Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Advertisements

Overordnet målsætning:
Sådan laver Du et POWER POINT program.
At Dividere.
Game maker.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Roskilde Tekniske Skole
I dag er temaet Visualisering
Hvordan programmerer man?? STREAM - en model. Programmører arbejder ofte i teams Hver programmør arbejder på sin del af en større helhed.
Udlægning af en ny cache
Undervisningsplanlægning
Kostomlægning i Juvelhuset Erfaringer fra praksis.
- som model for ungeinvolvering
Teknik event i det mørke Jylland IV Geocaching uden at det koster et ton papir og litervis af printerblæk Understøttes af: Smart phones PDA’ere Flere af.
De sidste undervisningstimer
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
”Design og fremstil – med udgangspunkt i vores case – et eller flere medieprodukter, der vil kunne indgå som del af kampagnen, der skal skabe opmærksomhed.
Instruktion i Animation Shop
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kommunikation / it.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Udvikling – del II.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
XP processen problemer og løsninger Problem Svært at få lavet ordentlige rammer for projektet. (Holde den indre kodeabe i skak)‏ Løsning Den første dag.
Verden venter - fokus på 7 job Friskolen i Skive klasse Projektuge 2006 Grete Bundgaard og Allan Mikkelsen.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
SkoleIntra og integration med kommunale platforme - digital Signatur
Program: Produktet Processen. Produkt: US3 (1. rundes afstemning)
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Backup/Storage Søren Helmer Jensen.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Refleksioner og opsamling ift. i går
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Trigonometrisk Lommeregner
Rambøll Managements definition af it-governance
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Hvordan ændrer jeg min SkoleIntras setup, så den passer til de lokale forhold? Man kan tilpasse SkoleIntra til skolens eller kommunens behov på mange måder.
Aalborg Universitet Master i Informationsteknologi, IT i Byggeriet – 2. Års projekt TYPEHUSKATALOG.
PDA Re-implementering
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
mens animationen kører afprøve andet design
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Den Kreative Platform I TIK 3
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Regionalt d.13.juni Biblioteket flytter mennesker er et projekt som kombinere følgende ting: motion, at være social og teknologi. Det gøres i dette tilfælde.
Formular designer – Basis Efterår 2016 Tilst
Balancer dit (studie)liv! med konkrete redskaber
Evaluering af valgfag I NOrd
1.08 Test.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Begynd med at åbne
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Det produktive team Software kvalitet og kultur
Velkommen til fagligt samspil
Præsentationens transcript:

Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi

eXtreme Programming Principper Par Programmering Fælles ejerskab af kode Enkelt Design Planning Game Hyppige Afleveringer Kundestilstedeværelse Løbende Systemintegration Test Refaktorering Metafor 40 timers arbejdsuge

Kunde tilstedeværelse Specielle forhold. Hvad betød det for det videre forløb. Hvad kunne være gjort anderledes.

Kunde tilstedeværelse Specielle forhold: Urealistisk at forvente kunden er til rådighed under hele projektet. Dårlig kundekontakt tvang udviklerne til at drage forhastede konklusioner. Planning game var overstået på forhånd inden projekt start.

Kunde tilstedeværelse Hvad betød det for det videre forløb: Kundens tilstedeværelse er ”make or break” for det videre forløb. Det er ikke nok kunden kun er med til det første planning game. Der var meget lidt dynamik i planlægningsforløbet. Alt var på plads inden projekt start. Projektet fik nemt et snært af ”vandfald” da det meste af planlægningen var gjort på forhånd.

Kunde tilstedeværelse Hvad kunne være gjort anderledes: Det er optimalt at kunden er i samme lokale under hele projektforløbet. Fokusere på at inddrage kunden under planning game og få verificeret prioriteringen.

Vores oplevelser. Hvad betød det for det videre forløb. Hvad kunne være gjort anderledes. Par Programmering

Par Programmering Oplevelser: Unaturligt for os at arbejde i par da vi arbejdede i en lille gruppe omkring ét bord. Svært at sætte sig ind i en mentor og lærlinge rolle. Svært at overholde navigator og driver rollerne.

Par Programmering Hvad betød det for det videre forløb: Fælles ejerskab bliver betydeligt sværere at inddrage (falder tilbage i ekspert roller). Kodestandarder bliver mere problematisk at overholde. XP’s rigiditet gør, at hvis et princip som parprogrammering fejler, så har det indflydelse på de andre princippers kvalitet.

Par Programmering Hvad kunne være gjort anderledes: Bedre planlægning af hvilke par der laver hvad. Alternative måder at parprogrammere på kan gøre det nemmere hvis de traditionelle metoder ikke fungerer (fx "ping pong pair programming”)

Fælles ejerskab Specielle forhold. Hvad betød det for det videre forløb. Hvad kunne være gjort anderledes.

Fælles ejerskab Specielle forhold: Udviklerne fandt sig hurtigt til rette i ekspert roller pga. forskellig erfaring med teknologien Tidskrævende at sætte sig ind i noget en anden udvikler har lavet

Fælles ejerskab Hvad betød det for det videre forløb: Vi opnåede ikke den ønskede grad af fælles ejerskab således at alle kunne rette fejl og refaktorere i alt koden. Vi endte med et system hvor vi hver især havde hver vores ansvarsområde.

Fælles ejerskab Hvad kunne være gjort anderledes: Få styr på par-programmering Mere fokus på at skiftes til at skrive på forskellige områder af programmet (planlægning).

Konklusion Gode principper i teorien, dog svært at implementere i praksis Brugbar fremgangsmåde til planlægning Godt til mindre projekter med erfarne udviklere Dette projekt i forhold til UP Skalerbarhed Stabilitet

Fremvisning og test af projektets slutprodukt

Valgfagssystem Præsentation af userstories: Tilføj valgfagsforslag Udvælg fag til første pulje Udvælgelse af prioriteter Placering af fag i puljer Pulje prioritering Tildeling af fag til eleverne

User Story 1 Muligheden for at tilføje forslag til nye fag. Vil i sidste ende kræve login fra elevens side.

User Story 2 Valgfags leder udvælger de fag der går videre til næste fase blandt de indkommende forslag. Her kan der med fordel lægges mere information ind om faget så det ikke bare er titel.

User Story 3 Eleven logger ind i systemet og vælger to første og anden prioriteter Igen kan der med fordel stå udvidet information om faget eller linkes til ekstern side med informationen.

User Story 4 Uddannelses leder udvælger hvilke fag der skal i pulje 1 eller 2 Tilfredsheden blandt eleverne vises vha. farver for at give et hurtigt overblik over den overordnede tilfredshed

User Story 5 Eleven logger på og vælger en første og anden prioritet fra både pulje 1 og 2 Igen kan der linkes til en side om hver valgfag for at give eleven yderligere information om faget

User Story 6 Uddannelseslederen vælger hvilke fag der endeligt skal vælges. Elevens tilfredshed vises i kolonnen til venstre Lederen vælger nu hvilke fag eleverne skal have, farven på feltet viser hvor tilfreds eleven vil være for det valg. Valgfagene gemmes

User Story 7 og 8 User Story 7 og 8 blev ikke implementeret da vi bestemte os for at koncentrere os om de andre User Story 7 beskriver processen hvor lederen printer listen ud og afleverer den til sekretæren User Story 8 beskriver processen hvor sekretæren via notificerer eleverne om deres kommende valgfag.