Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer
Hvad gjorde Sara?
Min far
2 3 1 Fuldføre billeder Skabe mening Færdiggøre Ud fra tidligere erfaringer 3 Er det virkelighed?
Usikker / Lavt selvværd X: Jeg vil drikke min formiddagskaffe alene. Y: Du kan åbenbart ikke holde mig ud. _________________________________________________. -------------------------------------------------------------------------------------------------------- X: Jeg vil ikke være med til den fordeling af opgaverne! Y: Du gider åbenbart ikke gøre en indsats som os andre. _________________________________________________. Stresset / Presset
X Y ? X: ”Jeg var til en kanon fest i lørdags” Y: ”Var det sjovt?” Bebrejdet / Misforstået Analyser, fortolkninger, vurderinger, kritik og domme reaktion / feedback
Y: ”Du skal åbenbart være fuld hver weekend?” X: ”Jeg var til en kanon fest i lørdags”
Kontaktcirklen Kontaktcirklen ● ● Efterkontakt Førkontakt ● ● Det frugtbare nulpunkt
● Kontaktcirklen Kontakt ● Efterkontakt Førkontakt ● Det frugtbare nulpunkt
Brug for at få bearbejdet. X: Jeg vil ikke finde mig i at høre brok fra chefen! Y: Du lyder som om, du er irriteret på ham, er du det? Kontakt Brug for at få bearbejdet. ● ● Efterkontakt Førkontakt ● Mæthed Tilfredshed Det frugtbare nulpunkt
● Kontakt ● Efterkontakt Førkontakt Det frugtbare nulpunkt X: Jeg vil ikke finde mig i at høre brok fra chefen! Y: Du er også så overfølsom! ______________________________ Kontakt ● ● Efterkontakt Førkontakt Det frugtbare nulpunkt
Ikke altid lyst eller tid X: Jeg vil ikke finde mig i at høre brok fra chefen! Y: Åh, det kan vel ikke være så slemt! Kontakt Godt for dialogen: At blive i kontakten. Lytte til hinanden uden forstyrrelser fra tidligere erfaringer! Ikke altid lyst eller tid ● Efterkontakt Førkontakt Det frugtbare nulpunkt
Kontakt er andet end ord: Tonefald Kropssprog 93 % af vores sprog Mimik Vejrtrækning Bevægelser Tempo Toneleje
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer
Anklager-Redder-Offer-trekanten: Fastholder Offer i sin rolle: ”Det er synd for dig.” Fratager Offer ansvar & initiativ Vender frustrationen udad. Placere ansvaret hos den anden. ”Det er din skyld” Redder Vender frustrationen indad. Placerer ansvaret hos sig selv: ”Det er min skyld” Anklager Offer Fralægger sig ansvaret. Dømmer, bebrejder, kritiserer, nedgør.
Redder, Offer, Anklager: Mette: Nej, hvor er jeg altså træt, jeg er fuldstændig overbebyrdet. Frank: Nu må du tage dig sammen. Trine: Hun når det nok. Mette: Jamen, jeg tager mig da sammen. Frank: Mon?! Vi kan ikke blive ved med at vente på dig. Trine: VI! Tal for dig selv. OFFER ANKLAGER REDDER OFFER ANKLAGER ANKLAGER
5 gode råd til at stoppe fnidderspillet: Stop dit eget fnidder - giv positiv anerkendelse i stedet Nægt at spille rollen som offer/anklager/redder Hold op med at nedgøre andre eller dig selv Udtryk dig - og dine behov - ærligt og ligeværdigt Lyt aktivt til de andres reelle behov + Et ekstra: Brug IKKE-VOLDELIG KOMMUNIKATION (kommer vi til om lidt …:-)
IVK = IkkeVoldelig kommunikation Udviklet og udbredt IVK Grundlagt det internationale center for IVK Marshall B. Rosenberg
Fnidderspillet FNIDDER FNIDDER FNIDDER FNIDDER
Trivsel Resultater
Iagttagelse Vurdering
Når du printer ud, synes jeg, du frådser for meget med papiret! Evige gyldige sandhed! Generalisering! Du frådser for meget! Når du printer ud, synes jeg, du frådser for meget med papiret! _______________
Find vurderinger & Iagttagelser Johnny er aggressiv. Tine er den første, der møder på jobbet om morgenen. Du kommer altid for sent. Kim Hjort er en god chef. VURDERING IAGTTAGELSE VURDERING VURDERING
for følelser og handlinger Jeg vælger at …, fordi jeg gerne vil … ANSVAR for følelser og handlinger
Tager ansvar for egne følelser Til fælles? Når jeg ser, hvordan I arbejder med øvelserne i dag, føler jeg mig inspireret. Når jeg hører, hvordan du taler til dine kolleger, bliver jeg vred. __________________________________________________ _____________________ _______________________________ _____________________________________________________ ___________ ____________________ Når … (Iagttagelse), føler jeg mig/bliver jeg ….(følelse).
Hvorfor er følelser så vigtige????
Fysiske & psykiske overlevelse Træt? Ensom? Sulten? Ked af det? Fysiske & psykiske overlevelse Følelser er signallamper BEHOV
Behov TABUER grådighed egoisme selvhævdelse Godt & Værdifuldt! For os selv og for andre selvhævdelse
Læs mine behov! TABU
Hvordan føler du dig lige nu? Hvad er dit behov? Jeg føler mig …., fordi jeg har behov for….. ______ _________ (FØLELSE) (BEHOV)
Ansvaret er mit! Når Jan siger ”rejs jer”, føler jeg mig vred . , DIG : Vred & Irriteret Når Jan siger ”rejs jer”, føler jeg mig vred : Glad . , fordi jeg har behov for at sidde i fred og ro. Når Jan siger ”rejs jer”, føler jeg mig glad Ansvaret er mit! , . fordi jeg har behov for at røre mig lidt.
Søn: ”Uh, jeg har så mange bumser!” Mor/Far: ”Du er bare så flot, er du.” Søn: ”Åh, I forstår sgu da heller aldrig en skid!”
Tag ansvar for dine behov – og udtryk dem! Anmodning!
En anmodning skal: ? HUSK: De andre er ikke tankelæsere! 1. Være uden krav / uden ultimatum 2. Udtrykke behovet klart 3. Være konkret / direkte ? HUSK: De andre er ikke tankelæsere!
De 4 trin: 1. Når … (IAGTTAGELSE).., 2. føler jeg mig … (FØLELSE).., 4. 1. Anmodning Iagttagelse 3. 2. Behov Følelse 1. Når … (IAGTTAGELSE).., 2. føler jeg mig … (FØLELSE).., 3. fordi jeg har behov for … (BEHOV). 4. Derfor kunne jeg godt tænke mig … (ANMODNING).