Vejdirektoratets mobilapplikation Hos IT og Telestyrelsen, den 12. oktober 2011 ved Christian von Huth, Fulmægtig, Trafik og Beredskabsafdelingen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
Advertisements

Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
SPØRGESKEMA HARDSYSSEL DISTRIKT Oktober Der afholdes årligt Sysselfejde for bæverne, hvad synes du om konceptet for dette arrangement?
”Risk management for notebooks!” This presentation is protected by copyright - Umates A/S, Denmark Risk management for notebooks? Analysebureauet.
Til alle der kommer og besøger os I Grækenland Her er en lille guide så I nemt kan finde frem til huset.
Flickr.com – online billeddeling
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Chat og SMS på den fede måde!
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Gå for hjertet med Becel - for Hjerteforeningen
Udlægning af en ny cache
Windows ® 7 og Office 2010 til små og mellemstore virksomheder WINDOWS ® 7 OG OFFICE 2010 TIL SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER Vi anbefaler ægte Microsoft.
Elevernes digitale dannelse
Tabulex - hvad er det? Et elektronisk komme/gå-registreringsprogram – det sikrer, at SFO´ens medarbejdere kan efterleve fremmødekontrollen. Målet er at.
Projekt KeepFocus. Lavet af: Jonas A, Ferhat D og Mathias F.
Her kan du søge oplysninger om de forskellige lande, se videoklip med børn og unge, lave dine egne kort, statistik og lave wiki’er Med kortgeneratoren.
Livets Ord September 2009.
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Grontmij Grontmij Status på udvikling af ny JordWeb ENVINA JORD 25. September 2013 Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Musikhuskvarteret - Aalborg.
Muligheder for brug av mobil-telefonen som publiceringsredskap indenfor arkæologien.
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Målestoksforhold.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Elektroniske holdkort
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Blogging Udvidet design og funktion
Ved Jannie Asklund Mobil:
PlanDK3 - muligheder og krav Workshop den 20. januar 2009 Plan09 – hos Høje-Taastrup Henrik Larsen Chefkonsulent By- og Landskabsstyrelsen.
Status for sæsonen. SIDE 2 Pris for hosting Gennemsnit: 3,17 (2008: 2,63)
Vejdirektoratets mobilapplikation Årsmøde i ITSDanmark den 12. april 2011 ved Christian von Huth, Fulmægtig, Trafik og Beredskabsafdelingen.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Finn Jordal Center for digitalisering – Udvikling IT- og Telestyrelsen.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Computerens anatomi Dette er interaktivt så brug musen.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Når adfærdsændring ikke er så nemt Den 18. maj
Velkommen! Smartphone-navigation og brug af iPads i dagligdagen IKT-messen oktober 2012 Daniel Gartmann IKT-konsulent. Instituttet for Blinde og.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Fri Software i apparater – Fokus tilbage på forbrugeren Ole Tange CBS november 2007.
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Interaktiv skærm.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium Inspiration fra bla. Systime.dk.
Tag sikkerhedskopier Når uheldet er ude – enten fordi dine ting går i stykker, eller fordi du bliver offer for kriminalitet – er det godt at have sikret.
Opdatér dine programmer
Tag sikkerhedskopier Når uheldet er ude – enten fordi dine ting går i stykker, eller fordi du bliver offer for kriminalitet – er det godt at have sikret.
Opdatér dine programmer
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Freedom from distractions!
MCB opstartskursus Kom godt i gang & Få succes på nettet.
Tæt trafik.
Klar til smart vækst / GATE21
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2019
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Vigtige opdateringer af din computer og mobil
Præsentationens transcript:

Vejdirektoratets mobilapplikation Hos IT og Telestyrelsen, den 12. oktober 2011 ved Christian von Huth, Fulmægtig, Trafik og Beredskabsafdelingen

Idéen med trafikmeldinger på iPhone  Formålet med tjenesten er at bilisten skal kunne have adgang til for ham/hende relevante trafikmeldinger – under rejsen.  Meldingerne skal modtages i form af lyd så bilisten kan holde øjnene på vejen.

Løsningen  En applikation der følger bilistens position og læser alle trafikmeldinger i nærheden op.  Bilisten kan selv vælge hvor stort et område, der skal læses op fra ved at zoome ud eller ind på kortet. Bliver det vist på kortet så læses det op.  Bilisten kan selv vælge hvilke øvrige informationer han/hun ønsker at se på kortet.

