Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Danehofskolens værdigrundlag
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Inddrag nu Kick-off møde
Arbejdsgruppens og mødernes formål ARBEJDSGRUPPENS FORMÅL Det er os, der sørger for at vi her på skolen: • Stiller skarpt på vores skole-hjem samarbejde,
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Skolebestyrelsens opgaver
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Et væksthus for børn og voksne
Frøslev-Padborg skole
Folkeskole-reformen August 2014.
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Lærerprofessionen.
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Forældremøde X årgang.
Skolereformen Overordnede mål:
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Line Holst Jensen Mette Wybrandt Forældre, børn & læring
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Klostermarksskolen Strategi og visioner Visionsseminar 2008: 1)Værdianalyse 2)Visioner 3)6 Fokusområder 4) Prioritering 5) Arbejdsplaner Bestyrelsens.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Præsentation af materialer på personalemøde
Formålet med mødet 1.Drøfte vores motivation for at stille skarpt på skole-hjem samarbejdet 1.Lægge en tidsplan for dialogprocessen 2.Forberede, hvordan.
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Formålet med mødet Gennemgå og samle de input vi fik fra møderne
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Resultatet af miljøundersøgelsen Forældre. 27 familier svarede For hvert udsagn bedes du svare, i hvor høj grad udsagnet passer på en skala fra 1 til.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Hedegårdenes Skole 2009 / Værdidebat. Værdidebat - synlighed og handling.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Det Inddragende Netværksmøde
Om forældre som rollemodeller
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Værktøjskassen Skoleledelsen. Baggrund Amondo og AZENA har udviklet værktøjskassen for Integrationsministeriet Værktøjskassen er en i en serie af 5 værktøjskasser,
1 Værdidebat - synlighed og handling Værdidebat Globalisering Medborgerskab Bæredygtighed Pædagogisk udvikling.
Skolebestyrelsens årsberetning Skolebestyrelsens opgaver Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om –undervisningens.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Det gode forældresamarbejde FOA vuggestuekonference Dorthe Boe Danbjørg, Næstformand Forældrenes Landsforening Det gode forældresamarbejde OrganisatoriskUformeltFormelt.
Rita Buhl 22. september 2018.
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Det vi skal de næste tre kvarter
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Fordi vi vil skabe en anerkendende skole-hjem samarbejdskultur på vores skole. Det gør vi ved at: 1. Gennemgå en dialogproces, hvor: • Medarbejdere, bestyrelse og elevrådet drøfter vores opfattelse af skole-hjem samarbejde • En arbejdsgruppe udarbejder et udkast til de reviderede principper for skole-hjem samarbejde • Medarbejdere, bestyrelse og ledelse planlægger det, vi konkret vil gøre for at omsætte de reviderede principper til konkrete handlinger i hverdagen 2. Gøre det vi har planlagt i dialogprocessen til en del af vores daglige skole-hjem samarbejde Værktøjskassen Skoleledelsen • Medarbejdere

Formålet med mødet Vi skal tale om: Formålet med skole-hjem samarbejdet Forskellige forventninger som forældre og medarbejdere kan have til ansvars- og rollefordelingen i skole-hjem samarbejdet Forældres betydning for deres børns læring En prioritering af de vigtigste opfattelser af skole-hjem samarbejdet, som skal ligge til grund for vores fremtidige skole-hjem samarbejde på skolen Værktøjskassen Skoleledelsen • Medarbejdere

1. Tal nu ved bordet om • Hvorfor har vi skole-hjem samarbejde? I har 5 minutter. Værktøjskassen Skoleledelsen • Medarbejdere

Værktøjskassen Skoleledelsen • Medarbejdere

Hvorfor sætte fokus på skole-hjem samarbejdet • ”Vi plejer” skolekultur og traditioner for skole-hjem samarbejde - dvs. uklart formål, ikke konkretiseret, og hvor forventningerne ikke er afstemt • Forskellige forventninger til rolle- og ansvarsfordelingen i skole-hjem samarbejde, pga. folkeskolens udvikling, forældrenes forskellige skoleerfaringer i og uden for Danmark • Ny viden om forældrenes betydning for deres børns læring og trivsel viser, at det er nødvendigt at gentænke forældrenes rolle i skole-hjem samarbejdet og forældrenes indbyrdes relationer • Mange elever oplever, at de ikke bliver inddraget i skole hjem samarbejdet, og at de voksne taler hen over hovedet på dem Værktøjskassen Skoleledelsen • Medarbejdere

Syn på forældrenes rolle Forventninger til ansvars- og rolle- fordelingen i skole-hjem samarbejdet Syn på forældrenes rolle Pligt Opbakning Deltagelse Ansvar Bruger Mål med uddannelse Uddannelse Samfund/ demokrati Uddannelse (individ i samfund) Kunde-tilfredshed Rationale /mål Kompensere Konsensus Anerkendelse  Konkurrence Magt-fordeling Information Fællesskab Partnerskab Brugerstyring Værdier Tillid Social lighed Demokrati Motivation Læring Kompetencer Service Kvalitet Omstilling Ledelse Inspireret af: Hanne Knudsen (2008), Birthe Ravn (2008) og Thomas Nordahl (2008) Værktøjskassen Skoleledelsen • Medarbejdere 6

2. Tal nu ved bordet om 1. Hvilke forventninger har: • Medarbejdere • Forældrene • Skoleledelsen her på skolen til ansvars- og rollefordelingen i skole-hjem samarbejdet? 2. Hvilke udfordringer giver de forskellige opfattelser anledning til? 3. Hvordan kan vi sikre, at der løbende sker en gensidig afstemning af forventninger mellem forældre og medarbejdere. I har 10 minutter. Værktøjskassen Skoleledelsen • Medarbejdere

1. Opgave ved hvert bord • Udvælg de 3 vigtigste udsagn om opfattelser af rolle og ansvarsfordelingen i skole-hjem samarbejdet I har 10 minutter. Værktøjskassen Skoleledelsen • Medarbejdere

Forældrene er det bærende element i barnets opvækst og udvikling • Børn tilbringer kun 15 % af deres vågne tid i skolen. Derfor er det vigtigt at se på barnets sociale- og faglige læringsproces i et helhedsperspektiv, hvor forældrene og familien spiller en vigtig rolle. (Juliette Collier, Head of Family Learning, UK) • Flertallet af forældre er relativt uvidende om den betydning de har for deres børns læring og trivsel i skolen. Derfor er det vigtigt, at alle forældre bliver informeret om den rolle de spiller, uanset hvad de gør eller ikke gør. (Thomas Nordahl, professor i pædagogik, Høgskolen i Hedmark, Norge) Værktøjskassen Skoleledelsen • Medarbejdere

Alle forældre er en vigtig ressource for deres børns læring og trivsel • For børn i syvårsalderen er det, forældrene gør derhjemme, seks gange så vigtigt som det, der sker i skolen (Desforges, 2003) • Alle forældre er engagerede og omsorgsfulde og vil deres børn det bedste…uanset deres sociale klasse eller indkomst (Nordahl, 2008) • Alle forældre har kompetencer og livserfaringer, som skolen kan bruge. Når lærerne viser interesse for forældrenes erfaringer, fx beder dem fortælle om deres baggrund, arbejde mv. bidrager skolen til en myndiggørelse af forældrene. Værktøjskassen Skoleledelsen • Medarbejdere

2. Opgave ved hvert bord • Udvælg de 3 vigtigste udsagn om forældrenes og elevernes inddragelse i skole-hjem samarbejdet. I har 10 minutter. Værktøjskassen Skoleledelsen • Medarbejdere