Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
… som skulle arrangere en løbekonkurrence.
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Hvordan kommer vi videre? - Et oplæg om at navigere i forandringer
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Den urolige chef kigger på uret,
Det her talent foregår i nærheden af mig…
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
” Hvorfor lige netop kristendom ? ”
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Om feedback og tilbagemeldinger
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
”Religion er opium til folket”
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Fortæl verden om dit frivillige arbejde
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
En fejl af stor betydning...
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Kapitel 6 – nogle citater og overvejelser.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Min far. Min far Usikker / Lavt selvværd X: Jeg vil drikke min formiddagskaffe alene. Y: Du kan åbenbart ikke holde mig ud
»En mand havde to sønner
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tilgivelse.
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
At tale om sexualitet.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
En fejl af stor betydning...
Læreren som læringsleder
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Hvordan man bekæmper mobning
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer

Hvad gjorde Sara?

Min far

2 3 1 Fuldføre billeder Skabe mening Færdiggøre Ud fra tidligere erfaringer 3 Er det virkelighed?

Usikker / Lavt selvværd X: Jeg vil drikke min formiddagskaffe alene. Y: Du kan åbenbart ikke holde mig ud. _________________________________________________. -------------------------------------------------------------------------------------------------------- X: Jeg vil ikke være med til den fordeling af opgaverne! Y: Du gider åbenbart ikke gøre en indsats som os andre. _________________________________________________. Stresset / Presset

X Y ? X: ”Jeg var til en kanon fest i lørdags” Y: ”Var det sjovt?” Bebrejdet / Misforstået Analyser, fortolkninger, vurderinger, kritik og domme reaktion / feedback

Y: ”Du skal åbenbart være fuld hver weekend?” X: ”Jeg var til en kanon fest i lørdags”

Kontaktcirklen Kontaktcirklen ● ● Efterkontakt Førkontakt ● ● Det frugtbare nulpunkt

● Kontaktcirklen Kontakt ● Efterkontakt Førkontakt ● Det frugtbare nulpunkt

Brug for at få bearbejdet. X: Jeg vil ikke finde mig i at høre brok fra chefen! Y: Du lyder som om, du er irriteret på ham, er du det? Kontakt Brug for at få bearbejdet. ● ● Efterkontakt Førkontakt ● Mæthed Tilfredshed Det frugtbare nulpunkt

● Kontakt ● Efterkontakt Førkontakt Det frugtbare nulpunkt X: Jeg vil ikke finde mig i at høre brok fra chefen! Y: Du er også så overfølsom! ______________________________ Kontakt ● ● Efterkontakt Førkontakt Det frugtbare nulpunkt

Ikke altid lyst eller tid X: Jeg vil ikke finde mig i at høre brok fra chefen! Y: Åh, det kan vel ikke være så slemt! Kontakt Godt for dialogen: At blive i kontakten. Lytte til hinanden uden forstyrrelser fra tidligere erfaringer! Ikke altid lyst eller tid ● Efterkontakt Førkontakt Det frugtbare nulpunkt

Kontakt er andet end ord: Tonefald Kropssprog 93 % af vores sprog Mimik Vejrtrækning Bevægelser Tempo Toneleje

Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer

Anklager-Redder-Offer-trekanten: Fastholder Offer i sin rolle: ”Det er synd for dig.” Fratager Offer ansvar & initiativ Vender frustrationen udad. Placere ansvaret hos den anden. ”Det er din skyld” Redder Vender frustrationen indad. Placerer ansvaret hos sig selv: ”Det er min skyld” Anklager Offer Fralægger sig ansvaret. Dømmer, bebrejder, kritiserer, nedgør.

Redder, Offer, Anklager: Mette: Nej, hvor er jeg altså træt, jeg er fuldstændig overbebyrdet. Frank: Nu må du tage dig sammen. Trine: Hun når det nok. Mette: Jamen, jeg tager mig da sammen. Frank: Mon?! Vi kan ikke blive ved med at vente på dig. Trine: VI! Tal for dig selv. OFFER ANKLAGER REDDER OFFER ANKLAGER ANKLAGER

5 gode råd til at stoppe fnidderspillet: Stop dit eget fnidder - giv positiv anerkendelse i stedet Nægt at spille rollen som offer/anklager/redder Hold op med at nedgøre andre eller dig selv Udtryk dig - og dine behov - ærligt og ligeværdigt Lyt aktivt til de andres reelle behov + Et ekstra: Brug IKKE-VOLDELIG KOMMUNIKATION (kommer vi til om lidt …:-)

IVK = IkkeVoldelig kommunikation Udviklet og udbredt IVK Grundlagt det internationale center for IVK Marshall B. Rosenberg

Fnidderspillet FNIDDER FNIDDER FNIDDER FNIDDER

Trivsel Resultater

Iagttagelse Vurdering

Når du printer ud, synes jeg, du frådser for meget med papiret! Evige gyldige sandhed! Generalisering! Du frådser for meget! Når du printer ud, synes jeg, du frådser for meget med papiret! _______________

Find vurderinger & Iagttagelser Johnny er aggressiv. Tine er den første, der møder på jobbet om morgenen. Du kommer altid for sent. Kim Hjort er en god chef. VURDERING IAGTTAGELSE VURDERING VURDERING

for følelser og handlinger Jeg vælger at …, fordi jeg gerne vil … ANSVAR for følelser og handlinger

Tager ansvar for egne følelser Til fælles? Når jeg ser, hvordan I arbejder med øvelserne i dag, føler jeg mig inspireret. Når jeg hører, hvordan du taler til dine kolleger, bliver jeg vred. __________________________________________________ _____________________ _______________________________ _____________________________________________________ ___________ ____________________ Når … (Iagttagelse), føler jeg mig/bliver jeg ….(følelse).

Hvorfor er følelser så vigtige????

Fysiske & psykiske overlevelse Træt? Ensom? Sulten? Ked af det? Fysiske & psykiske overlevelse Følelser er signallamper BEHOV

Behov TABUER grådighed egoisme selvhævdelse Godt & Værdifuldt! For os selv og for andre selvhævdelse

Læs mine behov! TABU

Hvordan føler du dig lige nu? Hvad er dit behov? Jeg føler mig …., fordi jeg har behov for….. ______ _________ (FØLELSE) (BEHOV)

Ansvaret er mit! Når Jan siger ”rejs jer”, føler jeg mig vred . , DIG : Vred & Irriteret Når Jan siger ”rejs jer”, føler jeg mig vred : Glad . , fordi jeg har behov for at sidde i fred og ro. Når Jan siger ”rejs jer”, føler jeg mig glad Ansvaret er mit! , . fordi jeg har behov for at røre mig lidt.

Søn: ”Uh, jeg har så mange bumser!” Mor/Far: ”Du er bare så flot, er du.” Søn: ”Åh, I forstår sgu da heller aldrig en skid!”

Tag ansvar for dine behov – og udtryk dem! Anmodning!

En anmodning skal: ? HUSK: De andre er ikke tankelæsere! 1. Være uden krav / uden ultimatum 2. Udtrykke behovet klart 3. Være konkret / direkte ? HUSK: De andre er ikke tankelæsere!

De 4 trin: 1. Når … (IAGTTAGELSE).., 2. føler jeg mig … (FØLELSE).., 4. 1. Anmodning Iagttagelse 3. 2. Behov Følelse 1. Når … (IAGTTAGELSE).., 2. føler jeg mig … (FØLELSE).., 3. fordi jeg har behov for … (BEHOV). 4. Derfor kunne jeg godt tænke mig … (ANMODNING).