INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) INTELLIGENTE TRANSPORT SYSTEMER
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) Emner Formål: Typiske ITS løsninger Vudering af ITS Mål – Hvad kan ITS gøre for din by eller storby? Eksempler på ITS i aktion Endelige mål
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) Indlærings objektiver Når du har været igennem dette har du : • En forståelse for ITS • Viden om hvordan ITS løsninger kan bruges og vurderes • Kendskab til eksempler på ITS løsninger rundt om I EU
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) Basis typer af ITS 1 Galileo Registrering af ulykker Variable fart grænser Rampe kontrol
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) Basis typer af ITS 2 Trafik signal kontrol Parkeringsledelse Kræve tilbagevendende Transport ledelse Fragt og vognpark ledelse
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) Basis typer af ITS 3 System for de sårbare i trafikkens (e.g. Puffin crossings) Multimodal rejse planlægning Informations System for passagere Guided rute og navigation
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) Basis typer af ITS 4 Fart begrænsninger Variable trafikskilte og guidance på ruten Opkrævning af vejafgifter, skat og adgangskontrol Offentlig transport betaling
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) Vudering af ITS ITS – En god ting eller en brugbar måleenhed for transport? – stor industri med kraftfuld marketing For at tage beslutninger om dette, tænk: • Hvad er dine transport politiske mål – hvad vil du opnå? • Vil ITS hjælpe med at opnå det? • Hvor meget har du råd til at bruge? • Har du en exsisterende teknologi til der lever op til og kan sammenlignes med ITS ? • Kigger du efter afprøvet og testet ITS – eller noget helt nyt?
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) Mål I din by eller storby – hvad er dine objektiver på transport – hvd vil du have transport systemet skal opnå og hvordan vil du forbedre det? Udfra hvad du har set indtil nu – hvordan kan ITS hjælpe dig med at opnå dine mål? … Og nu nogle mere detaljerede case studier – note mangel på SCBA
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) London, UK – elektronisk lagerede værdi og sæson kort til bus, metro eller tog – intro 2003 Tilbyder store rabatter i stedet for at betale med kontanter Giver hurtigere opstigning i bussen Kontaktløs – radiotransmitter i hvert kort €300m at sætte op – grundlagt på et eksisterende magnetisk system 2.9m kort, 2.2m ture/dag (27% af alle ture med undergrunden og 18% af alle busture) Oystercard
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) Parkerings guide Aalborg DK Støttet under EU THERMIE programmet 9 parkeringsparker, 3000 parkeringspladser, 39 VMS skilte Reel tidsinformation på belægningstiden i parkeringsparkerne guide til parkeringsparkerne God bruger accept – sparer 7750 t/år – kun 9% af besøgende finder ikke en tom plads første gang 3% kørende besøgende kommer oftere i midtbyen 0,1% reduktion energiforbrug
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) Aalborg system
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) Adgangs kontrol I Rom Det centrale Rom, mand- fred dagstiden, lørdag eftermiddag 23 adgangspunkter, €2 opkrævet for dem der ikke har pas Teknologi baseret på on TELEPASS: • TV kamera og infra-røde lyskilder • Mikrobølge responder • Unit med Smart Card (fripass eller oplagret beløb) 10-15% reduktion i trafik afhængig af tidspunkt på dagen, 6% forhøjelse i brugen af OT
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) Singapore Se video…
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) Rejse information Multi-modal rejseinformations portal for Basel regionen EU IST projekt TRANS-3 funded Trans-Bale (Basel, CH)– 3 lande (F, D, CH) Udvikling af website og rejseplanlægger udgift €620,000 Brugerevaluering: • 83% ændrede ikke deres adfærd som et resultat af informationen • 7% ændrede rute, • 6% ændrede rejsetid • 4% ændrede adfærd.
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) Konklusioner ITS formidler mange måder at reducere energiforbruget inden for transport området Ikke mange ITS projekter er ordenligt evalueret – hvad opnår de? Opvejer fordelene udgifterne? ITS kan være meget dyrt e.g. Oystercard Og – der er ikke altid den rigtige løsning – man har brug for god evaluering – møder det dine objektiver? Og nu… Det endelige mål