Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Next Generation Operations Management AutoNOC 2. AutoNOC 2 Business fordele.
Advertisements

Søgeord og konverteringer En webtekst skal på samme tid skabe synlighed i søgemaskinerne og motivere brugerne til at udføre en handling, vi som afsendere.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Iterativ udvikling og UP
Agenda  Opnåede resultater  Logging af backendkald  Analyse af logs  Implementering af caching  Demo af prototype  Videre arbejde i praksis  Logging.
UP som framework UP på 1. semester Planlægning efter UP Input til UP
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
Brian, Christian, Jens, Nicklas
Inception Larman kap. 4 Larman kap. 4 Poul Henriksen.
Information Systems work and Analysis of Change
Elmasri kap , Databaser Kvalitetsattributter og arkitektur Sikkerhed Transaktioner.
Udvikling – del II.
WOC2006 foranalyse workshop del 1
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Larman, 2. udgave kap. 11 Grundlæggende Systemudvikling zHvad er systemudvikling ? zHvad er UML ? zHvad er analyse og design ? zHvad er UP ?
Introduktion til Access (Access, del 1)
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer Del 2 af 2: Proces- og funktionsdiagrammering Aalborg Universitet, d. 9. oktober 2006.
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer
7. SQL constraints og triggers1 Aktive elementer i SQL.
Proces overblik med SIPOC modellen
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Data Dictionary (databaser, del 7)
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
Årsmøde Organisationen Danske Arkiver
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Udvikling – del II. 2 Håndtering af krav Uanset hvordan vi organiserer udviklingen af et SW-produkt, er håndtering af krav altid kritisk Dårlig håndtering.
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
Evaluering af Udbud og Modenhed af Cloud Computing Software Teknologier Præsentation af hovedopgave og resultater Vejleder: Henrik Bærbak Christensen Af:
Nyere usability test metoder John Paulin Hansen Magnus Nilsson Richard Amdi Madsen, Interresearch.
Virksomhedens informationsbehandling
8.7 Security: Grant and revoke1 Sikkerhed 8.7 Security and User Authorization in SQL.
Køb og drift af tilgængelige netsteder lbc/ /2.2.
Contextual design Opgave F gruppe Mål Videndeling: Alle medarbejder hos HP Element skal være i stand til at hente information ud af systemet.
Poul HenriksenLarman kap. 6 (del 2)1 Larman kap. 6 Del 2.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Modul placering. Analysemodellens struktur   Data model data objects relationships ERDs   Functional model data transforms DFDs   Behavioral model.
Eksamen i Databasesystemer. Eksamen 4 timers skriftlig eksamen afholdes 8. januar 2004 kl Alle skriftlige hjælpemidler. Der gives karakter efter.
Dokumentation 7. Semester
Forretning og Ledelse – Lektion 7
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
E/R-diagrammering 7. Semester.
Ved Søren Rokkjer Hansen
Unified Modeling Language
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Web services SOA, SOAP og WSDL. Disposition Inledning / Definition SOAP Standard SOAP Beskeder WSDL.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Interaktionsdiagrammer Hvordan beskrives objektinteraktion? Sekvensdiagrammer Collaborationsdiagrammer.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Definition Kriterier Design og evaluering
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
1.09 Dokumentation.
Samarbejdende LEGO-Robotter
Videnskabeligt projekt
Software Testing Software testing.
forretnings-modeller
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Præsentationens transcript:

Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap. 5 + 6 del1 Poul Henriksen

Krav Mangelfuld kravspecifikation og håndtering af krav er en af de store risiko momenter i software udvikling. Men løsningen er ikke at anvende en vandfaldsmodel, for at forsøge at specificere og stabilisere alle krav i den første fase. Krav ændres – signifikant I store projekter ændres op til 40 - 50% af kravene I middel store projekter ændres ca. 25 % Derfor skal SW udvikles iterativt med løbende feedback og tilpasning til ændrede krav. Larman kap. 5 + 6 del1 Poul Henriksen

Problemer i SW projekter Larman kap. 5 + 6 del1 Poul Henriksen

Iterativ forfinelse af krav I de tidlige iterationer bliver der lavet meget arbejde med at kortlægge krav I de senere iterationer bliver der lavet mindre arbejde med krav. Kravene bliver mere stabile. Larman kap. 5 + 6 del1 Poul Henriksen

