Studietyper Katharina M.Main

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykiatrisk patient dør af lungeemboli efter bæltefiksering
Advertisements

Kritisk vurdering af forskningslitteratur
Dialysebehandling er, uanset dialysemetode, en belastning og betyder store ændringer i det daglige liv for den hvis liv afhænger af dialyse og for de nære.
Begreberne risiko og effekt
Diabetes – en sygdom i vækst
Kohorte og interventionsstudier
Gen-analyse af metastaserende prostatacancer
Dag 1: Tilstede: AV, MH • – Introduktion, præsentation af undervisere og kursister samt projekttitler • – 09.45Hvorfor er det vigtigt.
Lasse T. Krogsbøll, læge Det Nordiske Cochrane Center
Valg af studie-type for projektet
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Basal statistik 24. okt Tom Bendix Videncenter for
Fysisk aktivitet og diabetes
TERM modellen Introduktion til øvelse
Forskellige studietyper
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Maj 2010: Sundhedsstyrelsens anbefalinger vedr. D-vitamin
EPS Enhed for Perioperativ Sygepleje 2007 Kvalitetsmålinger Dorthe Hjort.
Q-feber i graviditeten
Den gode ansøgning Julie Christine Gaardbo
Kvalitetssikring og forskning
det evidensbaserede og det politisk styrede sundhedsvæsen?
Kohorte og interventionsstudier
Stor betydning for patienter, - at der foretages randomiserede kontrollerede undersøgelser!
Evidenspyramiden – kort fortalt
Samfundsøkonomisk analyse af et fokuseret og proaktivt pleje- og genoptræningsforløb for patienter der får kunstig hofteled MPH - Specialmodul i sundhedsøkonomi.
Markedsanalysen i praksis.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Kritisk Læsning af Litteratur
Forskellige studietyper
Main 2010Forskningstraining Modul I Kritisk Læsning af Litteratur Katharina M.Main Afd. For Vækst og Reproduktion Afsnit GR 5064, Rigshospitalet
Case.
Trends i onkologien Temaeftermiddag for primærsektor, 10. maj 2011
Risikofaktorer som effektmål
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Jennifer Christensen Er det muligt at mindske de postoperative gener efter kirurgisk fjernelse af mandiblens 3. molar?
‘Papirarbejdet’ Videnskabsetisk Komite (VEK)
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Aflastning i graviditeten
Reimar W. Thomsen, Associate professor, MD, PhD
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Kohorte og interventionsstudier
spørgsmål hvor mange apopleksier er der i Danmark pr år ?
Akutte indlæggelser på de intern medicinske afdelinger i Danmark
LARS Lav Anterior Resektions Syndrom (LARS)
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Rationel klinik Wulff & Gøtzsche, Munksgaard Medical Informatics
DEMC November 2014 Funktionsevnen hos ældre medicinske patienter indlagt i en akutafdeling Inge Hansen Bruun, ph.d. stud, fysioterapeut.
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Kvantitative metoder.
Biostatistik ST8 Carsten Dahl Mørch Fredrik Bajers Vej 7 D2-109
Hvorfor diskutere evidensbegrebet ved evaluering af interventioner? Margit Velsing Groth, DTU Fødevareinstituttet, Afd. For Ernæring Department of Nutrition,
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
WHO Collaborating Centre for Evidence-Based Health Promotion in Hosp & HS Bispebjerg University Hospital Scand-Ankle: Uddannelsesprogram for alk-ptt med.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Fosterovervågning under fødsler – indikationer
Dokumentation, evaluering og evidens
Barbiturater vs benzodiazepiner
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Profylaktisk kirugi ved hereditær bryst- og ovariecancer Hysterektomi Salpingektomi /Ooforektomi Helle Clausen, Malene Forstholm, Suher Hassan, Manuela.
Nedslidning – hvad er det?
Fibromer / muskelknuder
Nøgler til et optimalt forskningsforløb
Epi˚brand Registerbaseret kohorteundersøgelse af danske brandfolks mulige helbredsrisici ved arbejdet Johnni Hansen Kajsa Petersen Julie Elbæk Pedersen.
Foetus Magnus Suspicio
Metoden fælles beslutningstagning
Evidenshierarki eller - typologi
Måling (psykometri) 1.
Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater
Præsentationens transcript:

