Dannelse – Moral – Demokrati Om pædagogiske, etiske og politiske tænke- og handlingsformers egenlogik Dietrich Benner / Alexander von Oettingen Forelæsninger.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Gammelheds-Philosophy
Les meilleures photos de
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Livets Ord August 2009 "Han havde elsket sine egne, som var i verden, og han elskede dem indtil det sidste” (Joh 13, 1).
Maritim Miljøstyring HVAD ER MILJØSTYRING (ISO 14001) ?
Filipperbrevshymnen.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
FOKUS! På vores udvikling.
3 Historier fra det virkelige liv
Opstandelsesfest.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Borgernes barrierer for brug af IT
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Lærerprofessionen.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Erfaring – læring – viden – videnskab – undervisning Om den pædagogiske egenlogik i undervisningsmæssige dannelsesprocesser og betydningen deraf for alle.
En guddommelig vækkelse (4), Salomo
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Tradition og Fornyelse
Skabelsen Da Gud i sin kærlighed havde skabt manden og kvinden – betragtede han sit værk , og sagde:
Tabuer Hvad gør de ved os? Hvad gør vi ved dem?
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
HISTORIEN OM DE 4 LYS.
Hvilken del af spørgsmålet forstod du ikke??
Livets Ord December 2009 “Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene ” (Mt 5,16)
”Kaldet til kærlighed”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
At vente på Guds time.
Livet som kristen - det koster -
Vokse gennem venskab!.
Introduktion til Kongen og hans Rige
Dietrich Benner / Alexander von Oettingen
Moderne Kvinder Frøkongen.
Livet i Helligånden TEMA: Pinse TEXT: Rom. kap. 8 MÅLGRUPPE: kristne og endnu ikke kristne FORMÅL: At forstå og kalde os til at praktisere fællesskabet.
”…stil jer til rådighed for Gud… som redskaber for retfærdighed!”
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Gud trøster dem, der venter med forventning.
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Erfaring – læring – viden –videnskab – undervisning Om den pædagogiske egenlogik i undervisningsmæssige dannelsesprocesser og betydningen deraf for alle.
Forsager vi hykleriet og al dets væsen?. Tag jer i agt for de skriftkloge, som gerne vil gå omkring i lange gevandter og lade sig hilse på torvet og sidde.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Maskulinitet.
Bespisningen af de fem tusind Da apostlene vendte tilbage, fortalte de Jesus om alt det, de havde gjort. Han tog dem så med og trak sig tilbage til en.
Lydighed v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. (Matt 6,33)
»En mand havde to sønner
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Dommen og Evangeliet …………….. 1.Mosebog 3:8-13 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans hustru sig for Gud Herren mellem.
Miljø 2 hjem Birkerød, lille by kender mange Åbent.
Den opsøgende Gud. Matthæus 21:1-7 Da de nærmede sig Jerusalem og kom til Betfage ved Oliebjerget, sendte Jesus to disciple af sted og sagde til dem:
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Reformation.
Reformation.
Skolen og dannelsen Alexander von Oettingen Prorektor, dr.pæd.
Alexander von Oettingen (Red.)
Alexander von Oettingen (Red.)
Præsentationens transcript:

Dannelse – Moral – Demokrati Om pædagogiske, etiske og politiske tænke- og handlingsformers egenlogik Dietrich Benner / Alexander von Oettingen Forelæsninger ved Syddansk Universitet, Odense 2012

“Det er noget, jeg har haft lige fra Barn af, og, naar jeg mærker det, holder det mig tilbage fra et eller andet jeg lige skulle gøre; det tilskynder mig aldrig.” (Apologie, 31c-32a)

“Zeus bliver nu bange for, at vor Slægt helt skal lægges øde, og sender Hermes til Menneskene med Skamfølelse og Retssans, for at de kan være Byens ordnende og forenende Baand og knytte Menneskene sammen i godt indbyrdes Forhold. Hermes spørger nu Zeus, paa hvilken Maade han da skal skænke Mennesker Retssans og Skamfølelse: Skal jeg fordele dem, ligesom de forskellige faglige Færdigheder er fordelt? De er nemlig fordelt saaledes, at en enkelt sidder inde med Lægekunsten i saa stor Udstrækning, at der er tilstrækkeligt ogsaa for en Mængde andre, som ikke er kyndige deri, og paa samme Maade med de andre Fagmænd. Skal jeg paa samme Maade uddele Skamfølelse og Retssans til Menneskene, eller skal jeg fordele det ligeligt til dem alle sammen? Til alle, svarede Zeus, de skal alle sammen have Del deri! Der vil nemlig ikke kunne skabes ordnede Bysamfund, hvis kun nogle faa af dem faar Del i disse Egenskaber, saaledes som med den forskellige faglige Dygtighed; netop derfor skal du ogsaa i mit Navn fastsætte en Lov, at den, der ikke kan tilegne sig Skamfølelse og Retssans, skal dræbes, idet han er et sygt Lem på Statslegmet.” (Protagoras, 322 c-d)

Opdragelse er kunsten at vende blikket. Etik er at vende blikket mod ideen om det gode. Politik er at lede et fællesskab, som fuldfører omvendelse af blikket og som understøtter andre i også at fuldføre det.

Grund Eksempel a) causa materialis marmorblok b) causa formalis offerskålens form c) causa efficiens fremhæve formen ved hjælp af værktøj d) causa finalis gennemføre offerhandlingen for at velsigne guderne

Handlinger godt for noget godt for sig selv Hesteavl Avler stærke, hurtige og gode heste Saddel Frembringer sadler, som gør det muligt at styre hestene bedre Rytter Frembringer kunsten at kunne slås fra hesten Feltherre Råder over den kunst, at vinde med et rytteri over den angribende fjende Politik Former den retfærdige fred således, at denne har sit mål i sig selv

“Naturen har … gjort [mennesket] yngre og ældre, og her sømmer det sig at den ene adlyder og den anden befaler. Ingen føler sig besværet hvis han skal adlyde i forhold til sin alder og holder sig heller ikke for god dertil navnlig hvis han som slutløn får den ære, at han, efter han har opnået den rette alder, for hans vedkommende også må befale.” (Aristoteles: Pol. 1332b-1333a)

Familieopdragelsen som det at indleve sig i skik og brug ved at adlyde og ved tilvænning. Offentlig opdragelse som formidling af elementære færdigheder og indføring i ordningen af polis. At træde ind i voksentilværelsen og overtage et regerende medansvar.

“Men da ethvert statslig samfund består af hersker og undersåtter, så er spørgsmålet om herskerne og undersåtterne livet igennem skal være andre eller de samme. For åbenbart må også opdragelsen rette sig efter afgørelsen af dette spørgsmål.” (Aristoteles: Pol. 1332b-1333a)

“Naturen har … gjort [mennesket] yngre og ældre, og her sømmer det sig at den ene adlyder og den anden befaler. Ingen føler sig besværet hvis han skal adlyde i forhold til sin alder og holder sig heller ikke for god dertil navnlig hvis han som slutløn får den ære, at han, efter han har opnået den rette alder, for hans vedkommende også må befale.” (Aristoteles: Pol. 1332b-1333a)