INDHOLD Hvordan virker brændselsceller

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Jeopardy af 7.b Sct. Jørgens Skole
Jeopardy Hovedregning Gange Geometri Diverse
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Fokus på brændstof ! ”En hest er ikke bare en hest ” !!
Intro – små anlæg Klassificering af energibesparelser
Lagring af vedvarende energi Jens Brandt Sørensen
Hvad betyder omlægning af transport til gas For CO2 reduktion?
Borgernes barrierer for brug af IT
Energi Øresund | 15. maj | 2011 | Kirstine Hansen | Amagerforbrænding Aktivitet 1: Lagring af vedvarende energi Lagring af affald –status og foreløbige.
RESUME Køretøjer og brændsel
Grovfoderdyrkning: 2,3 Hurtig og skånsom håndtering af grønne afgrøder Superhøst kræver jævne marker og rigtigt udstyr Maskinkonsulent Carl Høj Laursen.
Vindmølle logistik – Forsikring Baranchemøde, den 24. Marts 2014.
Dataopsamling og GPS-styring
Opsummering Kathrine Hauge Madsen.
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Hvorfor? V. direktør Per Grønbæk, Sønderjysk Lndboforening
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) INTELLIGENTE TRANSPORT SYSTEMER.
Grønne løsninger til håndtering af hverdagsregn og skybrud
Busser Kan vi spare penge hvis alle kører på cykel?
Beslutningsgrundlag COWI
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
12. Virksomhedens miljøforhold – virksomhedens miljøbelastning
•Hvem er vi? •Hvad vil vi? •Hvordan gør vi det? GreenHydrogen.dk Aps ejes ligeligt af følgende selskaber: Hollensen Energy A/S Dantherm Air Handling.
GRØNNE JOB JESPER LUND-LARSEN, 3F
Installationer Varmt vand.
Luft- og vand varmepumpe
El-bil 1919 El/Hybrid-bil. Prius batteri Litium celler Porsche hybrid.
ELBILNETVÆRKSMØDE Energistyrelsen, København
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Forgasning af affald og biomasse
Naturfag 9.klasse Kredsløbet.
DIESEL OG BENZIN MOTORE
BIO-DIESEL.
VE-anlæg Valg af vedvarende energikilder (case).
Hvad bruger vi mobilen til nu? Hvad kommer vi til at bruge den til i ”morgen” / Martin Lausten.
Michael Svane SummIT 18.maj 11 Summit IT som vækstmotor Hvor står transportbranchen ? v/branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
Elbiler – erfaringer og udvikling Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Trafikstyrelsen 7. december 2011.
Etablering og vækstregulering af vinterraps
Munksøgård André og Nicki
Jeopardy Ikast Vestre Skole
Elsam og fremtidens danske energiforsyning Fremtidens energiforsyning 22. februar 2005 Adm. direktør Peter Høstgaard-Jensen Elsam A/S.
Energiproduktion i landbruget Tekniske løsninger ved minikraftvarmeanlæg Konsulent Jørgen Pedersen Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret, Byggeri og Teknik.
- Lille men pæn butik. Præsenterer sig flot.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteproduktion Fælles europæiske anbefalinger om håndtering af bekæmpelsesmidler i TOPPS Landskonsulent Poul.
Fra værdiafgifter til miljøafgifter for motorkøretøjer Kan en omlægning af afgiftspolitikken skabe en mindre forurenende bilpark?
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
Før vi starter på alkoholer, skal vi lige kigge på alkanerne (olier) fra 8.klasse-bogen. Navnene på de forskellige alkaner er udgangspunktet for navngivningen.
22 år med succes med biogas til kraftvarme Lemvig Kommune Danmark
Matematik B 1.
Driftsleder, Løgstør Fjernvarmeværk
Miljøfordele ved brug af bioethanol
”Lineær Programmering - Minimering”
Energiraffinaderiet - rygraden i fremtidens energisystem IDA den 12. juni 2006 Flemming Nissen Udviklingschef i Elsam.
Kvælstofbalancer på kvægbrug Konsulent Søren Kolind Hvid Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion 2004 Dansk Landbrugsrådgivning.
Biomasse Fra Affald til Olie.
ALTERNATIVE BRÆNDSLER OG KØRETØJER NATUR GAS Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Opgave 10 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Kvalitet, variation mellem sorter, marker og i marker Landskonsulent Jon Birger Pedersen Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Planteproduktion 2004.
Kapitel 16 Logistik og Lagerteori
Biomasseproduktion i det økologiske sædskifte
El-producerende brænder til fyret Udnyttelse af procesvarme fra gasproduktion 1 Poul Lading.
Præsentationens transcript:

BRÆNDSELSCELLE KØRETØJER Carlos Sousa AGENDA, Lokal Energi Center i Almada

INDHOLD Hvordan virker brændselsceller Produktion, transport og opbevaring af Hydrogen Forslag fra fabrikanter

Hvordan virker brændselsceller?

