Praktisk præsentationsteknik Kom bedre igennem med dit budskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
… som skulle arrangere en løbekonkurrence.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Læringsstile og lektier
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
PC1 Lad os komme i gang…..
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
E-case eksamen En unik eksamensform Du laver et PowerPointshow
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Mindre grimt, tak.
Engelbert H – og den sidste chance
Velkommen.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Problemer eller udfordringer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
At tale om sexualitet.
Hvordan spørger man anerkendende?
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Mundtlige oplæg Talepapir Helene Qvistgaard Roskilde Katedralskole.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
DSB UddannelsesCenter Vagtmand I Kommunikation I 1 december 2010 I version 1.00 I 1 I Kommunikation
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Præsentationsteknik Hvorfor skal I lære præsentationsteknik? Hvad kan I bruge det til i hverdagen? Det med præsentationer, er det ikke bare noget man kan.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
AMiR 3 – 2015 Onsdag d. 21. september 2016
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Slagterbutikken - teori
Læringslokomotivets forældresamarbejde
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Praktisk præsentationsteknik Kom bedre igennem med dit budskab ”Gode talere siger, hvad de tænker, og føler hvad de siger”.

Praktisk præsentationsteknik Formål At give deltagerne mod og selvtillid til at fremføre deres synspunkter i forsamlinger. At lære og træne deltagerne i at holde et virkningsfyldt og effektivt oplæg. At lære og træne deltagerne i at holde et oplæg, så den er tilpasset lejligheden. At træne deltagerne i at anvende visuelle hjælpemidler At træne deltagerne i at tale til tilhørernes forstand, fantasi og følelser, så de lytter, tænker, føler og handler.

Praktisk præsentationsteknik Indhold Hvad er hemmeligheden ved at holde et godt oplæg ? Hvordan gennemføres et virkningsfyldt oplæg ? Oplægget, hvor du skal overbevise en forsamling om, at dit synspunkt er rigtigt. Brug af hjælpemidler.

Vi starter

Den klassiske retoriks 5 discipliner Kunsten at fremskaffe stoffet Kunsten at ordne stoffet Kunsten at formulere stoffet Kunsten at indøve talen Kunsten at fremføre talen for tilhørende

Lær at give feedback Sansebaseret - se, høre og føle - og det du gerne vil se endnu mere af

Lær at give feedback Jeg anerkender / værdsætter / påskønner …… Jeg ønsker at se mere af …… Alt i alt syntes jeg …… var godt/fint.

Forventninger Hvad ved de allerede om emnet ? Hvad vil de gerne vide mere om ? Hvad har de brug for at vide ? Hvad behøver de ikke at vide ? Hvad bør du afholde dig fra at tale om ?

Hemmeligheden ved at holde et godt oplæg 1. Tal med overbevisning. 2. Lad være at undskylde. 3. Se forsamlingen i øjnene. 4. Undgå unoder. 5. Gør pauser. 6. Pas på tiden. 7. Overhør afbrydelser.

Hemmeligheden ved at holde et godt oplæg 8. Vær naturlig i påklædning og optræden. 9. Smil til tilhørerne. 10.Vær rolig og behersket. Husk 3 ting: Hvad du taler om. Hvordan du skal begynde. Hvordan du skal slutte talen.

Glæden ved at vinde skal være større end frygten for at tabe ! Virker : Selvsikkerhed I balance Forberedt Motiveret Tændt Virker ikke : Usikker Ikke i balance Uforberedt Umotiveret ”brændt ud”

Model fisken Indledning. Substans. Slutning.

Gentagelsesmodellen 1. Fortæl hvad du vil fortælle. 2. Fortæl det. 3. Fortæl hvad du har fortalt.

Hvordan afsenderen disponerer oplægget Fra skoletiden kender vi alle dispositionen: Indledning - Handling – Slutning. På Romerrigets retorik-skoler (kursus i talerteknik) krævedes af et godt oplæg, at det skulle: Indtage - Belære - Opildne til handling.

Overført eller billedligt udtryk Brug metaforer Metaforer betyder : Overført eller billedligt udtryk ”Man får et andet forhold til Vejrudsigten, når man arbejder i Vindmølleindustrien” ”Spørg aldrig en dæksælger, om du har brug for nye dæk” ”Du kan ikke forvente at få jackpot, hvis du ikke putter nogle mønter i maskinen”

Disposition til oplæg INDLEDNING (Må jeg have lov til ….) PÅSTAND (Jeg mener ..) Meningen med oplægget sagt i en sætning BEGRUNDELSE (Fordi …) EKSEMPEL (Billede - Vi husker …) TÆNKT INDVENDIG (Nu vil nogen måske sige…) SLUTNING (Derfor ……….)

