Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Trafikstyrelsen Sikkerhedskonference 2014 State Safety Programme 18. November 2014 Per Veingberg.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Trafikstyrelsen Sikkerhedskonference 2014 State Safety Programme 18. November 2014 Per Veingberg."— Præsentationens transcript:

1 Trafikstyrelsen Sikkerhedskonference 2014 State Safety Programme 18. November 2014 Per Veingberg

2 State Safety Programme Præsentationsoversigt Introduktion Historie/Baggrund State SafetyProgramme Indhold Implementering Internationale relationer State Safety plan

3 State Safety Programme Introduktion International Civil Aviation Organization Chicago Konventionen af 7. december 1944 Annex’er SSP skal omfatte en stats samlede opfyldelse af Konventionen Annex 19 Safety Management Manual (DOC9859)

4 State Safety Programme Historie - Baggrund Civil Aviation Conference on a Global Strategy for Aviation Safety - 2006 High Level Safety Conference 2010 Air Navigation Commission Safety Management Panel Udarbejde SARPS til nyt Annex 19 Krav til dels fra eksisterende Annex’er Annex 19 tiltrådt af ICAO’s råd endeligt i 2013 State Safety Programme Safety Management System State Safety Oversight

5 State Safety Programme Sikkerhedskonference 2014

6 State Safety Programme Indhold Sikkerhedspolitik Lovgivningsproces Sikkerhedsmål Havarier/alvorlige hændelser Håndhævelsespolitik Risikostyring Opretholdelse af flyvesikkerhed Indberetninger Anvendelse af tilsynsdata Promotion/træning Internationale relationer

7 State Safety Programme 1.1 Sikkerhedspolitik

8 State Safety Programme 1.2 Lovgivning 1.2.1 Lovgivende organisation - retligt grundlag - kompetencefordeling 1.2.2 Chicago Konventionen 1.2.3 Luftfartsloven 1.2.4 Delegationsbekendtgørelsen 1.2.5 Grønland og Færøerne - luftfartsloven 1.2.5.1 Grønland 1.2.5.2 Færøerne 1.2.6 EU-regler og EASA's rolle 1.2.6.1 EU regler – de enkelte områder 1.2.6.2 Grønland og Færøerne – samspillet mellem EU-regler og nationale regler 1.2.7 Regelfastsættelse i Trafikstyrelsen

9 State Safety Programme Forpligtelser og ansvar Sikkerhedsmål 1.3 Forpligtelser og ansvar (Annex 19) 1.3.1 Danske sikkerhedsmål 1.3.1.1 Sikkerhedsmål i Europa 1.3.1.2 Anvendelse af sikkerhedsmål: Rettesnor for sikkerhedsindsatsen 1.3.1.3 Måleindikator: Havarier 1.3.1.4 Sikkerhedsmål for kommerciel lufttransport 1.3.1.5 Sikkerhedsmål for ”øvrig luftfart” (privatflyvning mv.) 1.3.1.6 Luftfartssikkerhed i forhold til andre transportformer 1.3.2 State Safety Programme i et internationalt perspektiv

10 State Safety Programme 1.3.1 Danske sikkerhedsmål Trafikstyrelsen etablerer, i samarbejde med relevante partnere, sikkerhedsmål og indikatorer, der skal understøtte arbejdet med at sikre et fortsat ensartet højt dansk flyvesikkerhedsniveau, og hvor der etableres advarsler såfremt visse indikatorer gengiver forhold, hvor der kan opstå risiko for, at de fastsatte mål ikke kan overholdes. For Færøerne og Grønland tilstræbes den samme høje luftfartssikkerhed som i det øvrige Danmark, dog med skyldig hensyn til, at luftfarten skal kunne fungere under væsentlig anderledes topografiske, klimatiske og samfundsmæssige forhold

11 State Safety Programme 1.3.1 Danske sikkerhedsmål Flyvesikkerheden for kommerciel lufttransport (CAT) skal som minimum opretholdes på det nuværende niveau, hvor det 10-årige løbende gennemsnit for antallet af havarier ikke må overstige 0,8 pr. 100.000 flyvninger. Flyvesikkerheden for øvrig luftfart skal som minimum opretholdes på det nuværende niveau, hvor det 10- årlige løbende gennemsnit for antallet af havarier med dansk registret luftfartøjer må ikke overstige 15 pr. 100.000 flyvninger.

