Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 1: Hhx og iværksætteri DEA, 13. Oktober 2010 Videnskabelig assistent, Rikke Brown

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Advertisements

Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Præsentation af forskningsrapport DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Legende Innovation Evaluering v. Ulla Kellermann.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Sikkerhedskultur - lærlinge
Vandpytten. Først bekymrer hun sig ikke om størrelsen på vandpytten.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx -kvaliteter og udfordringer ’Hvis jeg ikke har pc’en med ville jeg få mere ud af det” – om IT og medier i undervisningen.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
”Veje til videregående uddannelse ” - et projekt om nye overgange til uddannelse DUR
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Rehabilitering Brønderslev Kommune
Læringsmiljø og naturvidenskab på htx - kvaliteter og udfordringer
Gymnasiekultur og elevdeltagelse
Feedback Manual.
Emneworkshop -Inspektorforeningen årsmøde 2012
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Inklusion, klasserumskultur og fravær
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Ind i undervisningsrummet på eud
I dette indkøbscenter kan kvinder vælge mellem forskellige typer mænd..
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
Fortællinger fra kanten
Dette diasshow er udarbejdet af:  Gitte Larsen  Charlotte Pedersen Fra O 27.
En menighed, der søger enhed
Verdens 7 underværker….
Verdens 7 vidundere.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Ole Lund Kirkegaard Ole Lund Kirkegaard blev 39 år.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Hvad er misbrug i praksis?
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Reduktion AM 2009.
Ria Slides I dette indkøbscenter kan fruerne vælge mellem forskellige mandetyper...
Køn og uddannelsesvalg efter gymnasiet
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
iBehave Et helligt hjerte
Konference om fravær og frafald i de gymnasiale uddannelser
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Studievejlederkonference i Nyborg
Konference om fravær og frafald i de gymnasiale uddannelser
Hvad tror du? -rygning blandt unge Hemmelig afstemning for forældre.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Alle talenter skal i spil… Anette Steen Pedersen Færøerne - maj 2011.
Hvem er HF-kursisterne og hvordan kan vi motivere dem?
En undersøgelse af biblioteksservicen i landdistrikter. Et samarbejde mellem Esbjerg, Varde, Ringkøbing-Skjern og Skive biblioteker samt Center for Landdistriktsforskning.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
”Mediemakt og kvinnemakt i Danmark” Pernille Tranberg, chefredaktør
En dansk folkeskole 650 elever, 3 spor, 0.-9., fire obs-klasser
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
4. Virksomhedens etablering
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Læreren som læringsleder
Mit Navn Er Susi DE første 17 år boede jeg på landet. Jeg keder mig...og vil gerne vide hvordan det er at være i “byen”.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Evaluering af valgfag I NOrd
”I gamle dage gik man til fodbold og gymnastik for at være sammen med sine venner – det gør man ikke mere!” - Perspektiver på børne- og ungdomsidræt i.
Verdens 7 vidundere.
Madkoloni Bornholm Klassepræsentation.
Unge & Rygning: Forældres rolle
Præsentationens transcript:

Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 1: Hhx og iværksætteri DEA, 13. Oktober 2010 Videnskabelig assistent, Rikke Brown Center for Ungdomsforskning (CeFU), DPU /AU

1.Piger og drenges iværksætterdrømme 2.Iværksætterglæde og fremtidsplaner 3.Iværksætterglæde hen over de tre årgange

Alle hhx-elever skal møde ”en innovations- og iværksætterorienteret dimension” (hhx-bekendtgørelsen) Andel af 2009-studenterne med valgfaget innovation Hhx37,1 % Htx13,4 % Hf0,4 % Stx0,2 % Kilde: UNIC Statistik & Analyse Hhx i front i arbejdet med at nå regeringens mål: at Danmark i 2015 skal være blandt de lande i verden med flest vækstiværksættere Iværksætteri og innovation på hhx

Hvad kan eleverne bedst lide ved hhx?

Hver fjerde dreng og hver syvende pige er meget enige i, at noget af det bedste ved hhx er mulighederne for at iværksætte Tre ud af fire iværksættere i Danmark er mænd (Erhvervs- og Byggestyrelsen)

Piger og drenges iværksætterdrømme Joakim: Jeg tror, at det ligger til drengenes natur... bare sige: ’Prøv at høre her, det er mig, der har startet det her og det er mig der har gjort det og det er sgu ikke en eller anden. Det er bare noget, jeg har startet fra bunden af’ Int.: Har pigerne det ikke sådan? Nina: Jo, jeg vil gerne. Sisse: Jeg har det ikke sådan. Jeg vil helst gerne noget sikkert. Joakim: Jeg tror, at drengene lever mere sådan i det uvisse – at enten så kan det sgu blive godt, eller også kan det blive noget lort. Hvor jeg tror mere piger, det er sådan mere det sikre... Drengene det er mere sådan, at de vil gerne være det bedste af det bedste. Hvor pigerne det er sådan, de kan indordne sig med, at de måske ikke er toppen af toppen.

Iværksætterglæde og begrundelser for hhx-valget Andel meget enige i at noget af det bedste ved hhx er mulighederne for at iværksætte

Iværksætterglæde og fremtidsplaner Andel meget enige i at noget af det bedste ved hhx er mulighederne for at iværksætte

Iværksætterglæde hen over de tre årgange

Tre udfordringer 1.Gøre (endnu) flere piger begejstrede for iværksætteri. 2.Koble iværksætteriglæde og videreuddannelsesdrømme – de skal ikke udelukke hinanden, tvært imod! 3.Pirre elevernes iværksætterglæde over alle tre år.