Kunsten at formulere stoffet Du skal med dine ord gøre deltagerne interesserede. Du skal holde på den interesse. Du skal overbevise - ikke overtale - dem om, at det stadigt er rigtigt. Du skal holde dig til det emne, du har vedtaget for dig selv. Du skal i dine ord og holdninger være en person, de gerne vil identificeres med.

Verbal præsentation Hold dig til få nøglepunkter Brug ikke for lange sætninger (højst 15-20 ord) Hvis du pludselig skulle forkorte med 10%, hvad ville du undlade ? Taler ordene til deres hjerne, hjerte og humor ? Brug kun sætninger, der underbygger dit budskab. Pas på ”gummiord” (ofte,tit,meget,lang) definer dem.

Brug af hjælpemidler Manuskript. Tavle. Flipover. Overhead projektor. Plakater. Mikrofon. LCD projektor. White-board. Materialer til uddeling.

Hjælpemidler Virker projektoren ? Er den rengjort ? Er lærred stort nok til lokalet ? Kan spritpennene skrive ? Er whiteboardpennene tørret ind ? Er der tavleklud ? Er fralægningsbordet alt for stort/lille ? Er der batteri nok på PC’en ?

Hvad opfatter mennesker bedst ? Det vi ser ? Det vi hører ? Det vi rører ved ? Det vi ser !

Generelle råd om brug af hjælpemidler Gør dine budskaber enkle både i omfang og ord. Ikke for mange linier på en overhead (max. 8 linier) Fremhæv hovedpunkterne Brug gerne farve, men ikke farveorgie Vis kun en ting ad gangen Klare og tydelige buskaber, så de er læselige og kan forstås. Stå ikke med ryggen til deltagerne, mens du skriver på flipoveren. Find en stilling, så du kan tegne/skrive med siden til publikum. Brug brede spritskrivere på flipoveren. Tilpas skrifttykkelse, størrelse og farver, når du skriver på overhead, samtidig med du underviser. Lad være med at overfylde med dine geniale indfald. Skriv så det er læseligt

Generelle råd om brug af hjælpemidler Gør dine budskaber enkle både i omfang og ord. Ikke for mange linier på en overhead (max. 8 linier) Fremhæv hovedpunkterne Brug gerne farve, men ikke farveorgie Vis kun en ting ad gangen Klare og tydelige buskaber, så de er læselige og kan forstås. Stå ikke med ryggen til deltagerne, mens du skriver på flipoveren. Find en stilling, så du kan tegne/skrive med siden til publikum.

Generelle råd om brug af hjælpemidler Vis kun en ting ad gangen

4 mest anvendte hjælpemidler Whiteboard Flipover Overheadprojektor PC’en (PowerPoint)

Whiteboardtavlen Fordele : Nemt at gå til Ser uformelt ud Kan hurtigt viskes bort Bliver stående Ulemper : Meget afhængig af håndskrift og ordenssans Du kan ikke blade væk Bliver stående også når du taler om noget andet Tager tid - så deltagerne sidder bare og venter Du må ofte støtte dig til dine notater Hvorfor ”føde” det visuelle hver gang Farvestifter griser let på dine finger

Flipover Fordele : Nemt at bruge Kan se spontant ud Du kan blade frem og tilbage i materialet Du kan dække for det, du lige har talt om Du kan skrive små beskeder på til dig selv Ulemper : Meget afhængig af håndskrift og ordenssans Ser let krøllet ud Pas på overstregningspennen ikke strejfer dit tøj Kan være svært at få skriften stor nok Tager for lang tid at skrive

Overheadprojektor Fordele : Nemt at bruge Det viste billede kan varieres i størrelse Kan styres af dig selv Kræver ikke det store udstyr Du kan tænde og slukke Kræver ikke mørkelægning Let at springe i transparentrækkefølgen Ulemper : Kan støje en del Kræver forberedelse Skrift og størrelse, fremstilling af transparenter, tænd og sluk teknik, meget materiale, læg transparenterne lige, brug pegepind, lærred ?

PowerPoint Fordele : Mulighed for flot billedkvalitet Kan virke særdeles professionelt Opildnende, med levende billeder Detaljer kan vises i stor format Ulemper : Kræver viden/uddannelse Risiko for dårlig billedkvalitet Du bliver meget afhængig af teknik - og dermed andres assistance. Kræver som oftest mørkelægning

AV midler styrker dit budskab Ord alene kræver ”gode talegaver” lyde siger mere end mange ord Visualisering skaber ”billeder” hos tilhøreren Demonstration øger forståelsen Afprøvning af ”produktet” huskes bedst af alt

4 x 20 20 første centimeter 20 første ord 20 første sekunder 20 første skridt 20 første centimeter 20 første ord 20 første sekunder

Et godt redskab Et menneske, der smiler meget, har som regel en mere positiv virkning på andre end den, der altid er alvorlig. Ikke overraskende opfattes smilende mennesker som varme og udadvendte - mens de, der sparer på smilet, opfattes som kølige og tilbageholdne.