1 Peter Nedergaard: Erhvervsinteressernes adgang til EU-institutionerne 1)Tidligere undersøgelser af EU-lobbyisme 2)Konceptet for Eisings undersøgelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Peter Nedergaard: Politik og erhvervsliv i EU – den 29. september
Advertisements

Hvor meget bestemmer EU?
Internationale relationer Udfordringer og opgaver Geoforum: Workshop om adresser 25. marts 2010.
EMIR Den videre proces Anna Lærke Kraft, BØRS.
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
REACH Status for forhandlingerne i EU
1 3. liberaliseringspakke - Baggrund, indhold og ENTSO 3. liberaliseringspakke Baggrund, indhold og ENTSO Lene Egeberg-Gjelstrup International rådgiver,
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Optional: Cover this area with photo. Proportions are approx.
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
EU og det danske sundhedsvæsen
1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse og udvikling af lokaldemokratiet i de ny kommuner Om udvikling af en demokratistrategi og eksempler.
1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Den Europæiske Union Indhold Historisk udvikling
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
CSR og VSE i andre europæiske lande Mikkel Mailand FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet FAOS/Bpfnet-seminar ’Virksomhedernes sociale engagement.
Velkommen Hvorfor er vi her i dag. Hvad skal vi lave i dag? Hvad er EU?
Grænseoverskidende sundhedsydelser - en EU beslutning Oplæg ved Ole Christensen Medlem af Europa-Parlamentet (S)
Peter Nedergaard: EU’s økonomiske politikker den 6. sept.
EU Institutioner.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
11 Peter Nedergaard: Aktørerne i EU – den 14. august 2013 Dagsorden: 1) Kommissionen som agent 2) DER/ Ministerrådet som principal 3) Kommissionen som.
Generelt Hvor i processen er vi med EU Kemikaliepolitikken?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Italesættelse af virkelighed. Hvad er virkeligheden.
Undersøgerens gode EU-kilder Af Andreas Marckmann Andreassen Danmarks Medie- og Journalisthøjskole 2. maj 2013.
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
EU: mere magt, mindre deltagelse Demokraticafé, Niels Brock, København, 2. december 2010.
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Formål og baggrund Jørgen Larsen. Grunden til at en revision af Biociddirektivet var nødvendigt  Lukke smutveje (”loopholes”) og fremme fri handel samt.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 NYE MAGTHAVERE – NYE UDFORDRINGER ”Læring i et Nyt Europa” Tirsdag d. 4 november 2014 Post.doc Julie Hassing.
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
Europæiske samarbejdsudvalg EU og arbejdsmarkedet F 8. Skandinaviske Transportarbejderkonference 8. oktober 2004 i Helsingør - Danmark F Europæiske samarbejdsudvalg.
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen 1. De vigtigste spillere 2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis 4. Udbud af lobbyisme 5. Fordele.
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
Minimum clear margin for text Fixed margin Keep heading in CAPITALS DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION DANMARK I EU Morten E. G. Jørgensen.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Politik i teori og praksis 1
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
Regionalpolitik EUROPA-KOMMISSIONEN December 2004 DA Forordninger 1 Samhørighedspolitik ( ) Kommissionens nye forordningsforslag Den 14. juli 2004.
Parter og politik – beskæftigelsespolitik og aktivering Mikkel Mailand FAOS/Bpfnet-seminar 9. november 2006 ’Arbejdsmarkedets parter og det politiske system’
Peter Nedergaard: Diasshow til undervisningen den 8. december Faget på tværs – 1. time 2.Spørgsmål til faget - 2. time 3.Spørgsmål om petitum/ synopsis.
Danmark i EU og EU’s fremtid
Frivillighed i Danmark Resultater fra en befolkningsundersøgelse.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
EU, globaliseringen og den danske velfærdsstat
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen 1. De vigtigste spillere 2. Kommissionen og lobbyismen 3. Hvor kan lobbyismen foregå? 4. Lobbyisme i teori og praksis.
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Danmark i EU og andre internationale sammenhænge
Hvor meget bestemmer EU?
Peter Nedergaard: Aktørerne i EU – den 12. august 2015
På vej mod en ny mARKEDSFØRINGSLOV erhvervslivets vinkel
Peter Nedergaard: Aktørerne i EU – den 9. august 2017
Kan EU gøres demokratisk?
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen
Peter Nedergaard: Aktørerne i EU – den 15. august 2018
Europa-Parlamentet og EU’s demokrati
Ny fælles landbrugspolitik i EU efter 2020
Peter Nedergaard: EU og lobbyismen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

1 Peter Nedergaard: Erhvervsinteressernes adgang til EU-institutionerne 1)Tidligere undersøgelser af EU-lobbyisme 2)Konceptet for Eisings undersøgelse 3)Resultatet af Eisings undersøgelse 4)Opsamling: Rollene for de forskellige erhvervsinteressenter

2 Tidligere undersøgelser - Meynaud & Sidjanski (1970’erne): Hvem har adgang til EU-institutionerne? Vigtigheden af Kommissionen blev betonet Derimod blev Ministerrådet sjældent opsøgt Eurpopa-Parlamentet var uinteressant på grund af den rene konsultative rolle

3 Bouwen (2000’erne): Vinkel: ”Adgangsgoder” bestemmer ”adgangsmønstre”: Adgang for tre former for organisationer: Virksomheder EU sammenslutninger Nationale sammenslutninger De tre typer organisationer leverer forskellige typer ”adgangsgoder”. = typer af informationer (om markeder, altomfattende EU-interesser og altomfattende nationale interesser). Finansielle sektor, efterspørgsselsorienteret.

