ER DU EN FORANDRINGSAGENT?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Inspirationstema: Børns rettigheder
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
FOKUS! På vores udvikling.
Lederudvikling.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Baggrunden for indførelsen af PALS
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Produktion og Logistik
Agenda Refleksion over sidste undervisningsdag.
Vi gennemførte en række interview ifm
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Skabelon til strategisk plan
Ledelse af forandringer
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
Stress og ledelse.
NOEA/Aalborg Universitet
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Maskulinitet.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Kodeks for offentlig topledelse
LEDEREN SOM FORANDRINGSAGENT OG STRATEGISK KOMMUNIKATOR
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
Konfigurationsskolen
De 8 excellence-begreber
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Frivillighed på kommando findes ikke
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Som mennesker og ledere udvikler vi os kun ved at sætte os selv og vores selvforståelse på spil – vi må lukke tvivlen ind, for at lære noget nyt. Vi vil.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
SUF - gevinstrealisering
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

ER DU EN FORANDRINGSAGENT?

“JAMRE OM FORANDRINGER ER NYTTESLØST” DU ER FORANDRINGSAGENTEN OG DU ER LØNNET TIL AT BEKÆMPE MILJØÆSSIGE UDFORDRINGER OG KRISER VED AT ARBEJDE MED FORANDRINGER PÅ EN EFFEKTIV MÅDE – BEGYND MED DIN EGEN ORGANISATION.

PROGRAM Forandringens psykologi Hvorfor forandring? Hvordan forandring? Hvad sætter forandringen i gang? Opsummering: hurtigt tjek om man selv er klar til forandring Exercise Exercise Exercise Individual Exercise Joint Exercise

MÅL MED KURSET For at få succes skal en forandringsagent: Have indsigt i hvad der driver forandringen frem Håndtere det der udløser forandinger Beside sund viden og kompetencer til at håndtere forandringer Formå at styre forandringsprocesser Samtidig med at indtænke mision, strategi, mål

PROGRAM Forandringens psykologi Hvorfor forandring? Hvordan forandring? Hvad sætter forandringen i gang? Opsummering: hurtigt tjek om man selv er klar til forandring Exercise

FORANDRINGENS PSYKOLOGI Vi Oplever forandringer fysisk, psykisk og følelsesmæssigt Ofte går det stille og roligt, men nogen gange kan det være pludseligt, afbryde arbejdet, omorganisere vores relationer og nogen gange kan vi se et mønster andre gange ikke. Nogen gange kan vi forklare det andre gange ikke Forandringer involverer det kendte andre gange det vi ike kender. De fleste foretrækker det kendte. Hellere end forandringer vi foretrækker at fortsætte med vores kendte vaner, rutiner og følelser.

FORANDRINGENS PSYKOLOGI Almindelige reaktioner når man PERSONLIGT møder forandringer Afsløring – shock – vrede – fornægtelse – forvirring – accept – afprøvning – tilpasning – samarbejde – evaluering – entusiasme

FORANDRINGENS PSYKOLOGI Almindelig reaktion for en GRUPPE der møder forandringer   ja Har en god forståelse af og kompetencer til forandring? nej Aktivt modstandere Neutrale Støttende Engagement i forandringen

FORANDRINGENS PSYKOLOGI ALMINDELIGE REAKTIONER I ORGANISATIONER DER MØDER FORANDRING   Faldgruber: Tilfredse sollounge Fangehul og fornægtelse Pit Paralyseret Den forkerte udgang Forandringens hus: Det tilfredse rum Fornægtelsens rum Det forvirrede rum Det fornyende rum Source: Nick Fry and Peter Killing, Strategic Analysis and Action, Fourth Edition, Prentice Hall Canada, 2000

Forandringens hus: Fornægtelsens rum Udsagn Handling “Det har intet med os at gøre” “Det sker ikke her” “Ingen andre kan gøre det vi gør” “Hvis det ikke er i stykker – skal det ikke repareres ” Beskytter fortiden Retfærdiggør det der sker Anklager alle andre Går glip af budskabet

Forandringens hus: Det forvirrede rum Udsagn Handling “Vi kan ikke gøre noget, det er besluttet” “Jeg kigger efter nyt job” “De ansvarlige er lige glade, de fortsætter bare” “Hvad kan vi gøre?” Frustration Tilbagetrækning Anklage ledelsen Ingen fornemmelse af retning

Forandringens hus: Fornyelsens rum Udsagn Handling “Vi bliver nødt til at komme videre” “Vi er alle med på holdet” “Ja, det kan vi godt klare” Forstår og arbejder mod mål Accepterer ansvaret Ved hvad der kan opnås Søger stadig udvikling

PROGRAM Hvorfor forandring? Forandringens psykologi Hvordan forandring? Hvad sætter forandringen i gang? Opsummering: hurtigt tjek om man selv er klar til forandring

Hvorfor forandring? Hvad er drivkræften? Er jeres kontor i stand til at svare på problemer der allerede er før eller kan I finde løsninger til problemer som ikke er kendt før Hvis nej, så vil I miste essensen i det arbejder med. I vil sygne hen uden at at der er nogen der vil betale for jeres ydelser. Hvis ja, forbered jer til forandringer!

HVORFOR FORANDRING?: TEORIER Økonomisk teori: konkurrence, marked og innovation Psykologisk teori: opfyldelse af individuelle behov Sociologisk teori: magtfulde grupper Kulturteori: værdier, myter og tro Biologi : den stærkeste overlever Systemteori: kriser nødvendiggør forandringer Politisk teori: muligheder for nye politiker

DRIVKRÆFTER BAG FORANDRING Naturforandringer Nye regler Reviderede budgetter Konkurrence Institutionelle reformer Økonomiske ændringer Nye værdier/behov Ny ledelse Personlig sundhed Ny teknologi

DRIVKRÆFTEN BAG EN TRANSPORTAFTALE I FLANDERS Ny minister Konkurrerende plan fra det grønne parti Ændrede værdier og behov for en bæredygtig udvikling Person helbred: ulykker langs trafikerede veje Samarbejde og partnerskaber Institutionel reform

DRIVKRÆFTEN BAG PROJEKT I KOSOVO Efter-krigs opbygning Økonomisk udvikling Højere status Selvbestemelse Europæisk levevej

Lad os begynde forandringerne nu Forandringskurven Vi må hellere ændre os Proaktiv Reaktiv God Krise Lad os begynde forandringerne nu OK! Så ændrer vi os da Strategisk succes ? Dårlig Tid Source: Nick Fry and Peter Killing, Strategic Analysis and Action, Fourth Edition, Prentice Hall Canada, 2000

Skal vi virkelig ændre ting? Forandringskurven Proaktiv Reaktiv God Krise Det går godt. Skal vi virkelig ændre ting? Kan vi eksperimentere? Strategisk succes Dårlig Tid Source: Nick Fry and Peter Killing, Strategic Analysis and Action, Fourth Edition, Prentice Hall Canada, 2000

Hvad er det der skal ændres? Forandringskurven Proaktiv Reaktiv God Krise Hvad er det der skal ændres? Hvor skal vi begynde? Kan vi vinde hurtigt? Strategisk succes Dårlig Tid Source: Nick Fry and Peter Killing, Strategic Analysis and Action, Fourth Edition, Prentice Hall Canada, 2000

Forandringskurven God Strategisk succes Dårlig Tid Proaktiv Reaktiv Krise Vi skal rykke hurtigt Hvem kan vi stole på? Hvor begynder vi? Strategisk succes Dårlig Tid Source: Nick Fry and Peter Killing, Strategic Analysis and Action, Fourth Edition, Prentice Hall Canada, 2000

PROGRAM Hvordan forandring? Hvad sætter forandringen i gang? Forandringens psykologi Hvorfor forandring? Hvordan forandring? Hvad sætter forandringen i gang? Opsummering: hurtigt tjek om man selv er klar til forandring

FØR AN OG KOMMUNIKER FORANDRING Skab en følelse af at det er nødvendigt med forandring Ledelse og samarbejde Skab en vision og strategi Giv medarbejdere og interessenter kompetencer til at agere for visionen Sikre ressourcer for kortsigtede projekter og mål Implementer nye instrumenter og demonstrationsprojekter Evaluer, konsolider og insitutionaliser de nye måder Skab flere forandringer

