Den menneskelige faktor Flyvelederen og omgivelserne
Samspillet
Hvem eller hvad? Hvem eller hvad? Hvem eller hvad? Pilotfaktor ca. 70% Flyfaktor ca. 9% Vedligeholdelse ca. 6% Vejr ca. 5% Flyveplads/ATC ca. 4% Andet ca. 6%
Luftfartens safety er god Alle ulykker Alle Luftfartøjer - Hele verdens kommercielle flåde Fra Boeing ÅR ulykker pr million starter
...men trafikken stiger! Forecast: Op til omkring 1 tab pr uge i år 2010!!
”Fjern det menneskelige fra mennesket”
”Fremme og regulere lufttrafikken”
Checklister = Tekniske discipliner
Rutiner = udmøntning af procedurer
Trident 3 Accident76Zagreb& DC-9Midair Collision B747 & Accident77TenerifeB747Runway Collision B737 & Accident91L.A.MetrolinerRunway Collision B747 & Accident97IndiaIL76Midair Collision Accident89 Sioux CityDC-10Loss of all hydraulics Accident83GimliB767Ran out of fuel Ulykker hvor ATC var involveret
Tenerife ulykken •Forventning •Dårlig fraseologi •Manglende kritik
”Safety by compliance”
TRM Team Ressource Management
TRM formål •effektivt og sikkert •med reduceret stress TRM træning er til for at hjælpe dig med at udføre dit job:
TRM Kursus •TRM kurset indeholder følgende moduler: •Teamwork •Team roller •Kommunikation •Situational Awareness •Beslutningstagning •Stress
LOFT Line Oriented Flight Training
James Reason ( Air Safety Week, vol 13, no. 20) ”Den bedste er ikke fejlfri men forberedt”