4 Eising: Breder sigtet ud – inkluderer udbudssiden Hovedargument: adgangsmønstre skabes af ressourceafhængighed, institutionelle muligheder og interesseorganisationernes kapacitet. Adgangsbegrebet: Adgang defineres som hyppighed m.h.t. kontakt. Fra uformelle bilaterale møder med EU-embedsmænd og politikere til institutionaliserede komitémøder. De ”politiske penge” i EU er information. På den anden side: adgang er ikke ensbetydende med at have indflydelse på EU-politikernerne. EU-institutionerne kan endvidere bruge interesseorganisationerne for at fremme deres egne mål.

5 EU’s system med mange beslutningsniveauer – mange adgangspunkter – hypoteser: (Drejer sig om søjle 1.) Kommissionen er stadig vigtigst for interesseorganisationerne. Derefter EP (ændring fra tidligere) – interesseorganisationerne har mere kontakt med dem end med Ministerrådet/DER. Kontakten er især med embedsmandsniveauet (the working level = eurokrater, rapporteurs, langt mindre med arbejdsgrupperne i Ministerrådet) snarere end med det overordnede politiske niveau.

6 Interessegruppernes kapacitet – hypoteser: Store virksomheder – kan kontakte EU-institutionerne. Små virksomheder – må ty til deres respektive interesseorganisationer. Tidligere var Kommissionen kun interesseret i euro- organisationer. Men det indre marked ændredes situationen: European Round Table, individuelle kontakter, firmakontorer i Bruxelles. Nationale interesseorganisationer kontakter nationale ministerier/ ministre/ folketingsmedlemmer Euro-organisationer kontakter EU-institutioner.

7 Data/undersøgelse – Eising: Survey: Tyske sammenslutninger: korporatistisk. Franske: etatistisk. Britiske: pluralistiske. Euro-organisationer (kun erhvervslivsorganisationer = 80 % af alle). 68 store virksomheder i disse tre lande. 40 % svarprocent (undtagen euro- organisationer).

8 Data/undersøgelse – Eising: Kontaktmål i spørgeskemaerne: Ingen kontakt Årlig kontakt Halvårlig kontakt Kvartårlig kontakt Månedlig kontakt Ugentlig kontakt

9 Eisings undersøgelse: Bekræfter i det store og hele hypoteserne Modifikationer: I modsætning til interesseorganisationerne er de store enkeltvirksomheder mere i kontakt med Ministerrådet end med EP. Nationale organisationer har kun sporadisk kontakt med EU- institutionerne. EU er ikke elitepluralistisk. Der er ikke den store forskel mellem store virksomheders og EU-interesseorganisationernes kontaktmønster Blanding af pluralisme og korporatisme på EU-niveau Store virksomheder har mest indflydelse, hvis politiske ledere influerer kraftigt på beslutningsprocessen

10 Relationer mellem EU-institutionerne og interesseorganisationerne: 1) Interesseorganisationerne med kontakt til EU-institutionerne har let ved at få informationer fra Kommissionen og EP 2) Store virksomheder og euro-organisationer er mere aktive end nationale sammenslutninger i den første dagsordenssættende fase 3) I den efterfølgende forslagsfase intensiverer de fleste interesseorganisationer deres anstrengelser for at påvirke Kommissionens udformning af forslag til EU-direktiver og – forordninger

11 Relationer mellem EU-institutionerne og interesseorganisationerne: 4) Interesseorganisationsaktiviteten går noget ned, når Kommissionen har afleveret deres forslag til Ministerrådet og EP. 5) Når Ministerrådet diskuterer et forslag, retter de nationale interesseorganisationer deres aktivitet mod nationale ministre og ministerier snarere end mod EU- beslutningsorganet. 6) Når EU-forslag er vedtaget og skal implementeres i medlemsstaterne, er det de nationale interesseorganisationer og store virksomheder, som i hovedsagen søger at påvirke.

12 Opsamling Store virksomheder: højt aktivitetsniveau i hele processen Euro-interesseorganisationer: koncentreret påvirkning i politikformuleringsfasen Nationale interesseorganisationer: spreder sig over hele beslutnings- og implementeringsfasen, men har få direkte kontakter med EU-institutionerne