HVAD UDLØSTE TRANSPORTAFTALEN I FLANDERS Ny regulering og procedurer: den nye aftale Ressourcer sikret til demonstrationsprojekter Fortsat engageret ledelse og en sammenslutning af partnere Taskforce til at at overvåge og evaluere projektet undervejs Konsolidering og institutionelt grundlag Har påvirket nye programmer

Hvad udløste forandringen i Kosovo? Europæisk partnerskab Handlingsplan Hovedaktioner Kapacitets opbygningsprojekter Tilførte ressourcer Monitorering af projektet

HVAD UDLØSER FORANDRING? Udløser 1: Skab en fælles forståelse af forandring Identificer og diskuter oplevelsen af potentielle kriser eller lurende krise eller større muligheder for forandring på foranledning af objektive eller følelsesmæssige hændelser. Undersøg markedet og konkurrerende forhold Formuler: hvofor skal vi udvikle os? Referer til forskning, undersøgelser eller best practise

HVAD UDLØSER FORANDRING? Udløser 2: Etabler en magtfuld ledelse og sammenslutning mellem partnere. Inspirer gruppen til at arbejde som et hold Søg strategiske partnere udenfor organisationen

HVAD UDLØSER FORANDRING? Udløser 3: Skab en vision og en strategi Skab en vision der skal lede forandringsprocessen Opstil strategier for at opnå den vision Definer demonstrationsprojekter

HVAD UDLØSER FORANDRING? Udløser 4 : Giv medarbejdere og interessenter kompetence til at handle for at opnå visionen Ændring af systemer og strukture der modarbejder visionen Opmuntring til at løbe risici og afprøve ikke traditionelle ideer, aktiviteter og handlinger Afskaf barrierer og rutiner der modvirker forandringen Faciliter nye handlinger ved at statuere eksempler

HVAD UDLØSER FORANDRING? Udløser 5 : Afsæt ressourcer til kortsigtede projekter og vis resultater Afsæt budget og timer til demonstrationsprojekter og innovationer der har vist sig at virke I andre lande Afsæt budget og engageret personale til rsiskoprojekter Ansæt og synliggør personale der kan virkeliggøre visionen (hvis de ikke er i organsisationen - hyr dem udefra)

HVAD UDLØSER FORANDRING? Udløser 6 : Implementer demonstrationsprojekter Planlæg med offentligt synlige projekter Faciliter og skab disse synlige projekter Inspirer til demonstartionsprojekter Anerkend og værdsæt medarbejdere der involvere sig i forbedringer

HVAD UDLØSER FORANDRING? Udløser 7 : Evaluer, konsolider og institutionaliser: nye tilgange og skab mere forandring Brug din stigende popularitet til at bekæmpe politiker, strukturer og rutiner der ikke passer sammen med visionen Styrk processen med nye projekter, temaer og forandringsagenter Formuler sammenhæng mellem nye metoder og handlinger og den samlede succes

HVAD UDLØSER FORANDRING? Udløser 8 : Led og kommuniker forandringsprocessen Brug en hver lejlighed til at kommunikere de nye visioner og strategier Dine forandringsagenter og ventende forandringsagenter er dem du stoler på Blandede tilgange til dem der tøver og dem der er proaktive modstandere Gruppen af afvisende modstandere er ikke målgruppe

4 tilgange til at tale forandring Kognitive tilgang: objektive data overbeviser ‘rationalisten’ Lærende tilgang: træning og guidning til den bedste mest lovende praksis er overbevisende ‘læring’ Konventionelle tilgang: bevar den konversationelle interaktion med interessenter for at overbevise de “villige” Simpel og rå tilgang til modstandere og ikke villige

PROGRAM Opsummering: hurtigt tjek om man selv er klar til forandring Forandringens psykologi Hvorfor forandring? Hvordan forandring? Hvad sætter forandringen i gang? Opsummering: hurtigt tjek om man selv er klar til forandring Individual Exercise Joint Exercise

OPSUMMERING Forandringsledelse involverer både at generere og dirigere de forandringer, der er brug for i organisationen og at håndtere drivkræften /dynamikken bag - ved at organisere, implementere og støtte udløserne af forandringer.

FANDRINGENS KUNST KONTEKSTEN INDHOLDET PROCESSEN HVORFOR FORANDRING? HVAD SKAL FORANDRES? PROCESSEN HVORDAN FORANDRING?