Hvordan virker brændselsceller? Udslip Ilt Anode= Anode Anode= Anode, Kathode= Kathode, Cooling Circuit= Køle cirkel, Exhaust=Udstødning, Air and water= Luft og vand, membrane= menbran, electric traction=elektrisk trækkræft

Hvordan virker brændselsceller? Hovedegenskaber hver celle: 0.5 – 1 V intensivitet: 0.3 – 1 A cm2 kraft: 0.3 – 0.5 W/cm2

Hvordan arbejder brændselsceller? Eksempel: 2 x 100 celler ( 40 cm x 40 cm)  2 x (100 x 0.7) x (40 x 40 x 0.375) = 2 x (70 V x 640 A) = 84 kW (114 CV) Ballard 900 107 CV 72 kg 34 x 24 x 75 cm Volume 61 L 1,3 kW / L

Hvordan arbejder brændselsceller?   15 to 35%   30 to +50% Fuel, air mixture= benzin og luft mixer; spark plug= gnist udløser; Exhaust = Udstødning; Heat:Water-cooled = varme:vand-køler: exhaust:water vapor= udstødning:vand udsødning; fuel:hydrogene= benzin:hydrogene; heat(90 c):water-cooled= varme ( 90 C): vand køler; Electric motor= Elektrisk motor

Brændselsceller til en passagerbus, MAN

UDFORDRINGER I FREMTIDEN Omkostninger 400 €/kW (7 x prisen af en almindelig motor) Komplet celle: € 20 000,00 eller 150.000 DKK (motor € 3 000,00) Pålidelighed Tilpasning/flexibilitet i forhold til hurtige ændringer Problemer med lave temperature (under 0 ºC) H2 forurening Tilpasning til køretøjer Bruger hydrogen (produktion, transport og opbevaring)!!

Fuel cell vehicle= brændselscelle køretøj; D/C to D/C converter= D/C til D/C omformer; Ballard fuel cell stack= celle oplader; condencer=kondensator; Water pump= vand pumpe; air compresser inverter= luft kompresser vekselretter; water pump inverter= vand pumpe vekselretter; Boost converter= øgnings omformer; temperature control valve= temperatur kontrol ventil; air & fuel humidifiers=luft og brændstof luftfugter; Water tank = vand tank; air compressor = luft kompresser; gaseous H2 tanks= gasholdig H2 tanke; Electric motor / transaxel= elektrisk motor /Omformer; heat exchanger= varmeveksler; Air intake silencer= lyddæmpende luftintag

PRODUKTION, TRANSPORT OG OPBEVARING AF H2 1. Industriel Produktion elektrolyse af vand? Naturlig gas? Oil raffinaderi? Vedvarende kilder Distributionsnetværk? (eksistere ikke!) Omkostning, investeringer Sikkerhed og social accept

PRODUKTION, TRANSPORT OG OPBEVARING AF H2 2. Decentraliseret produktion (På tankstation) Fra hvad? (elektrolyse af vand? Natur gas? andre) Omkostning til udstyr Sikkerhed og social accept

PRODUCTION, TRANSPORT OG OPBEVARING AF H2 Uanset produktionssted (Tankstation eller industri anlæg) Tank system Sikkerhed Påfyldningstid

PRODUKTION, TRANSPORT OG OPBEVARING AF H2 Opbevaring på stedet … Sammenpresset gas @ 300 bar? (meget lav massefylde) Flydende ved –253 ºC? (høj fordampning, lav massefylde) Solid grundmasse? (vægt/volume forhold)

PRODUKTION, TRANSPORT OG OPBEVARING AF H2 3. Produktion på stedet - med en omformer Fra natur gas, methanol, ethanol? Benzin? Problemer System effektivitet Omkostning Teknologi Emission– løser ikke CO2 udslip

Necar 5 e Jeep Commander (2000; CH3OH) Necar 3 (1997; CH3OH) Necar 4 (1999)

Opel Hydrogen 1 Flydende H2 (75 Liter; 5 kg H2) Indeholder 200 celler (59/27/50 cm) - 150 – 200 V; 90 kW/ 122 CV - 68 kg Reservebatteri Vægt: 1575 kg 0-100 km/h – 16 s Max. fart: 140 km/h Spændvidde: 400 km

DEMONSTATIONS PROJEKT - CUTE Clean Urban Transport for Europe, CUTE Demonstrations projekt for at teste og evaluere om Hydrogen busser er funktionssikre til offentlig transport. 10 europæiske byer (Barcelona, Madrid, London, Hamburg, Luxemburg, Estocolmo, Amsterdam, Stutgart, Stockholm, Porto) 3 Daimler-Chrysler busser pr. by Forskellige metoder for produktion af Hydrogen (Udskiftelige kilder - hydropower, natur gas, raffinaderi) Eavluering af omkosninger, infrastruktur, livs cyklus, CO2udslip, etc.

Tak for jeres opmærksomhed!