12 State Safety Programme D A N M A R K SSP indhold Målindikatorer: Havarier Fatale havarier (omkomne) Mange internatilnale statistikker er baseret på fatale havarier Havarier (materiel eller mindre alvorlig personskade) Hull Loss – luftfartøj totalskadet

13 State Safety Programme Danske sikkerhedsmål Kommerciel luftfart - CAT

14 State Safety Programme Danske sikkerhedsmål Øvrig luftfart

15 State Safety Programme EU sikkerhedsmål Det overordnede mål på europæisk plan er, at: Europa skal være den sikreste region i verden i forhold til luftfartssikkerhed

16 State Safety Programme Anvendelse af sikkerhedsmål Kan transportsystemet betragtes som sikkert? Skal myndigheden agere? Effektmål for myndighedsindsats (bl.a. i form af): Ny regulering Vejledning Skærpet tilsyn Ændrede sanktioner Andet

17 State Safety Programme Sikkerhed i forhold til transportform

18 State Safety Programme 1.4 Havarier og hændelser Skal indberettes og undersøges, jfr. ICAO Annex 13 EU lovgivning dækkende Danmark (EU 96/2010) Lov om Luftfart dækker Færøerne, Grønland og Annex II luftfartøjer HCLJ undersøger (uafhængig af TS) Skal ikke fastlægge skyld Udelukkende forebyggende tiltag Udarbejder normalt havarirapport Alternativ er en redegørelse (faktuelle informationer)

19 State Safety Programme Håndhævelsespolitik Reaktioner Findings, Level 1 og 2 (påbud) En reaktion er en tilsynsmæssig opfølgning på en konstateret afvigelse fra gældende regler, og anvendes i form af påbud om at bringe forholdet i orden, og/eller en indskrænkelse eller inddragelse (suspension) af virksomhedens tilladelse afhængigt af, hvor alvorlig den konstaterede afvigelse er Sanktioner I henhold til Lov om Luftfart (domstol) En sanktion er en foranstaltning, der typisk anvendes hvis grundlæggende bestemmelser er overtrådt eller der i øvrigt er tale om alvorlige, skærpende eller gentagne tilsidesættelser af lovgivningen. En sanktion har form af en advarsel/påtale, bøde, frihedsstraf, frakendelse af certifikat eller retten til at drive virksomhed afhængig af, hvor alvorlig overtrædelsen er En reaktion kan blive til en sanktion i mangel af behørig reaktion

20 State Safety Programme Risikostyring Safety Management Systemer (SMS) Krav fastsat via EU lovgivning til Luftfartsselskaber Operation af Complex Motor Powered Aircraft Flyveskoler Lufttrafiktjenester Flyvepladser Tekniske områder mangler Part M Part 145 Part 21 Sikkerhedspræstationer (SPI) Skal udarbejdes i forbindelse med etablering af State Safety plan

21 State Safety Programme Opretholdelse af flyvesikkerhed Tilsyn på myndighedsniveau ICAO audit (Contineous Monitoring Approach – CMA) EU/EASA standardisering (CMA) Tilsyn på brancheniveau (Tilsynsstrategi) Tiltrædelseskontrol Funktionstilsyn Indberetninger Havarier/alvorlige hændelser BL 8-10 EU 376/2014 Analyse og opfølgning Særlige fokusområder Risikobaseret tilsynsfilosofi

22 State Safety Programme Fremme af flyvesikkerhed Nationalt Eksternt Diverse samarbejdsfora Luftfartsrådet Branchepanelet Workshops etc. Intern Træning Kommunikation Udbredelse Internationalt bl.a. ESSI, ECAST, EHEST, EGAST, EHFAG

23 State Safety Programme SSP i internationalt perspektiv ICAO’s Global Aviation Safety Plan European Aviation Safety Programme European Aviation Safety plan Dansk State Safety Programme og plan skal understøtte ovennævnte

24 State Safety Programme SSP i internationalt perspektiv Global Aviation Safety plan (ICAO) Standardisering Samarbejde Resurser Udveksle info ICAO High Level Safety Conference (februar 2015)

25 State Safety Programme SSP i internationalt perspektiv European Aviation Safety plan (EU/EASA) Systemic issues Implementation of SMS Safety Management enabelers (SPI) Complexity of the system Competence of personnel Operational issues Runway Excursions/Incursions Mid-Air Collissions Controlled Flight Into Terrain Loss og Control in Flight Fire, Smoke and Fumes AD compliance Emerging issues New products, systems, technologies and operations Environmental factors Regulatory considerations (nye områder specielt for helikoptere og GA)

26 State Safety Programme D A N M A R K SSP Implementering/status Politisk godkendt Publiceret State Safety plan under udarbejdelse Intern plan Procedurer, uddannelse mv. Ekstern plan SPI SMS systemer etc.


Download ppt "Trafikstyrelsen Sikkerhedskonference 2014 State Safety Programme 18. November 2014 Per Veingberg."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google