Lone Bojsen og Nicoline Misser UU-Center Sydfyn  Hvad karakteriserer vores unge?  Roller i mentorskabet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Advertisements

Oplæg til arbejdsgruppe vedr
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
EVejledning Et tilbud til elever i grundskolen – og deres forældre - og for alle andre uddannelsessøgende.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Livsvilkår for børn på asylcentre
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Roskilde Tekniske Skole
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
DEL Odense Lone Leth-Nissen
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
God trivsel = God læring
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
LG Insight, 15. januar 2013 Inspirationskonference - Stik de unge kursen.
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Mentorordning i Skive.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Fastholdelsesstrategi: En strategi der styrkes gennem samarbejde.
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
- støttet af Egmont Fonden
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Evaluering Brobygning / Tilmelding. Før brobygning. Efterskoler. For dårlig vejledning af UU i 9. kl. Manglende ønsker på uddannelsesplaner.
Uge 7 Unge og seksualitet.
Hvad er uddannelsesparathed, og hvordan kan man vurdere paratheden?
Udgangspunktet for pilotprojektet Færre gennemfører en ungdomsuddannelse Barriererne i uddannelsessystemet.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Fem lærere på mentorkursus
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Fastholdelsesvejledning
Ungebasen.
Relation mentee/mentee`s forældre/mentor – bud på, hvordan mentee og forældre involveres, så de spiller en aktiv rolle i relationen og selv opsøger mentor.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Oplæg om mentor og tutorordningen mm. i hg-afdelingen på Skive Handelsskole Klasselærerkursus d. 10/
Orienteringsaften på Byhøjskolen tirsdag den 2. februar 2015 kl. 17.
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
En samlet strategi for hele skolen giver bonus Struer Statsgymnasium.
Børn og voksnes rettigheder.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder Etnisk Ung LOKK.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Broforløbet – Esbjerg, Varde og Vejen Lars Katzmann - Projektejer Marianne Kirk Nielsen – Projektleder Tina Nielsen – Beskæftigelsesrådgiver Jobcenter.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden.
Forberedelse af videoafhørring af børn udsat for sexuelle overgreb Saqqummiisoq: Oline Inûsugtok’, Qaammaaviup ningiua.
Grønlandske efterskoleelever Langt de fleste elever har et godt efterskole ophold i Danmark Det er en stor hjælp for senere uddannelsesforløb at de har.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Fem lærere på mentorkursus
”16-29 årige Unge med særlige behov for vejledning”
Udarbejdet af UU Randers
Reminder……!!!.
Camilla Jacobi Psykolog Center for Spiseforstyrrelser, Herning
Ungestrategiens ledergruppe
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
”16-29 årige Unge med særlige behov for vejledning”
Præsentationens transcript:

Lone Bojsen og Nicoline Misser UU-Center Sydfyn  Hvad karakteriserer vores unge?  Roller i mentorskabet

Karakteristika af de unge

 Unge med særlige behov for vejledning  Unge vi oplever usikre på deres valg af ungdomsuddannelse  Unge med personlige, sociale og faglige problemstillinger

 Hjemlige problemstillinger fx manglende relationer (flov over forældre)  Psykiske problemer  Manglende selvtillid  Kulturelleforskelle  Unge der tænker man kun skal gøre det, man har lyst til

Anders og Sussi  Dårlige karakterer, lavt selvværd, splittet mellem kulturelle forskelle og stort ? om valg af ungdomsuddannelse.  Gode karakterer, anonym/neutral, kommer fra et uddannelsesfremmed hjem.

Roller

Opgaver  Udfylde papirer:  fagønsker,studieretning,su,buskort

Opgaver  Du skal huske.  Viskelæder  Prøve i morgen,  Lommeregner, ringbind,  Skrive lektierne op i en bog/telefon  Vække

Opgaver  Snak om dagligdagen

Opgaver  Motivation

Opgaver  Sociale problemer:  Kammerater-kollegaer  Misbrug  Økonomi  Familie  Moral/etik

Opgaver  Hvor ofte? En gang om ugen Hver 14 dag Nogle gange om måneden Sjældent Mest kontakt i begyndelsen af uddannelsen

Opgaver  Hvordan?  Møde på ungdomsuddannelsen/ på en cafe/ kontor  Telefon samtale tidligt og sent, weekend  Sms  Hjemmebesøg