Trafikken.dk på iPhone

Oplæsning af trafikmeldinger på iPhone Følgende meldinger vises altid og læses op.  Trafikmeldinger  Kømeldinger  Kraftig vind  Glat vej

Øvrigt downloads (iPhone) downloads (Android) besøg pr. måned besøgende pr. måned 25 minutter i gens. Symbian version er på vej! Frigivet: 1. august 2010 (iPhone) 1. september 2011 (Android)

Historikken  November 2009, kunne vi se at vi havde lidt ekstra i budgettet.  Vi fik et godt tilbud fra en leverandør som vi kendte i forvejen – og som leverer en del af løsningen til trafikken.dk (på nettet)  + havde erfaring med mobile løsninger der bruger GPS  - havde ikke erfaring med iOS  1. august 2010 endelig lancering

Behovsanalyse  Vi har gennem forskellige brugerundersøgeler og ved at kigge på brugen af andre kilder til trafikinformation et klart billede af at information under rejsen er efterspurgt.  Borgerhenvendelser: Hvorfor laver I ikke en iPhoneapp?  Det var et meget interessant alternativ til den nedlagte SMS-tjeneste.  Det gav mulighed for at automatisk at få informationen ud til bilisterne – hurtigt og uden mellemled.  Alt i alt: Vi synes det var en god idé, der gav god mening

Platformsafklaring m.m.  Hvor vi kunne forvente flest brugere?  NOKIA – OVI Store fungerede dårligt.  Touch var oplagt - og pr 1. januar 2010 var Nokia slet ikke ude med seriøse touch telefoner.  iPhone eller Android? 1. januar 2010 var det et let valg. Der var relativt få brugere af Android og deres økonomisystem var først ved at blive modnet.  iPhone viste sig at være det rigtige valg.  Der er heller ingen tvivl om at Android var nr. 2.

Test  Vores løsning kræver online data og disse data skal være tilgængelige under bevægelse. Bevægelse over længere afstand = afbrydelser.  Lyd filer, kort, trafikmeldinger, webcams, trafiktilstande, temperaturer. Alt sammen noget som skal hentes mens bilen kører og forbindelseskvaliteten varierer.  Ved installation skulle en komponent hentes fra app store og en via internettet – det gjorde opstart unødig langsom – vi samlede det i app store så opstart blev hurtigere, mens download lidt langsommere.  Vi har brugt rigtig megen tid på test og stillet krav om forbedringer af robustheden mht. modtagelse af data under dårlige forhold.  Alligevel mistede vi mange brugere på iPhone fordi download af app eller brug af app var præget af problemer med at hente (modtage) data.  Langtidstest – situationsbestemte tests – husk der er flere versioner af iOS!  Tænk i brugersenarier også når du tester.

Hvad skal der til?  Lanceringen er vigtig. Det skal virke første gang.  Vent dog ikke for længe – brugernes modtagelse giver værdigfuld viden – selvom du tror du er færdig, så er du det ikke.  Løbende udvikling – Agil udvikling (ved bestilling) er næsten en nødvendighed. (Tænk eventuelt i versioner)  Omk sekunder til at vurdere om en app er god eller ikke.  Langsom installation/opstart er ikke så godt.  Responsen under brug af applikationen skal også være hurtig. (man skal kunne se at der sker noget efter man har rørt ved en knap)  Hellere lidt mindre indhold og en hurtig app end meget indhold i en tung og langsom.

Husk  Husk statistik i app hvis den er online. Vi har meget værdifuld info om app fra vores via google analytics.  Test – også på flere version af iOS – også inden du udsender en opdatering.  Brug tegninger ved bestillingen og under udviklingen – det letter forståelsen af hvad du vil have. Der findes gode ”en til en” skabeloner. Skærmen er faktisk ikke så stor som man tror – også en grund til at begrænse indholdet.  Lyt til brugerne! Vær klar til at rette små ting kort efter lanceringen.

Vi burde have …  Holdt en ”tegne-workshop” i starten – med idé og konceptudvikling.  Lavet en klarer aftale med leverandøren omkring drift og udvikling  Sat flere penge af i budgettet (test og udvikling)  Sat flere timer af til projektledelse  Været mere obs på at test og fejlretning tager meget lang tid (tidsplanen skred flere gange)  Lavet et versionsskema fra starten. (ikke alt kan komme med i første eller anden version – og man får ofte nye ideer undervejs)

Følgeeffekter  Vores information blev mere synlig Kvaliteten af data blev udstillet i højere grad end hidtil Responstid i TIC Tekst til tale system mere synligt (1888) Lettere at teste trafiktæthedsdata Stiller pludselig lidt større krav til korrekthed  Skabte en nye bruger situation Udfordringer at bruge samme datafeed og indstillinger.

Spring ud i det! ”If you’re not embarrassed by your first release, then you launched too late.” Reid Hoffman, LinkedIn ”Lanceringsdagen er virkelig a day to die” Anna Taws, mobile design manager, Berlingske og ejer af Creative Apps

Tak for opmærksomheden! Christian von Huth, 7244 Trafikken.dk til iPhone: