Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bioenergiressourcerne tænkt anderledes og med kommende nye Teknologier
Advertisements

FREMTIDENS LEVENDE LABORATORIUM Thomas Hune, Insero Software.
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
EDISON projektet MKDs seminar om elbiler, batterier, strøm og ladning
Supported by / Supported by PRO.MOTION – Bæredygtig transport hjemme fra.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Fremtidens energiplanlægning
Lagring af vedvarende energi Jens Brandt Sørensen
Hvad betyder omlægning af transport til gas For CO2 reduktion?
Naturgas Fyns vision - omstilling frem mod 2050
RESUME Køretøjer og brændsel
Seminar for danske motorjournalister Sprogø den 16. august 2010 Center for Grøn Transport
29. september 2008 Jasper Hedegaard Bojsen Teknologidirektør Microsoft Danmark Grøn IT.
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
Vedvarende energi til husstande
Økonomi- og energieffektivisering af Fredericia Kommunes vognpark Optimering af vognparken Introduktion af elbiler Økonomi- og energieffektivisering af.
Elbiloperatør. Generelt syn på markedet •Der er politisk, branche- og mediemæssig opmærksomhed •Mange meninger og holdninger •Bilbranchen •Energibranchen.
Transport og transportudfordringer
Transport på landet Møde med Movia Den
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Målsætninger på klima- og energiområdet
DONG Energy 85/15 Jakob Askou Bøss Vice President DONG Energy
Klima og bæredygtighed
Klimapartnerskaber Trippel Helix. Strategiske hovedspor.
Busser Kan vi spare penge hvis alle kører på cykel?
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
INDHOLD Hvordan virker brændselsceller
•Hvem er vi? •Hvad vil vi? •Hvordan gør vi det? GreenHydrogen.dk Aps ejes ligeligt af følgende selskaber: Hollensen Energy A/S Dantherm Air Handling.
El-bil 1919 El/Hybrid-bil. Prius batteri Litium celler Porsche hybrid.
ELBILNETVÆRKSMØDE Energistyrelsen, København
Christian Ege, formand Transport og klima Slut med free rider plads Transporten får snart medansvar for klimabeskyttelsen DI-transport Det Økologiske.
Godt på vej – 5 elbiler i Gladsaxe Kommune (der blev til 4) Klima Klar By- og Miljøforvaltningen 20. januar 2011 Kim W. Jensen.
Værdi gennem partnerskaber
Spørgeskemaundersøgelse. ­Møde i Elbilsnetværket, 4. maj 2011 ­v/Niels Frees.
Ringkøbing-Skjern Kommune skal være 100 % selvforsynende med vedvarende energi i år 2020.
Cykling i Region Hovedstaden
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
Vedvarende energi og energioptimering – muligheder og udfordringer? Marts 2013.
Mobility on Demand Environmentally responsible, cost efficient and brand building mobility.
Elbiler – erfaringer og udvikling Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Trafikstyrelsen 7. december 2011.
Munksøgård André og Nicki
Litium-ion, BMS og brændselscelle teknologi. Velkommen til: 1.
El-biler.
1 ISS – Carbon Hvorfor ISS i Carbon 20? 2 Dialog med kunder der prioriterer miljø Inspiration til det fortsatte arbejde med udvikling af.
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
Siden sidst i Trafikstyrelsen Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Energistyrelsen 27. marts 2012.
Morgendagens varmeforsyning – samspil og fleksibilitet i energisystemet. Transform2012, Dag 1 Breakout session på Aalborg Universitet København 21. November.
Morgendagens varmeforsyning samspil og fleksibilitet i energisystemet TRANSFORM konference den 21. november 2012 Lars Gullev Direktør, VEKS.
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
HVAD ER FREMTIDEN FOR ELBILER v/Lærke Flader, Det Økologiske Råd, den 7. december 2015.
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Jonas Mortensen Tlf Agenda: Deltagelse i elbilpartnerskab Tilskud til indkøb af elbiler Få viden om elbiler Vejledning fra Copenhagen Electric.
Indkøb af elbiler Temadag – PRIMES 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Elbilnetværksmøde for kommuner og regioner, 30. september 2014 Nyt fra ENS og TS 10:00 – 10:20 TS & ENS Bordrunde 10:20 – 11: 10 En kommunes historie 11:10.
Elbiler i fleksible flåder Jeppe Juul Det Økologiske Råd.
Erfaringer med brintbiler Trafikstyrelsen og Energistyrelsens elbilnetværk for kommuner og regioner 30. September 2014 » Birte Busch Thomsen » Projektleder.
1. KBH Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-
1 Blue Corridor NGV Rally 2013 administrerende direktør Susanne Juhl.
Christian Ege, sekretariatsleder Biogas og bæredygtighed N&L-kommissionen Det Økologiske Råd.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Siden sidst i Trafikstyrelsen Helene Duprat, fuldmægtig Elbilnetværk for virksomheder 23. april 2015.
BILFLÅDESTYRING. Ret sidefod i diasmaster Aftalen gælder for: Person biler Varevogne indtil 3500kg Minibusser, 9 personers Handicap busser Kommuneleasing.
Galathea 5 Fra fossil brændstof - til vedvarende energi. Ved: William, Mikkel og Asger.
Status for forsøgsordning for elbiler Elbiler kan inddeles i 4 kategorier Ombyggede elbiler - små elbilproducenter. Støttet 26 stk. 1. generations.
Frederik, Viktor AA, Julie N og Caroline
Baggrund for præsentationen
Nordisk sekretariat for e-mobilitet v. Henrik H
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Præsentationens transcript:

Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees Elbilen i Kommunen, Fredericia 31. maj 2012

Hvorfor elbiler? Klima og ressourcer. Fossilfrit samfund (2050) El (vind, vand, sol) Batteri elbiler til korte distancer Brændselscelle elbiler (hydrogen) Tog Biomasse (diesel, ethanol, gas, syntetisk) Biler til lange distancer Skibe Fly El - biomasse Plug-in hybrid biler

Vedvarende energi er en knap ressource - transportmidler skal være energieffektive Effekti-vitet cykel gang elcykel elbil eltog hydrogen plug-in hybrid diesel benzin/ ethanol/ gas Rækkevidde

Udbud, personbiler BEV FCEV PHEV Mitsubishi e-MiEV/Peugeot iOn/Citroen C-Zero Nissan Leaf Renault Fluence, Zoe Tesla Flere på vej… FCEV Hyundai, Mercedes Benz (2015) PHEV Fisker Karma Opel Ampera Volvo V60 Toyota Prius (2013)

Udbud, vare- og lastbiler BEV Mercedes Vito E-Cell (Modec) Peugeot Partner Renault Kangoo ZE Smith FCEV Indtil nu ingen kommercielle PHEV

Opfylder elbilen vores behov? Barriere Løsning Rækkevidde 2012: 160 km (i praksis 70 – 120 km) 2020: 250 km (i praksis 120 – 200 km) Information: 80 - 90 % af transportbehov kan opfyldes Kør grønt i elbil Quick charge stationer Ny forretningskoncepter Elbil – tog - elbil Leasing inkl. dieselbil Teknologisk udvikling Plug-in eller FC elbil DSB kobler elbiler til togbilletten Tesla S, rækkevidde 480 km

Andre hindringer? Barriere Løsning Opladning Sikkerhed og komfort Udbud og pris Standard stik Adgang til opladning Hjemme, offentligt, undervejs Intelligente apps Lademulighed, roaming Induktionsopladning Undgå ledningsbesvær Ok i OEM biler Flere OEM biler Priserne falder Billig drift Før: 274.990 DKK Nu: 215.990 DKK 290.690 DKK

Modalskift – medfører elbilen nye holdninger? Transportenergi Høj Benzinbil Dieselbil Plug-in hybrid Brændselscelle elbil Samkørsel Elbil Bus Samkørsel elbil Tog (el) El-cykel Cykel Delebil El-delebil Lav

Trafikstyrelsen, forsøg med elbiler ChoosEV TestEnElbil (med Energistyrelsen) Delebilsfonden NextMove (brintbiler) Movia (hybridbusser, ikke plug-in) Movia (elbusser) Taxa 4X35 Videnprojekter (elbiler og plug-in hybrid biler)