Studietyper Katharina M.Main katharina.main@rh.regionh.dk Afd. For Vækst og Reproduktion Afsnit GR 5064, Rigshospitalet katharina.main@rh.regionh.dk Main 2010 Forskningstraining Modul I

Forskningstraining Modul I Den ’hellige ko’- RCT Randomised Clinical Trial (tidligere: Randomised Controlled Trial) Randomisering= tilfældigt valgt Blinded= patient / behandler Effektmål: fastlagt på forhånd Prospektivt design Deltagerantal: fastlagt Kontrolgruppe God til sammenligning af to forskellige behandlinger eller en behandling versus placebo (årsagssammenhæng) Main 2010 Forskningstraining Modul I

Graduering af Evidens: Hvornår tror vi mest på resultatet ? Ia: metaanalyse af RCT Ib: mindst 1 RCT II: mindst 1 god, kontrolleret studie III: deskriptive studier (kohorte, case-kontrol, før-efter) IV: Ekspertkomité, konsensus Faldende styrke Main 2010 Forskningstraining Modul I

Forskningstraining Modul I Designs af RCT Parret: ex: ekzembehandling højre versus venstre side Uparret: ex: kurative behandlinger Overkrydsning: OBS efterslæbseffekt, periodeeffekt Behandling A Behandling B Main 2010 Forskningstraining Modul I

Forskningstraining Modul I Ulemper ved RCT Kræver en à priori viden om mulige sammenhænge/effekter Høje omkostninger Omfangsrigt bureaukrati (GCP m.v.) Lange ventetider på resultat Risiko for afbrydelser i utide: (ex: uventede dødsfald / alvorlige hændelser) Tester typisk kun én hypotese ad gangen ’Overser’ outliers som kunne give ny viden Main 2010 Forskningstraining Modul I

Klinisk epidemiologi: ikke kun for folkesundhedsforskning Epi= på Demos= folk Logos= lære God til at se på f.eks. risikofaktorer for kroniske sygdomme, komplikationer efter kirurgi, livsstilsfaktorers betydning for sygdommes forløb, udvikling af hypoteser m.v. Main 2010 Forskningstraining Modul I

Karakteristika af klinisk epidemiologi Ser på hyppigheder og kumulerede hyppigheder (prævalens, incidens, overlevelse) Beskriver sammenhænge (deskriptiv) Kan være prospektiv og retrospektiv og en kombination Inkluderer confoundere Anvender forskellige kilder: kliniske og parakliniske undersøgelser, kliniske registre, statistiske registre, spørgeskemaer m.v. Datakvaliteten (validiteten) kan variere meget Kan teste flere hypoteser samtidigt og genere nye hypoteser Main 2010 Forskningstraining Modul I

Forskningstraining Modul I Datakvaliteten Main 2010 Forskningstraining Modul I

Forskningstraining Modul I Mulige Designs Observationelle Kasuistik Korrelationsstudie / associationsstudie Tværsnitsundersøgelse Case-kontrol studie Case-kohorte studie Kohorter Registerstudie Interventionelle Før-efter studier med ’historiske’ kontroller Kvalitetssikringsprojekter Komplekse interventioner med ændring af mange faktorer samtidigt Main 2010 Forskningstraining Modul I

Forskningstraining Modul I Kvalitative Metoder Spørgeskemaer, ex. ventetider Interview, ex. Patienttilfredshed Observationer, ex. audit Mulighed for åbne spørgsmål til generering for nye hypoteser Mulighed for uventede fund til generering af nye hypoteser Main 2010 Forskningstraining Modul I

Hvilken type forsker er du ? Main 2010 Forskningstraining Modul I

Hvad bestemmer valg af studietype ? Mål / hypotese Forhåndsviden fra litteraturen Ressourcer (personer, penge) Traditioner / lovgivninger Forsøgspersonerne Main 2010 Forskningstraining Modul I