Kapitel 8 En repetition.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kommakursus ”light” Middelfart Gymnasium 2009.
Advertisements

Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
At bruge disse to ord rigtigt
Introforløb i grammatik
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Omskrivning med ”to do”
James Bond går tur i en park...
ORDKLASSER I FARVER 2010.
FOKUS! På vores udvikling.
Introforløb i grammatik
Den urolige chef kigger på uret,
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
BRØKER Dette er en enhed
Arbejdspladsudvikling
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
MG Production Den 75-årige Stig besøger sin læge for at få sin sperm undersøgt !
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Kapitel 10 - M ǎ i dōngxi Af August, Anton, Clara, Laura og Sarah.
© Isabelle Verhaeghen 李珺
Grammatik hvorfor og hvordan?
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Dansk 1. klasse.
Ph.d.-projekt, Sanni Nimb
Skriftlighed og læring
Nægtelser i det franske sprog
Alvorlige fejl i terminsprøven
Hvornår bruger man hvad?
Verdens 7 underværker….
Verdens 7 vidundere.
Dagsorden Refleksionsspørgsmål til bloggen Billedsprog Læse ”Hovedet”
Hvordan passer jeg på mig selv ?
SÆTNINGSANALYSE.
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Folkeskolens afgangsprøve
Nǐ huì shuō Hànyǔ ma? Kan du tale kinesisk?
Karl Henrik Flyums model
Erfaringsaspektet ’guo’ Lektion 8. Aspektmarkører Fordi verber ikke bøjes i tid på kinesisk, findes forskellige aspektmarkører, som kan sættes bag på.
Adjektiv - Adverbium Facts and rules.
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
Turen går til Kina! - Summer school. Hvad er summer school? For eleverne: årige fra hele området - Klasser på ca. 30elever - Første møde med en.
Kommakursus ”light”.
Et eller flere ord?.
Omgangstone og kollegialitet
Min første søgning for 4 – 5 klasse. Prøv Biblioteksbasen på
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Ordklasser.
BA-projektet De formelle rammer. Tilmelding Holdinddelingsskema afleveres i receptionen senest 15. januar 2009 Beskrivelsen af projektet bestemmer placeringen.
1.Lektion: Identitet i forandring
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Katte.
Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå
WordNet Elektronisk leksikalsk database Semantisk ordbog Ca
Forskelighed i dialog Partnere i politik Muligheder og udvikling.
Ordklasser.
1 JavaScript Lektion 6: Repetition i JavaScript Math TIDY Litteratur: JST lektion 10.
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
eller hvor man føjer elementer til grundsætninger
Billedsprog – Fortsættelse…
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
DATIVSTYRENDE UDSAGNSORD + PRONOMINER
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
Når den sidste sang stille toner ud, ja, så kommer jeg.
Når den sidste sang stille toner ud, ja, så kommer jeg.
VEKTORER AM 2006.
Når den sidste sang stille toner ud, ja, så kommer jeg.
Præsentationens transcript:

Kapitel 8 En repetition

Bestemmelse af substantiver Bestemmelse af substantiv følger denne konstruktion: Bestemmelse + de + substantiv Bestemmelsen kan både være et personligt pronomen:   Wǒ de lǎoshī eller et adjektiv gāoxìng de rén Ved enstavelsesadjektiver skal der ikke bruges de: Hǎo rén Bestemmelse af substantiver

Tài + adjektiv + le. Tài betyder ’alt for’ eller ’meget’ sætter man et adjekt og ’le’ efter, betyder det, at adjektivet er overdrevet. Tài….le

Dūo Dette adverbium viser tilbage til det foregående ord i sætningen. ”Tāmen dūo shì Měiguórén” – De er alle kinesere. Kan både optræde foran og bagved verbet i en benægtende sætning. Placeringen af dūo er ikke ligegyldig. Nǐmen dōu bù huì shuō hànyǔ– Ingen af os kan tale engelsk Nǐmen bù dōu huì shuō hànyǔ– Vi kan ikke alle tale engelsk Dūo

Ved at placere partiklen ba til sidst i en sætning, kan man gøre sætningen til en opfordring. Fx “Women qù Zhongguó ba!” Ba kan også bruges til at gøre en sætning spørgende. Ba

Både "kěyě" og "huì" betyder "kan" Både "kěyě" og "huì" betyder "kan". Men de to ord repræsenterer to forskellige betydninger af ordet. Kěyǐeller huì

Kěyě handler om muligheden for at kunne gøre noget, eller i betydningen at have lov til noget   EKS: - wǒ kěyě hē yī bēi chá ma? (må/kan jeg drikke en kop te?) - Tā kěyě jiè wǒ de zìxíngchē (hun kan/må godt låne min cykel) Huì handler om en tillært færdighed. EKS: - Wǒ huì shuō Dānmàiyǔ (Jeg kan tale kinesisk) - Nǐ huì xiě pīnyīn ma? (Kan du skrive pinyin?)