske felt, det politiske felt og staten)

Kulturel kapital, kognitive og ikke-kognitive dispositioner Kulturel kapital er defineret ved tre hovedtyper, nemlig i form af institutionaliseret kapital, det vil sige formel uddannelseskapital, titler og andre former for anerkendte færdigheder (legitimeret viden), objektiveret i form af ’kunstkapital’ (kunstværker, bøger, materialer) og endelig legemliggjort kulturel kapital (kropsliggjort i form af dispositioner/habitus): Dispositioner i krop og sind Forældre diskuterer politik eller sociale spørgsmål med barnet (politiske dispositioner) Antal bøger i hjemmet I cannot sit still and read for more than a few minutes Læsekompetencer High brow kultur (fin kultur), antal besøg på museum

Andre karakteristika Students don’t start work for a long time after the Danish lessons begins Selvværd (self-esteem) Most of my teachers really listen to what I have to say If I decide not to get bad grades, I can really do it I am hopeless in Danish classes I have always done well in mathematics ------------------------------------------------ I like to try to be better than other students When studying I keep working even if the material difficult

G. Farkas 2003 ARS Effort (industriousness and perseverance), Spelling Capitalization, organization, discipline Attendance, participation, enthusiasm, leadership, Sociability, self-confidence, locus of control, and self-esteem Social sensitivity, impulsiveness, openness to experience, emotional stability (calmness) Vigor, aggressiveness, disruptiveness High culture Aspirations (desire to go on): Sewell and Shah 1968. Ambitiøs, Overblik, Loyal, Stædig, Praktisk, Samarbejde, Imødekommende, Punktlig, Ordensmenneske, Beskeden, Inspirerende, Grænser, sociale kompetencer, grundighed, selvværd, evne til organisering af hverdag mv

Earlier Studies Part of the paper refers to Bourdieu and Passeron (1977), Bourdieu (1986, 2000), Aschaffenburg and Maas (1997), de Graaf and Kalmijn (2000), Sullivan (2001), Lareau and Weininger (2004), Wildhagen (2009, 2010) and Jaeger (2009, 2011) Part of the paper is in line with Bowles, Gintis, and Osborne (2001), Farkas (2003), Borghans et al. (2008) According to Borghans Bowles and Gintis (1976) were the first to introduce the concept of non-cognitive traits, but I would say that Bourdieu at the same time was trying to address traits by the system of dispositions or habitus.

Cultural capital and school variables in 2000 by highest attained or ongoing youth education in 2008

Reading score in 2000 by highest attained or ongoing education in 2008

Den relative betydning

Perspektiv for studier Ikke kun rent deskriptivt og kausalt, men også normativt ift., hvorvidt det egentlig er et problem: skyldes denne andel af unge manglende information i registrene, da der i "virkeligheden" dækker over unge iværksættere, som ikke er tilknyttet nogle formelle sociale institutioner, eller er der rent faktisk tale om personer fra dårligt stillede hjem, hvis sociale deroute først så småt er ved at tage afsæt

Holland og Danmark (uddannelsesadgang) Det kan i øvrigt konstateres, at der et sket et generelt fald i afhængigheden af forældrebaggrund, når det drejer sig om valg og gennemførelse af uddannelse, her ungdomsuddannelse og videregående uddannelser (resultatet er dog omdiskuteret, jf. studier Den pointe som Schijf, Huibert, Dronkers, Jaap & van den Broeke-George, Jennifer 2004 dog viser er, at adgangen til den hollandske nobilitet ikke er blevet lettere over tid, som bl.a. formidles af eliteuddannelser Se også Jens Peter Thomsen: Social differentiering og kulturel praksis på danske universitetsuddannelser Ph.D.-afhandling, RUC 2008

Elite Education and Cultural Reproduction M. Munk, Panu Poutvaara, Mette Foged & Andreas Mulvad How parental education and occupational status affect the likelihood of studying abroad, in elite or non-elite universities? Comparisons with the effect of studying in home country university Focus on Denmark; combination of register data and two unique surveys What motivates those who study abroad? Transnational cultural reproduction strategies may work directly or indirectly Analysis of stays longer than 5 years

Motivations to study abroad Foreign university academically better: Elite: 46% of men and 25% of women Non-elite: 19% of men and 13% of women Job opportunities abroad: Elite: 34% of men and 23% of women Non-elite: 27% of men and 24% of women Prestige Elite: 40% of men and 19% of women Non-elite: 16% of men and 11% of women Living together with partner Elite: 12% of men and 37% of women Non-elite: 10% of men and 35% of women

……

Conclusions Evidence on both cultural reproduction and social educational mobility Parental education matters especially for elite education Sons follow fathers and daughters mothers For men, academic quality and skills, job opportunities abroad and prestige most common motivations to study in an elite university abroad; for women, living with partner most common motivation, except for women going to elite studies