Læring og uddannelse med mobile medier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Online kollaborativ undervisning
Brug af tablets på Højdevangens skole Skoletjenesten 5 marts 2013.
Digitalisering og medialisering
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Fremmedsprog og it Bente Meyer, Aalborg Universitet, København,
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Mediepædagogik og didaktik
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Digitalisering, medialisering og skoleudvikling 13. marts 2012.
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU Sønderborg 30 januar 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI-C
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
Digitalisering og medialisering
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Den Digitale Skole Det Digitale Sprogcenter Hvad – hvorfor – hvordan?
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
MEDIER OG KOMMUNIKATION
Europa. Problem formulering Hvorfor er der så mange lande der vil være medlem af EU.
Observation af din/andres undervisning –
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Planlægningsmodeller i det ny AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen.
Hvad er realkompetencevurdering?
Af Kent Andersen, P 1. Fordele  Ægte kommunikation i blogs, wikis og eTandem læring  Hjælp klar når der er behov for den  Adgang til.
Virksomhedsspil 1. Oplægget… ”…skabe såvel fysiske som virtuelle læringsrum, der kan øge vort repertoire …. …tilbyde flere læringsstile til de studerende….
Lærermiddelkultur(er)?
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
Digitalisering og medialisering
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Hvad er vejledning? Uddannelses- og erhvervsvejledning er en proces, der foregår i et samspil ml. oplysning, undervisning, praktiske aktiviteter og personlig.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Læring og undervisning Oplæg for Akademiet på Samsø
Sygeplejerskeuddannelsen på nettet B aggrund/idé L æringssyn & værdier S tudie-og undervisningsformer O rdinær – fjernstudie K ommunikationsplatform E.
Velkommen til Mobiler i undervisningen Tænd jeres telefon, PC eller Tablet gå ind på m.socrative.com Tast: i feltet: Room number og afvent vi starter.
Planlægning, proces og evaluering
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Hanne Voldborg Andersen Ididakt En god dag for Peter.
ELæring, andetsprog og integration Digitalisér.dk april Mads Bo-Kristensen Videnscenter for Integration Vejle.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
SkoleIntra og faghæfte 48
Temadag om undervisning af borgere Fra forsøg til udvikling af konceptet - erfaringer og ideer.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk De 3 typer markeder - skabt af informationsteknologierne Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Design af interaktion til interaktion i cscw
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Kærlighed i pædagogisk praksis 3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale.
It som transferværktøj
Projekt: Koncept til formidling
Præsentationens transcript:

Læring og uddannelse med mobile medier Anne Charlotte Petersen Mads Bo-Kristensen Videnscenter for Integration www.vifin.dk Vejle Digitale Skoler www.vejledigitaleskoler.net

Program/plan Praksiseksempler Kontekst og mobilitet Perspektivering AMU Mobisticks Actvise Kontekst og mobilitet Perspektivering Pædagogiske udfordringer Ledelsesmæssige udfordringer På vej…

Kontekst for mobilitet Læringsrum Tid Socialt rum Fysisk rum Teknologi

Mobil Efteruddannelse www.mobilearnblog.dk

MobiSticks www.mobisticks.dk

Actvise www.actvise.eu

Teknologi Plads til individuelle præferencer Bærbare Plads til individuelle præferencer Veksler mellem teknologier Hvad, hvornår – i pædagogisk sammenhæng Samme teknologi/app – forskelligt formål

Fysisk rum Baggrund Del af læring Information Registrering Privat/fritid Uddannelse/praktik Arbejde Baggrund

? Socialt rum Mulighed for at yde support Dobbeltrettet (underviser, mentor, coach, instruktør…. Og familie, venner, kolleger, bekendte, fremmede) Tidsforbruget/tilrettelæggelsen Tryghed, hjælp, fællesskab om det faglige, støtte, andre typer forklaringer… Mulighed for at yde support og guide – gælder i forhold til de nære (undervisningsmateriale er taget med ud i ”marken” ens praksis/privat rum) og i forhold til underviser (man kan nemt få kontakt via sms, opkald, mail, chat…. I det omfang underviseren vil stå til rådighed) Social space – Familie, venner, kolleger, fremmede…… Være baggrund for læring Inddrages i læring – hjælp, tryghed, være imponeret…… Gøre brug af de udvidede muligheder – når tingene er lige ved hånden. Eksempel af relevans???

Conceptual space Begrebsligt rum Mine forforståelser Min nysgerrighed Mine opmærksomheds- felter Mine værdier Mine dagsordner Skabe rum for egeninteresse

Tid Læring = akkumulerende proces Spontan fastholdelse ind i formel undervisning Fastholdelse/refleksion i praksisrum Anvendelse af nyt ind i undervisningsrum.

Perspektivering Fleksibilitet & kontekst Lærings- og uddannelsesmæssige udforskninger M-læring og kontekst M-uddannelse og kontekst Fx AMU, skoler og UU Kontekst som begreb for formel/uformel uddannelse og læring? Hvad kan mobile og hyperbærbare medier komme til at betyde for vores udd.forståelser?

Perspektivering 2 Ledelse E-ledelse (se www.e-ledelse.net) Afgørende for succes at ledelse er med It-anvendelse It-kultur It-kompleksitet

Ting på vej … Vejle digitale skoler www.vejledigitaleskoler.net Mobisticks 2.0 www.detmobilevejle.net Augmented Reality Via mobil og tablet

Litteratur Mobile Learning - a handbook for educators and trainers - Agnes Kukulska-Hulme & John Traxler Anges Kukulska-Hulme: Mobile 2.0: crossing the border into formal learning? (2011) http://oro.open.ac.uk/22867/ The genesis and development of mobile learning in Europe, 2011: http://oro.open.ac.uk/28430/ Mobile language learning now and in the future: (2006) http://oro.open.ac.uk/9542/ John Traxler: Defining, Discussing and Evaluationg Mobile Learning. http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/viewArticle/346/875