Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Velfærdssystemer og arbejdsmarkedsintegration af immigranter
Vinterman seminar 28. April SIDE 2 Vinterman seminar 28. april Ca. 80 personer: • 30 kommuner (23 Vinterman, 5 -Light og 2 -Melding) • 5 Vejcentre.
Video Active Præsentation på Christianshavns Gymnasium 29. april 2009 Af: Kristian Damsbo Eriksen, DR Arkiv & Research.
Hvorfor involvere forskere i forretningsudvikling? Alexandra Instituttet A/S.
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
Læringsspil potentiale og problemer for 3-10 årige Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 14. Marts 2006, Århus “…develop games which.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Ratings af Sovereigns Diverse grafer. USA renter • S&P nedgrader USA 5. august 2011 • Det skaber usikkerhed og panik på markederne • Dette medfører ”Flight-
Der er penge i kommunikation
Arbejdsglæde som ledelsesredskab, Fredensborg Kommune
Fattigdom i Danmark og EU Afslutningsevent for fattigdomsåret National Implementing Body Den 30. november 2010 Scandic Copenhagen Paneldebat: Fattigdom.
Generelt om straflempelse
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
1 Peter Nedergaard, professor i statskundskab, Københavns Universitet Otte udfordringer for verdens klimapolitik – og EU og.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
EU OG KRISEN Michael B. Lauritsen Stenhus Kostskole 23. januar 2013.
En dansk vækstsucces (jf. Peder J. Pedersens Tabel 17.2 fra første time) Både landbrug og byerhverv viste høje vækstrater fra 1880, jf. næste.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Fremtidens Indhold Virtuelle verdener © Serious Games Interactive Simon Egenfeldt-Nielsen, CEO Serious Games Interactive (Ph.d., Cand. Psych.)
Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”
Inspiration til reformarbejdet
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
1 1 Game-Research.com Advertainment, edutainment, og spils kritiske potentiale Ph.d stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com.
Ph.d.seminar på Københavns Universitet DennisRasmussen 14. November 2007 Erfaringer med ph.d’ere i Nordea – et møde mellem to verdener…
Computerspil i gymnasiet - Med Global Conflicts som tværfagligt eksempel Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, CEO 2. september 2010 Selected productions Serious.
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf.
Arbejdsglæde på affaldsdage Alexander Kjerulf. Hvad er arbejdsglæde? Hvorfor er det vigtigt? Hvordan gør vi? (Masser af konkrete tips!) ‏
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Future of game-based learning Ph.d., Cand. Psych. Simon Egenfeldt-Nielsen CEO Serious Games Interactive 28. March
Masser af gode tips 5 klassiske mødebrølere Opskriften på gode møder Programmet:
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
Computerspil og mærkning Lars Gjerlufsen Filmcensor Medlem af Medierådet for Børn og Unge Medlem af PEGIs Complaints Board.
Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København CEO Seriousgames.dk 6. November 2006, København.
Computerspil: Ej blot til lyst Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 29. Marts 2006, Haslev “…develop games which contain advanced.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Statistisk Forening 11.oktober 2007 Folketællinger : Traditionelle Registerbaserede og dem midt i mellem Anita Lange.
DLF–TRIFOLIUM Græsfrøkonferencen 2008 Søren Halbye; Salgs- og marketingdirektør.
Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen CEO Seriousgames 18. April 2007, Hillerød.
Camping Temaanalyse 11. oktober 2005 Gennemført af Jysk Analyse i maj 2005 Opkald til 3012 personer, 2310 gik videre Gennemført telefon interview med 608.
Frihed, lighed og broderskab – om børn og computerspil ’Children need stronger personal bonds with caring adults. Yet powerful technologies are distracting.
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf. Hvad er arbejdsglæde? Hvorfor er det vigtigt? Hvordan gør vi? (Masser af konkrete tips!) ‏
Serious Games Interactive | |
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Årsmødet for Studieadministratorer, 25 november 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
4. November 2008, Odense Uddannelseforum Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København Computerspil og læring: Læringsspil & kommercielle spil.
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Konsekvenserne af yderligere regulering af landbrugets næringsstofanvendelse – Hvad kan definitioner.
Arven fra edutainment: Kedeligt men ikke lærerigt Ph.d. stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com 24. November 2004,
Arbejdsglæde - også i modgang Alexander Kjerulf. Alle arbejdspladser kommer i krise før eller siden.
1 1 Game-Research.com Læringsspil i fremdrift Adjunkt, Cand. Psych. Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Seriousgames.dk 12. Maj 2005, Karrebæksminde.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Aalborg d. 23. april 2007 Markedsføring via computerspil.
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf. Chief Happiness Officer. Cand. scient. i datateknologi, Odense Universitet, Medstifter af IT-firmaet Enterprise.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Styrk fagligheden som professionel praktikvejleder FOA inviterer til konference for praktikvejledere på den pædagogiske assistentuddannelse og social-
-Hvad er det for en historie vi fortæller?
Undervisningsmateriale til video om Auqatrace
Frankrigs Europapolitik under Hollande – holder den fransk-tyske akse?
Vindmølleindustriens udfordringer
Energierhvervsanalyse
VEJEN TIL #EP19dk.
Europa-Parlamentet – folkets stemme
Præsentationens transcript:

Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand. Psych. Adjunkt, IT-Universitet København CEO, stifter Serious Games Interactive

Min baggrund • Forsker i computerspil & læring •Springer mellem forskning & industri Forskningsprojekter •Kommercielle computerspil til læringsbrug •Læringsspil potentiale •Seriøse spil på globale marked Computerspil •Global Conflicts: Palestine •Global Conflicts: Latin America •+10 games for clients

Firmas baggrund  Startede i 2006  Spil er mere end underholdning  16 ansatte i København  Vundet flere priser  Spil solgt i mere end 50 lange  Udviklet mere end 10 spil Oplæg om serious games i USA, UK, Belgien, Holland, Tyskland, Danmark, Sverige, Norge, Italien, Spanien, Grækenland, Østrig, Schweiz & Frankrig.

Hvorfor bruge tid på spil…? I dag lærer børn & unge mere fra medierne end i skolen. I dag har spil overhalet andre medier i popularitet. Spil har en række unikke egenskaber som gør dem uovertrufne til læring.

Overblik brug af trafikspil • Udbredt i fleste lande. • Oftest til de helt mindste (4-8 årige). • Oftest abstrakte snarere end oplevelsesbaserede. • Ofte begrænset fokus på samlede effekt.

Et godt spil… Et godt læringsspil er også et godt computerspil. Et godt computerspil er et godt læringsspil. • Audiovisuelt • Historie • Feedback • Udfaldsrum • Konsekvens • Balanceret • Belønning Engagerende Udfordrende Navneord Verber Interessant

Elementer i læringsspil… Motivation: Det skal være interessant, engagerende & udfordrende (spildynamikken). Integration: Der skal være sammenhæng mellem miljø, handlinger, succeskriterier og læringsmål. Fokus: Hovedparten af tid og fokus anvendes på relevante formål i spillet. Lyder enkelt men i praksis ganske vanskeligt…

Er det gode læringsspil? Alle sammen har elementer af læring.. Når læringsfokus stiger så falder underholdningen ofte i kvalitet.. Verberne… Navneordene… + Motivation Integration Fokus Motivation ++ Fokus ++ Integration Er det gode spil? + Motivation + Fokus + Integration

Et godt læringsspil • Audiovisuelt • Historie • Feedback • Udfaldsrum • Konsekvens • Balanceret • Belønning Navneord Verber Kvalitet & abstraktion • Rigtige navneord • Rigtige verber • Integration • Motivation • Fokus LæringsspilComputerspil

Hvad kan spil.. Masser af eksempler på at spil kan være skadelige… men så kan de også være gavnlige… Styrker ved spil •Simulere (afprøve scenarier) •Erfaringsdrevne (egne handlinger) •Kvalitet over kvantitet (gentagelse) Det gik næsten galt.... Hvad nu hvis… Bedre retention Bedre transfer

Hvordan kunne man gøre det… Lysbilledet-sjovet er ikke blevet voksent endnu >> spilsimulation Afprøve utal af scenarier omkostningsfrit. • Kørte over for rødt (med/uden trafik) • For høj hastighed (sving, bakke etc.) • Stof & alkohol-påvirket • Uden sikkerhedssele • Træt & ukoncentreret • Tale mobiltelefon • Høre høj musik Du kan fortælle folk de skal noget, men først når de selv oplever det fører det til forandring…

Contact details Serious Games Interactive Simon Egenfeldt-Nielsen © Serious Games Interactive