Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
GRAFISK FORTÆLLING 1.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Thomas. B. Pedersen Lærer: Martin Glud
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2011 UU Lolland-Falster.
Måske er I bedste venner i et år,
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Fortællinger fra kanten
Dette diasshow er udarbejdet af:  Gitte Larsen  Charlotte Pedersen Fra O 27.
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Hold fast, hold ud eller hold igen
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Perron 3 Slagelse Misbrugscenters Ungeafdeling
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Ria Slides I dette indkøbscenter kan fruerne vælge mellem forskellige mandetyper...
Børns omsorgssituation og trivsel
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vejlederens kommunikation
»En mand havde to sønner
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Den gode overlevering og samarbejde på tværs
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Præsentationens transcript:

Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?

Perron 3 Råd og vejledning Individuelle støttesamtaler Dagtilbud – Stationen Kixet – ung til ung Forebyggelse – forumteater – ung til ung Rusmiddelpolitikker

Hvor kommer de unge fra

Hvem henviser

De unges foretrukne rusmiddel

Beskriv din situation før du valgte at gå i behandling. Bange for at komme derud, hvor man totalt har mistet kontrollen og smadrer en eller anden gul og blå. (Hash og andet) Havde ikke spist og drukket i 1 uge, havde set syner i 2 dage Hash/amf/speed Kunne intet klare, ikke engang en uddannelse. (Speed/rohypnol) Kaotisk, fordi man hele tiden skulle finde penge til stoffer. (Hash) Jeg var aldrig mig selv, altid sløv, kunne ikke tage mig sammen til noget. (Hash/ecstasy) Røg hash hver dag, tog stoffer i weekenden, var kun sammen med nogen der røg eller tog stoffer. (Hash/kokain/ecstasy)

Havde du nogle overvejelser ved at gå i behandling? – Bange for at miste mine venner – Ikke rigtig nogen, for jeg ved jo ikke om behandlingen hjælper – Bange for at miste mine venner og blive ensom – Ingen, håbe på at få det bedre fysisk og psykisk – Nervøs for hvad andre ville synes – Ikke nogen, jeg sprang bare ud i det, ville tage tingene som de kom

Hvad skete der den dag du besluttede dig for at gå i behandling? Efter et ”bad trip” var jeg syg i flere dage, da jeg kom til mig selv, valgte jeg at stoppe fordi jeg ikke ville ende som min far og min afdøde bror. Jeg ringede selv til Misbrugscentret. Jeg kunne ikke mere, ikke engang passe min skole. Min vejleder hjalp mig med at ringe til Misbrugscentret, lave en aftale og køre mig derud. Blev fyret fra mit arbejde, mester sagde at jeg ikke passede mit job ordentligt. Da jeg kom hjem tog jeg en beslutning, fik en snak med min læge, og startede behandling.

Tror du noget kunne have fået dig til gå i behandling på et tidligere tidspunkt? – Nej, for jeg har været ligeglad med alt og alle – Nej – Måske, hvis jeg havde mødt min kæreste før – Nej – Nej, ikke for mit vedkommende, jeg tror det er noget man skal have sat sig for inderst inde – Nej, var slet ikke klar til det, jeg ved egentlig ikke hvorfor

Profil af de unge på Perron 3 Har haft dagligt forbrug af rusmidler i 3 – 7 år Har flere mislykkede forsøg på selv at stoppe Størstedelen har problemer med hash Den unge ser ingen muligheder for at fortsætte kursen med stoffer Har erkendt sit misbrug Har ikke før i været behandling for misbrug Har få eller ingen overvejelser i forhold til at gå i behandling Det er vigtigt at ”få støtte nu”, når beslutningen er truffet Perron 3’s unge har stor repræsentation af pårørende ved vores ”forældreaftener” Har haft et dårligt forløb i folkeskolen Har ofte andre vanskeligheder Har mod og motivation til at gå i behandling 80% er unge mænd De er mellem 17 – 20 år

De unges baggrund Dårlige forhold til forældre Mistrivsel i skolen Følte sig anderledes Har søgt tilflugt Tidlig debut med andre rusmidler (9-11 år) Mange skoleskift, skriftende pædagoger, sagsbehandlere mv.

Rusmidler som løsning? Får status blandt andre unge Bliver en del af et fællesskab Udvikler regler for hvordan man tager sig af hinanden Nu kan de noget (eks lave joints) De betyder noget for nogen…

Tidlig indsats? En voksen der så og hørte den unge/barnet En der giver lidt mere af sig selv end blot sit arbejde (”Man kunne ringe til Tina kl. 4 om natten hvis man havde et problem”) At møde dem uden fordømmelse, tvang og moralsnak

Derfor møder vi de unge… Med fokus på ressourcer Med fokus på det der virker Vi hjælper dem med at se fremad Ved at lytte til hvad det er de står i Med fokus på hele den unge, ikke kun på rusmidlerne

Børn i misbrugsfamilier En ny hjemmeside til børn og unge på vej…