Stemmeundervisning tilpasset stemmefunktion

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
TPG handleplans-skema
Motivation Motivationsspørgsmålet er det mest grundlæggende spørgsmål i arbejdet med mennesker. Hvad skal vi forstå ved motivation? Tre hovedtyper indenfor.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Træningsplanlægning At introducere nogle simple træningsprincipper til Ballerup Karateklub i forbindelse med træningsplanlægning mod et karatestævne i.
Det svære liv i en sportstaske
Sæt pennen på papiret Skriv de årsager til uro hos spædbarnet ved brystet, som falder jer ind…. Uro ved brystet s kan skyldes…
Læringsstile og lektier
Ved du, at du kan få hjælp hos os, hvis du eller din partner snorker?
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Roskilde Tekniske Skole
I dag er temaet Visualisering
ADHD I PRAKSIS Aut. Cand psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Psykoedukation til unge i OPUS
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Voldsforebyggelse regionspsykiatrien Vest
Mentaltræning Målsætning
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Rehabilitering Brønderslev Kommune
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvordan lettes overgangen relevant
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Hva er god klasseledelse ?
KREDSEN I CENTRUM Ambitioner. HØJE OG SYNLIGE AMBITIONER Hvad er godt FDF hos os? FDF skal være sjovt – både for børn og voksne Ambitioner tager ofte.
APV Lindved Skole Januar Rengøring SFO Undervisning.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Læsning.
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
Tema 6: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Stress En folkesygdom?.
Velkommen! Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Hej 8. klasse… Jeopardy.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Psykoedukation skizofreni
Verbal kommunikation Ord og samtale
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
IKH Parkinsons sygdom og stemmen
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Stemmeundervisning tilpasset stemmefunktion Efteruddannelseskurset i Vingsted 15 sept 2011 Stemmeundervisning tilpasset stemmefunktion Jenny Iwarsson, Adjunkt, Københavns Universitet jiwarsson@hum.ku.dk

Agenda Velkommen! Mål og indhold for dagen Opvarmning af stemmen Baggrund To eleveksempler Værktøjer til undersøgelse Om målformulering Værktøjer til stemmeundervisning -praktiske øvelser

Baggrund Metodefrihed -på hvilken måde? Krav om effekt Nyere forskningsfund Individuelt tilpasset undervisning.

To eleveksempler Linus 7,5 år Mike 14 år

Værktøjer til undersøgelse Anamnese Auditiv vurdering Skema til udredning af dysfoni (STUAD) Akustisk analyse Undersøgelse fra ØNH-lægen

Anamnese Baggrund og problemernes opståen Problemernes type Medicinsk Pludseligt eller gennem lang tid? I forbindelse med forkølelse? I forbindelse med stress, trauma? Hvis tilbagevendende problemer; Kan der ses et mønster? Problemernes type Er det selve lyden af stemmen? Omgivelserne kommenteret? Eller er der (også) subjektive, fonasteniske gener (stemmetræthed, tørhed, klumpfornemmelse, rømmetrang..).Værre i forbindelse med megen tale? Periodicitet, værre om aftenen? osv. Medicinsk Astma? Allergi? Ofte forkølet? Reflux? Hørenedsættelse? Andre sygdomme? Operationer? Medicinering? Smerter? Fysioterapi? Undersøgelse fra ØNH-lægen? Psykosocialt Skole, fritid, krav til stemmen? Sang, musikalitet? Miljømæssige faktorer? Rygning? Familie? Emotionelt? Temperament? Stress? Forventninger, motivation

Anamnese Linus 7,5 år Har været hæs fra og til gennem flere år, fortæller moren. Hæsheden bliver værre i løbet af dagen. Kan miste stemmen helt f eks efter fodboldkamp og børnefødselsdage. Linus svarer Ja til at han bliver ’træt i stemmen’ nogle gange, men er ellers ret ubekymret. Sund og rask. Ingen astma eller allergi. Linus har en fremskudt hovedstilling og taler hurtigt. Er nr tre ud af fire søskende. Moren udtrykker uro over hæsheden. Klasselæreren har spurgt til, hvorvidt Linus skal befries fra f eks højtlæsning. Linus beskrives som en meget motorisk aktiv og meget talende dreng. Han kan godt lide at synge, men det kniber nogle gange..

Anamnese Mike 14 år Har været hæs i godt et år. Hæsheden opstod snigende sidste sommer. Mike føler ømhed og har fornemmelse af en klump i halsen mellem strubehoved og hage. Sund og rask. Ingen tidligere stemmeproblemer. Ingen operationer. Ingen medicin. Ingen astma eller allergi. Ryger ikke. Normal larynxstatus. Mike er lidt genert og oplever sin stemme som ustabil. Han fortæller at han er begyndt at tale mindre end tidligere.

Auditiv stemmeanalyse ’Røntgenøret’ Anatomi og fysiologi Terminologi Træning Reference-CD Konsensus Indikationer for indhold i undervisningen Indikationer for rækkefølgen

Auditiv stemmeanalyse Hyperfunktionel Skurrende Grov Diplofon Hypofunktionel Knirkende Luftfyldt Afonisk Med registerbrud

Akustisk analyse Grundtonemåling (f eks med Praat) Smalbåndsspektrum (f eks med Praat) Perturbationsmål (f eks med MDVP)

Undersøgelse hos ØNH-lægen Flexibel fiberscopi (gennem næsen) Stivt endoscop (ind i munden) I første omgang ”egen otolog” (specialistlæde i ØNH). Helst undersøgelse i Foniatrisk-Logopædisk klinik (Stroboskopi/High-speed)

Om målformulering Overordnet mål udgangspunkt i elevens problem dermed motiverende for eleven kræver stor faglig kompetence af TP: -hvad er realistisk? mulighed til afslutning mulighed til evaluering

Om målformulering Eksempler på overordnet mål: ”Emma skal kunne læse højt i klassen uden kommentarer om, at hun ikke bliver hørt” ”Andreas skal kunne klare det lange frikvarter uden at blive øm på halsen.”

Om målformulering Overordnet mål Linus:

Om målformulering Overordnet mål Mike:

Om målformulering Delmål TP’s indre plan Bidrager til struktur Rækkefølgen vigtig

Om målformulering Eksempler på delmål: stemmehygiejne auditiv bevidsthed kropsholdning afspænding hals vejrtrækning intensitet

Hvornår stemmeundervisning? Uro hos forældre Psykosociale følger af den hæse stemme Skolearbejde Musikalitet og sanginteresse Gruppeundervisning, møde andre Prognose, mål og forventning?

Stemmeundervisning for børn ’Rammer’ Information og råd til pårørende Konkret tilgang, tydeligt mål, motivation –sjovt! Hjemmetræning, konkret, dagbog Evaluering, hvordan skal effekten måles?

Stemme-øvelser i grupper Information om stemmens funktion Information om stemmehygiejne Bevidsthedsøvelser (mærke, høre, se) Afspændingsøvelser Kropsholdningsøvelser Vejrtrækningsøvelser Koordination vejrtrækning og stemme

Stemmeøvelser for at mindske den glottale kompression/adduktion forts. Stemme-øvelser Stemmeøvelser for at mindske den glottale kompression/adduktion Stemmeøvelser for at øge den glottale kompression/adduktion Øvelser for intensitet og stemmekondition Øvelser for kontrol af toneleje og omfang Klang-, resonans- og artikulationsmodificerende øvelser Generalisering og overføring

Stemmeundervisning for Linus

Stemmeundervisning for Mike