Kategorisering af krav FURPS+ modellen : Functionality Usability Grænseflade, hjælp, dokumentation Reliability Fejlfrekvens, recoverbility… Performance Response time, resurce forbrug… Supportability Adaptability, maintainability, internationalization Larman kap. 5 + 6 del1 Poul Henriksen

Kategorisering af krav + i FURPS+ (alt andet…) Design constraints Implementation requirements Interface requirements Physical requirements Larman kap. 5 + 6 del1 Poul Henriksen

Alternativ opdeling af krav Funktionelle krav Ikke funktionelle krav Larman kap. 5 + 6 del1 Poul Henriksen

Krav i UP Artefakter til beskrivelse af krav i UP : Vision dokumentet Omfang af systemet Business case Vision med systemet Use-case modellen Supplementary specifications Alle andre krav Bl.a. ikke funktionelle krav Larman kap. 5 + 6 del1 Poul Henriksen

Use-cases og aktører Et artefakt til at udtrykke funktionelle krav En use case fortæller historien om, hvordan en aktør anvender systemet til at nå sit mål. Eks. “ process sale” Aktør : en person eller et system med opførsel, som er involveret ien usecase. Der er forskellige aktører : dem der bruger vores system Ex. en “cashier” der anvender vores system dem der bruges af vores system. Ex. når systemet anvender andre systemer (eksterne services) til at udføre en bestemt opgaver.F.eks. Håndtering af betaling vha. kreditkort. Larman kap. 5 + 6 del1 Poul Henriksen

Use-cases Et scenarie er en specifik sekvens af aktioner mellem aktøren og systemet Et konkret eksempel på en use-case. En use-case er samling af relaterede succes og mislykkede scenarier. Fokus : Beskriv handlinger som giver brugerne konkret nytte af systemet, ikke kun en liste af funktioner som systemet skal tilbyde. Beskriv hvad, ikke hvordan (dvs. blackbox use-case) Larman kap. 5 + 6 del1 Poul Henriksen

Use-case er TEKST Use-case er TEKST dokumenter, ikke diagrammer. Use-case modellen er den skrevne tekst. Det er de centrale elementer i en use-case Der findes desuden use-case diagrammer i UP. Larman kap. 5 + 6 del1 Poul Henriksen

Use-case formater Formater Brief Casual Fully dressed Typisk kun et afsnit med hoved scenariet Casual Uformelt, flere afsnit der dækker forskellige scenarier Fully dressed Den mest udbyggede. Alle skridt er detaljeret beskrevet og der er tilhørende afsnit med preconditioner, m.m. Larman kap. 5 + 6 del1 Poul Henriksen

Eksempel use-case S. 50 – 53 Larman kap. 5 + 6 del1 Poul Henriksen

Valide use-cases Hvad er en brugbar (valid) use-case? Fokus på EBP (Elementary business processes). EBP : A task performed by a person in one place at one time, in response to a business event, which adds measurable business value and leaves the data in a consistent state. Larman kap. 5 + 6 del1 Poul Henriksen

Valide use-cases Er dette valide use-cases ? Forhandling af leverandør kontrakt. Håndtering af retur varer. Log in. Ikke alle use-cases overholder EBP testen. Kun de dominerende use-cases Lav uses-cases på lavere niveau Hvis de gentages i flere use-cases Ofte defineres use-cases på et for lavt niveau Hoved scenariet vil typisk bestå af 5 -10 skridt Larman kap. 5 + 6 del1 Poul Henriksen

Navngivning Navngiv use-casen efter det mål den skal opfylde. Navnet skal starte med et udsagnsord. Undtagelse fra reglen : en use-case til et mål. CRUD (create, read, update, delete) Samles i en use-case : Manage <X> Larman kap. 5 + 6 del1 Poul Henriksen

User goal-level use-cases EBP kaldes user-goal level use-cases Skal opfylde et mål som brugeren har med at anvende systemet. Procedure Find brugernes mål Definer en use-case for hver. Larman kap. 5 + 6 del1 Poul Henriksen

Find aktører, mål og use-cases Larman s. 63 Larman kap. 5 + 6 del1 Poul Henriksen